Permalänk

ATI Radeon X1950 problem

Hej jag har stött på lite problem med mitt ATI Radeon X1950 PRO. Jag tror att det blir alldeles för varmt när jag går in i ett spel men jag kan ha fel men jag tycker det är lite för höga siffror än det varit förut.

När jag går in i ett spel. Så stängs skärmen av och datorn blir ett snäpp tystare som den vore i "sleep mode" Och JA, Jag har stängt av allt med sleepmode att göra i windows. I alla fall var jag på ett LAN i helgen och vi skulle testa lite nya spel då detta problem uppstod förutom när jag spelar World of Warcraft eller CS. Det konstiga är att vi skulle spela Need for Speed Most Wanted vilket jag känner borde kräva mycket mindre än något annat som t.ex WoW. Men igår när jag hade suttit vid WoW i en längre tid (flera timmar) så händer samma sak igen. Då började kolla upp graderna osv på grafikkkortet och andra hårdvaror. Då märker jag att grafikkortet höjs till ungefär 74 C i spelen. Och efter en längre tid måste den ju nästan ha gått ännu högre.

Jag har precis dammsugat av grafikkortet och höjt RPM på mina chassifläktar men har fortfarande samma problem. Den går upp i grader och sedan går in i så kallat "sleep mode"

Jag undrar om ni har något tips som jag kan testa eller håller mitt grafikkort helt enkelt på att gå sönder?

Jag har funderat om problemet är mitt nätagg Det ligger på 450W men jag tycker nästan att de borde klara det.

Tror ni den klarar av att driva:
Intel Core 2 duo E8500
4GB Corsair DDR2-800
ATI Radeon X1950 PRO
Gigabyte GA-EP45-DS3
2 Chassifläktar på "Medium"
Mus,Tangetbord, Skärm, Headset.
500GB SATA
160GB SATA

Jag har spelat med detta grafikkort ett tag och har faktiskt funderat på ett nytt.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=483938

Diskutera!

Permalänk
Medlem

Ja säker den bättre än gamla kort .

köpa den direkt då !

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem

Har haft ett liknande problem med mitt X1950XT. Så fort jag starta ett spel så frös den eller stängde ner. Problemet låg i everest som låg och kollade av temp och speed på grafikkortet. En avinstallation av det så var problemet löst.

Har du nått liknande monitorprogram igång så testa att plocka bort det.

Angående tempen så låg jag också runt 74C vid spel så ingen fara där.
55C i idle.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Asus Prime X570-P| RTX 3070 TUF OC 8GB | Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3200 MHz | Corsair RM850W | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Fläktar 6 st be quiet! | LG 27" UltraGear 27GP83B | LG 55" TV OLED55B9PLA via AOC-HDMI 10m

Permalänk
Medlem

Hadde ett likadant kort i min gamla burk, och jag kan väll säga att prestandan på det kortet inte är särskilt bra.

Jag bytte i det läget till ett HD4670 vilket var en hyfsat stor prestanda ökning, så jag tycker att du ska byta upp dig till t ex det kortet du länkar som verkar vara ganska prispressat i nuläget.

Permalänk
Medlem

På mitt gamla X1950pro så började fläkten rassla. Så bytte den mot en AC1+ en 120mm fläkt. Den sitter nu i min 6-årings burk. För bytte ut det i min burk mot ett 4670, som blev bra mycket snabbare.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daroge
Har haft ett liknande problem med mitt X1950XT. Så fort jag starta ett spel så frös den eller stängde ner. Problemet låg i everest som låg och kollade av temp och speed på grafikkortet. En avinstallation av det så var problemet löst.

Har du nått liknande monitorprogram igång så testa att plocka bort det.

Angående tempen så låg jag också runt 74C vid spel så ingen fara där.
55C i idle.

Jag har testat att spela än längre tid i spel och det verkar fungera. Tack så mycket!