Prestandadatabas – Solid State Drives

Permalänk

Klart att en Intel vinner testet...

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

Jag undrar också varför Intels är så pass dålig på små slumpmässiga läs (borde väl vara #1 för OS-diskar) men så bra på slumpmässiga skriv (också rätt viktigt för OS-diskar).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk

Hur står det egentligen till med wear på SSD nu för tiden? Jag har tidigare "uppbrukat" en 128GB disk (MLC) på ungefär ett år och det är absolut inget jag har lust att upprepa. Samtidigt har jag varken tid, ork eller intresse av att optimera mitt operativsystem för SSD (visst, Windows 7 är bättre än tidigare, men jag har ändå "My documents" etc på systemdisken).

Vad jag förstår så har MLC diskarna fortfarande "endast" 10k writes innan de "dör"? Funkar wear leveling systemen bra numera eller finns det fortfarande risk att de [till dels] förbrukas så här snabbt?

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Hur står det egentligen till med wear på SSD nu för tiden? Jag har tidigare "uppbrukat" en 128GB disk (MLC) på ungefär ett år och det är absolut inget jag har lust att upprepa. Samtidigt har jag varken tid, ork eller intresse av att optimera mitt operativsystem för SSD (visst, Windows 7 är bättre än tidigare, men jag har ändå "My documents" etc på systemdisken).

Vad jag förstår så har MLC diskarna fortfarande "endast" 10k writes innan de "dör"? Funkar wear leveling systemen bra numera eller finns det fortfarande risk att de [till dels] förbrukas så här snabbt?

Jag har mycket svårt att tro att du "uppbrukat" en 128 GB MLC på ett år såvida det inte var ett defekt exemplar. Återkommer med räkneexempel.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk

Borde kanske ha påpekat att just den disken stod i en server med konstant användning

Men för att förenkla litegrann, hur länge kan man förvänta sig att en av dagens MLC diskar håller i en normal workstation (Visual Studio, SQL Server, Office, Photoshop och lite internet användning) som är i bruk ~80h/veckan?

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra test! Blir nog en Intel X25-M G2 i nya datorn. Hur ser det ut på SSD fronten dem närmaste månaderna? Några nya produkter som är värda att vänta på eller några stora prissänkningar?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av puffes
Hur förklarar man att intel-diskarna skriver 4 kB snabbare än de läser dessa när förhållandet vid större storlekar är omvänt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Edit: Måste höra med någon på Intel, blev också nyfiken på det nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Jag undrar också varför Intels är så pass dålig på små slumpmässiga läs (borde väl vara #1 för OS-diskar) men så bra på slumpmässiga skriv (också rätt viktigt för OS-diskar).

Min egen teori är NCQ.

Testet där visar läsningar och skrivningar gjorda från en enda tråd.

Läsningarna måste då vara sekventiella eftersom tråden först måste få in datat från läsningen innan den kan skicka nästa förfrågan.

Skrivningarna kan troligtvis göras pararellt (i.e. dra nytta av NCQ) eftersom tråden endast behöver skicka skrivkommandona och inte vänta på att de "egentligen" ska bli klara (d.v.s. det är klart när datat antingen når en operativsystem-buffert eller en hårdvaru-buffert på disken).

Stäng av AHCI och Intel X25-Ms slump-skriv prestanda dyker.

Öka antalet trådar och slump-läs skjuter i höjden (totalt sett).

Enkeltrådad slump-läs prestanda är egentligen inte alltför intressant på ett vanligt system. Vilket program hoppar fram och tillbaka i en fil? Nej, det är nog snarare så att massor av program försöker att läsa från massor av filer samtidigt.

Edit: Argggh... jag är helt kass på grammatik och stavning idag...

Edit 2: Det skulle för övrigt vara trevlig om SweC kunde testa denna teori. Hitta ett multitrådat benchmarking-program och att också testa med AHCI/NCQ avslaget.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Till er som gjort testet, har ni alignat hårddiskarna? Varför inte ha med en vanlig HDD (kanske missade i texten)?

Permalänk

Ok trevligt test men har ett par frågor

1. Vad är det som gör att de "förbrukas" så snabbt?

2. Borde man inte kunna överklocka minneschipsen hehe?

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

TACK! precis vad jag satt och önske tänkte... att jag skulle få se ett prestanda test tack sweclockers!

Permalänk
Medlem

För er som vill ha mer benchmark-jämförelser:

http://www.techreport.com/articles.x/17183/1
70 hårddiskar och ssd's jämförs, med tester så som Level Loading Times som många här säkert är intresserade av.

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog att vänta tills hårddisken på 80gb går ner tills 1500:-, då kanske jag köper den

Visa signatur

q6600 @ 2,4GHz | 9800gtx+ Sli | 4096MB ddr2 | 2 x 500 Gb Samsung HDD | StealthXstream 600w | P182

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abbe_93
Kanske,

Toshiba var väl på gång med 43nm? Kan ju vara dit de konverterar annars.

Ja det kommer ut flera tillverkare av 34nm nu!
Intel var först helt klart, cred till dem

Visa signatur

http://www.photofast.se
High Quality. Innovative thinking.

Permalänk
Medlem

Kliar i fingrarna på Intel G2...2k känns faktiskt rimligt!

Permalänk
Inaktiv

Det var rätt val att köpa en G2 med andra ord, har varit nöjd ägare i en månad. G2an spöade upp de flesta diskarna överlag och där det räknas så var de bäst i detta test.

Jag ser fram emot att artikeln uppdateras när ni får in nya diskar att testa mot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vi missar ingenting. Crucial hann inte skicka testex. så vi får uppdatera med den modellen senare. Det finns fler modeller som dyker upp inom kort och som kommer med i en framtida uppdatering. Just det ständiga flödet nya modeller är orsaken till varför vi fixar ihop en databas istället för en vanlig artikel.

Edit: Kan tillägga att både Samsung och Micron (Crucial) håller på att byta tillverkningsprocess.

Kommer ni kontinuerligt uppdatera denna artikel eller finns det något annat ställe där nya diskar kommer att hamna?

Klockrent att denna artikel kom just nu! Underbart! Dock hade tester på 64 GB versionerna varit mer intressanta då de ligger mer humant i pris!

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arowe17
Kommer ni kontinuerligt uppdatera denna artikel eller finns det något annat ställe där nya diskar kommer att hamna?

Klockrent att denna artikel kom just nu! Underbart! Dock hade tester på 64 GB versionerna varit mer intressanta då de ligger mer humant i pris!

presterar väll likadant??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
presterar väll likadant??

Ofta ja, men ibland nej! Kolla Corsair Extreme 128/64 Gb modellerna:

64:
220 MB/s sequential read
135 MB/s sequential write

128:
240 MB/s sequential read
170 MB/s sequential write

Källa: Corsair.com

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ofta ja, men ibland nej! Kolla Corsair Extreme 128/64 Gb modellerna:

64:
220 MB/s sequential read
135 MB/s sequential write

128:
240 MB/s sequential read
170 MB/s sequential write

Källa: Corsair.com

Även för Crucial M225 diffar prestandan för 64GB/128GB.

2x M225 64GB i RAID-0 vill jag se i testet!

Permalänk
Medlem

Hmm har för mig att jag läste att Samsungs (corsairs) nya revision av SSD har någon form av idle blablabla som när disken inte används så rättar den till det utrymmet som annars skulle ses som "slitna" så disken i princip inte slits med tiden?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk

Asså jag undrar en sak, dessa borde väl i princip hålla lika länge som RAM minne t ex? :S

Man kanske kunde montera en kylfläns på de där feta minneschippen?;)

Visa signatur

Balle

Permalänk

Nej, de håller inte som ramminnen, helt olika tekniker. Ram håller till exempel endast data så länge det är strömsatt... Dessa är mer att likna vid flash-minnen.

Permalänk
Medlem

Tror inte han menade så. >_>

Permalänk
Medlem

Synd att X25-M G2 inte finns i typ 40 gig. Hade passat kalas som systemdisk då. 80 känns öite väl stor för det. Får hoppas det kommer under hösten

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bra artickel, och ännu bättri att ni valt att göra den till en kontinuerligt uppdaterad referensdatabas! Kan bara säga tack.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Denna artikel kommer att uppdateras med jämna mellanrum. Vi kommer givetvis att skriva om det på förstasidan när det är dags.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highfly
Bra artickel, och ännu bättri att ni valt att göra den till en kontinuerligt uppdaterad referensdatabas! Kan bara säga tack.

Tack för berömmet. Förhoppningsvis kan vi använda denna testmetod ett tag och samla de allra mest intressanta modellerna på marknaden. Jag tycker att det är mer givande än att testa några stycken åt gången, även om det inte blir fullt lika detaljerade rapporter i databasformatet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Citat:

Denna artikel kommer att uppdateras med jämna mellanrum. Vi kommer givetvis att skriva om det på förstasidan när det är dags.

Tack för berömmet. Förhoppningsvis kan vi använda denna testmetod ett tag och samla de allra mest intressanta modellerna på marknaden. Jag tycker att det är mer givande än att testa några stycken åt gången, även om det inte blir fullt lika detaljerade rapporter i databasformatet.

Det låter som att ni har tänkt till lite! Kanske vore denna testmetod även intressant på andra produkter också? Keep up the good work!

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Mycket bra artikel och ide eftersom utvecklingen går snabbt inom elektronik och datorvärlden!

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Det låter som att ni har tänkt till lite! Kanske vore denna testmetod även intressant på andra produkter också? Keep up the good work!

Problemet är att när det gäller exempelvis grafikkort/moderkort etc. så krävs det nya drivrutiner med jämna mellanrum, vilket betyder att vi ändå måste testa om hela högen. Men vi ska klura lite på det och se om vi kan klämma fram några fler databaser.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Borde kanske ha påpekat att just den disken stod i en server med konstant användning

Men för att förenkla litegrann, hur länge kan man förvänta sig att en av dagens MLC diskar håller i en normal workstation (Visual Studio, SQL Server, Office, Photoshop och lite internet användning) som är i bruk ~80h/veckan?

Jag tror du ska rikta in dig på en SSD med hög mtbf med dom kraven du har och framför allt att köpa en med TRIM och ett OS med stöd för funktionen i sig. Och är det viktiga saker ska du ha säkerhet i form av RAID.

*äntligen internet igen*

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"