Ursprungligen inskrivet av joshoa
jag fattar faktist inte riktigt vilken man ska köpa, inteln va ju riktigt långt nere på många tester?
och varför var intel g2 sämre än ettan ibland?
Detta verkar väldigt luddigt, och en till fråga, är win 7 smartare o köra på SSD tex intel xm25 eller xp sp3?
Jag hittar bara ett test där ettan var bättre, och det med endast 2% vilket väl får anses vara inom felmarginalen. Den enda skillnaden mellan G2 och G1 är att G2'an är "krympt", annars ska det vara samma kontroller, en ny (omarbetad) kontroller kommer först i "G3".
Intel-disken är sämre än konkurrenterna när det kommer till sekventiella skrivningar men om man har disken som systemdisk är det sällan det värdet spelar någon större roll (bortsett från ngn enstaka gång då man installerar något med särskilt stora -filer-, inte att förknippa med -stora program- som oftast delar upp utrymmet på många små filer). Systemdisken ställer större krav på de små skrivningarna, där Intel-disken är mkt bättre än konkurrenterna. Intel-disken är oxå bättre på att bibehålla hastigheten över tiden, konkurrenterna tenderar att få sämre prestanda när man väl börjat använda den (man ser här skillnaden mellan ett stort företag med stor R&D budget som kan arbeta färdigt med en produkt innan de släpper den, jmfrt med små företag som arbetar fram en lösning som de börjar sälja för att sedan släppa nya firmware för att åtgärda problem som dyker upp, problemet med prestanda över tiden har därför blivit mindre sedan de släpptes men det beror oxå på vilken firmware som används på enheten).
En SSD fungerar väldigt bra i XP SP3. Möjligtvis skulle Windows 7 fungera lite bättre om man installerade båda operativsystemen direkt från installationsmediet och inte optimerade systemet något, detta då Windows 7 ska anpassa de små skrivningarna att passa SSDn, men jag vet inte om det finns ngn som visat på det, det enda jag sett är informationen som kommer direkt från Microsoft. Windows 7 ska automatiskt deaktivera vissa funktioner (defrag, prefetch, superfetch, readyboost osv) men samma går att göra i XP (förutom superfetch och readyboost som ändå inte finns i XP), W7 kan inte heller alltid detektera SSDn så det är fortfarande nödvändigt att man stänger av funktionerna manuellt. Frågan är hur pass sent Microsoft kom på att optimera för SSD, frågan är om inte det kommer vara den stora nyheten i W8. Jag skulle säga som så att är du nöjd med XP SP3 kan du lika gärna sitta kvar på det. Om du vill testa W7 finns det oxå möjlighet till det.