Prestandadatabas – Solid State Drives

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Problemet är att när det gäller exempelvis grafikkort/moderkort etc. så krävs det nya drivrutiner med jämna mellanrum, vilket betyder att vi ändå måste testa om hela högen. Men vi ska klura lite på det och se om vi kan klämma fram några fler databaser.

Alla produkter lämpar sig ju säkert inte för den här testmetoden men det finns nog en hel del!

Visa signatur

HTPC

Permalänk

Bra start måste jag säga!
Lite förvånad över att intel toppade större delen av testerna med några få dippar (djupdykningar hade jag gärna kallat det men det vore orättvist).
vertexen står sig bra rakt över alla tester och som det skrevs är de långt (längst?) framme med Trim och GC.
Jo jag har en vertex och vill att den ska vara bäst

Permalänk
Medlem
Citat:

Den sekventiella skrivhastigheten är visserligen låg jämfört med många andra modeller, men detta har mindre betydelse vid verklig användning, där X25-M G2 springer i cirklar runt konkurrenterna.

Det spelar säkert liten roll för de flesta, men oerhört hög sekvensiell skrivhastighet är väldigt bra för att frapsa i hög upplösning med hög framerate. Att Intels SSD inte har bättre prestanda än en standard HDD i det fallet gör att jag avvaktar. Annars hade den varit given.

Att frapsa i hög upplösning kräver också oerhörda mängder utrymme vilket i sig gör en SSD mindre optimalt, men skrivhastigheten är det första problemet. Utrymmet kommer att öka i och med att SSD blir mer och mer populärt och billigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Jag skulle tycka att det var intressant om man jämförde den faktiska Windows Vista uppstarten för respektive SSD med testet i FutureMark.

Jag tvivlar starkt på att det går dubbelt så snabbt att starta med en Intel som med en OCZ Vertex exempelvis.

Nä det gör det garanterat inte. Men det beror framförallt på att det händer en hel del saker innan man kommer till själva windows upstarten. Allt innan själva windows loggan påverkas inte alls av ssd. Nyare moderkort med flera kontrollers etc tar ju ganska lång tid att boota. Har du sedan raidkort mm så blir det riktigt segt.

Permalänk
Medlem

Är SSD-diskar kvitt problemen att de brukar kännas sega efter ca: tre månader?
Jag har nämligen läst/hört en del om detta problem.

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing

nja inte riktigt löst men det är på väg.
Med TRIM-kommandot i W7 (även andra OS som Mac & Linux med på sikt antar jag) så slipper man problemet. Intel har lovat stöd i G2 snart, Indilinx-baserade SSD'er har stöd på gång som verkar fungera bra (http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3625 )

Men väntar man att köpa SSD ett par månader så slipper man problem med firmware-uppdatering och kan köpa en SSD som har stöd direkt från början.

Permalänk
Medlem

Intressant att det ska krävas en ARM processor i "disken" för hålla reda på all data.

Permalänk
Medlem

nättagg borde gå att i ett databas system!

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing

Intel har löst det i en av deras senare firmwares och verkar inte ha det problemet längre. Antar att det även betyder att de inte har samma behov att implementera stöd för Trim?

Permalänk
Medlem

Varför kräver SATA-diskar dubbelt så många ström-kontakter än dataöverförningskontakter...? Känns lite knas. PATA-diskar funkar skitbra med vanlig molex ju (4 strömanslutningar).

Permalänk
Medlem

Det är för att SATA använder tre pinnar till varje spänningsnivå (3.3, 5, 12, 0), dessutom finns det ytterligar två nollor och pinne 11 går till spinup-delay (på de enheter / psu'er som stödjer detta så kommer alla diskar inte att spinna upp samtidigt då detta dra mycekt ström) eller aktivitets LED.
.SATA kontakter är gjorda för Hotplug, så strömmen når först pinne 3, 7 och 13. Det gör att disken vet att den kommer att kopplas upp mot en dator som redan är igång innan den får kontakt.

Permalänk
Medlem

Nästa gång får ni gärna inkludera en vanlig SATA2-disk så man kan få en bättre bild över helheten.

Permalänk
Medlem

vem i helvete kör vista sp1?...

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Det spelar säkert liten roll för de flesta, men oerhört hög sekvensiell skrivhastighet är väldigt bra för att frapsa i hög upplösning med hög framerate. Att Intels SSD inte har bättre prestanda än en standard HDD i det fallet gör att jag avvaktar. Annars hade den varit given.

Att frapsa i hög upplösning kräver också oerhörda mängder utrymme vilket i sig gör en SSD mindre optimalt, men skrivhastigheten är det första problemet. Utrymmet kommer att öka i och med att SSD blir mer och mer populärt och billigare.

Vet inte om frapsa är spelrelaterat, men ifall det är, så är skrivhastigheten oväsntlig utan swapfil som vissa kör (typ jag), kan lova att du skriver till ramminnet snabbare än till nån disk ^^

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk

Var hittar man firmware till OCZ Vertex??

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexei
Vet inte om frapsa är spelrelaterat, men ifall det är, så är skrivhastigheten oväsntlig utan swapfil som vissa kör (typ jag), kan lova att du skriver till ramminnet snabbare än till nån disk ^^

Fraps är ett program för att mäta fps. Det går även att spela in i realtid. När man gör det så tar den kontinuerligt screenshots som skrivs till hd. Så jo hd brukar vara en begränsning för större upplösningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexei

Det är programmet Fraps som tar screens och även kan spela in video från spel. Då data blir väldigt lite komprimerat när man spelar in så krävs bra kapacitet för sekvensiell skrivning. Prestandan på en vanlig HDD räcker så länge man inte kör höga upplösningar och/eller hög framerate. Om man räknar teoretiskt kräver helt okomprimerad 1920x1200@30fps ungefär 200MB/s. Fraps komprimerar dock data i realtid men komprimeringen är låg.

Dock är inte SSD lämpat för detta idag om man inte är rik då mängden data som sparas skulle bli oerhört stor. Fyller en mindre hårddisk på 15m. Så jag ska nog inte säg att jag väntar pga det, det vore fel. Ekonomi är nog mer korrekt.

Permalänk
Medlem

Varför hade ni inte en vanliga 7200 rpmare som referens?!

Ganska oväsentligt att veta vilken av SSDarna som är snabbare än den andra om man inte vet hur bra/dålig sin vanliga disk presterar i jämförelse.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
Varför hade ni inte en vanliga 7200 rpmare som referens?!

Ganska oväsentligt att veta vilken av SSDarna som är snabbare än den andra om man inte vet hur bra/dålig sin vanliga disk presterar i jämförelse.

Vi har åtminstone tre artiklar där vi jämför SSD mot hårddiskar, referenser i all ära men ibland kan man allt ta en titt i arkivet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Riktigt nice test blir imponerad och drägglar lite. Förstår dock inte meningen med att skaffa ssd än. Dom som har ett i7 system kan man juh förstå blir lite sugna men om 6 månader kommer väll ssd diskar kosta mindre än hälften troligen? Och vara dubbelt så bra? Om man kikar på vilka trevliga resultat man får med 2-3 vanliga diska i raid så räcker det till och blir över för normal antusiasten. En annan som mest bara gamar är nöjd med en slö raptor hehe

Visa signatur

Rigg : Asus Rog Strix B450 | 16gb Corsair 3200mhz | Ryzen 5700X | Gainward RTX 2070 | Silencio 550
Cube : Asus H81I | 8gb Corsair Vengeance 1866mhz | i5 4570S@Cold like ice | HD7970| Node 304 White

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GanX
Riktigt nice test blir imponerad och drägglar lite. Förstår dock inte meningen med att skaffa ssd än. Dom som har ett i7 system kan man juh förstå blir lite sugna men om 6 månader kommer väll ssd diskar kosta mindre än hälften troligen? Och vara dubbelt så bra? Om man kikar på vilka trevliga resultat man får med 2-3 vanliga diska i raid så räcker det till och blir över för normal antusiasten. En annan som mest bara gamar är nöjd med en slö raptor hehe

Styrkan ligger i att en vanlig användare, för vanlig användning, märker en större skillnad från att gå från en mekanisk hårddisk till en SSD än att gå från ett Core 2 Duo system till ett ultra-super-high-end-extreme-2k9-dual-socket i7 system.

Orsak? Vanlig användning (förutom spel då) är inte CPU eller GPU bunden, men snarare I/O bunden. Sjukt mycket lägre latenser ger en kraftig "responstids-boost" i Windows (öppnar program snabbare, att surfa kan gå aningen snabbare, att klicka runt i mappar går snabbare, o.s.v.).

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GanX

Även om diskarna kommer bli dubbelt så bra till hösten är de idag tillräckligt bra för att man ska märka en väsentlig skillnad IRL i Windows. Frågan är om man märker ngn skillnad när man väl har kommit över en viss tröskel, det är givetvis stor skillnad på 0.2 ms och 12 ms (accesstid SSD vs HDD) och 40 MB/s och 0.4 MB/s (skrivhastighet för 4kB Intel-SSD vs HDD), men hur stor är skillnaden mellan 0.1 ms och 0.2 ms eller 180 MB/s och 80 MB/s? (tänkta skillnader med kommande SSD).

Man behöver inte heller ha ett i7-system för att få nytta av en SSD, det räcker med att du idag har ett system och ett användningsmönster där processorn har en låg nyttjandegrad pga att den måste "vänta in hårddisken". Jag valde att uppgradera till SSD hjust för att hårddisken blev en flaskhals i Windows (processorn fick här vänta in disken och låg ofta och "idlade"), när jag uppgradera till SSDn såg jag oxå en högre nyttjandegrad av processorn (systemet behövde inte längre vänta på hårddisken) och arbetet blev oxå slutfört mycket snabbare.

När det kommer till att jmfra prestanda bör man specificera vad man letar efter. Är det systemprestanda man vill ha (viktigt med så bra "random read/write" som möjligt) eller är det viktigare att datorn kan läsa/skriva stora filer ("sequential read/write"). Med vanliga hårddiskar har du visserligen hög överföringshastighet för filer som är flera MB/GB men för filer som är på några få kB (eller stora filer som är fragmenterade) är prestanda inte lika imponerande, även om du kör med många diskar i RAID-0. Som systemdisk tycker jag SSDn gör en väldigt stor skillnad och jag klassar oxå den som minst lika bra som uppgraderingen från enkel till dubbel-kärning processor.

Men om man som du säger bara gamar räcker en vanlig HDD, där är det viktigare vad du har för grafikkort. Användningsområdet bestämmer vad du har nytta utav, det finns de som vill ha hög prestanda i Windows och program och som inte bryr sig om spel och därför använder den integrerade grafiken som kom på köpet med moderkortet och gärna köper en SSD för någon tusen-lapp, det finns de som vill ha hög FPS i spel och som använder vanliga hårddiskar och sedan köper grafikkort för flera tusen-lappar.

Permalänk
Medlem

Bra artikel! Hade varit kul om ni hade haft med en eller några vanliga diskar, så man verkligen ser hur mycket snabbare ssd är. Nu ser man ju bara skillnaderna på ssd-diskar, en del kanske inte har en susning om hur snabb en vanlig mekanisk disk är.

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefffe
Bra artikel! Hade varit kul om ni hade haft med en eller några vanliga diskar, så man verkligen ser hur mycket snabbare ssd är. Nu ser man ju bara skillnaderna på ssd-diskar, en del kanske inte har en susning om hur snabb en vanlig mekanisk disk är.

Läs ovan i tråden på Andreas svar^^

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Kanontest!
Tur att jag läste detta då jag var på väg att köpa en betydligt sämre SSD. Gick ner på stan å beställde en Intel X25 Får se om datorn "flyger" fram nu då som alla påstår

Permalänk
Chassi-Jesus 📦

Hade lite tid över och passade på att komplettera testet med en Western Digital Caviar Blue 500 GB för er som var intresserade av en mekanisk hårddisk som referens.

Permalänk
Medlem

Fint Jonas, nu kan vi skratta åt folk som sitter på mekaniska diskar och säger att SSD är onödigt

Bra poäng nån tidigare skrev angående prestandaskillnad, kommer ju inte bli nån märkbar skillnad IRL mellan denna Intel SSD jag har nu och den som kommer ut om ett år, eller kanske två. Det som kommer märkas främst är ju såklart priset per GB, kommer nog se 0,5 och 1 TB som standard inom 2 år, för samma pris vi ger för 80-160 GB just nu. Fast för systemdisk är ju detta rätt ovesäntligt, hade iofs inte klagat på 300-500 GB istället för mina 80 -.- för att slippa snåla på utrymmet dvs.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Intressant test och bra att få en vanlig disk som referens.

Kan vara intressant att stoppa in en i den stationära ungefär när det bli dags att installera en riktig version av win7.

Sen undrar jag om man kan vänta sig nånstor skillnad i prestanda om man skulle stoppa in den Inteldisken i en netbook. Just de diskarna som sitter i dessa är ju något långsammare än den vanliga disken i detta test kan jag tänka mig.
Det är väl fortfarande så att en SSD drar mindre ström också?

Visa signatur

Antec P182 w. Nexus real Silent | Corsair 520HX | Asus P5K-E/WiFi | Intel Q9550 | Thermalrght Ultra-120 Extreme + Noctua NF-P12 | OCZ 4GB PC6400 | Asus GTX560 TI | Asus Xonar DX | Eizo S2431W

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datta
Intressant test och bra att få en vanlig disk som referens.

Kan vara intressant att stoppa in en i den stationära ungefär när det bli dags att installera en riktig version av win7.

Sen undrar jag om man kan vänta sig nånstor skillnad i prestanda om man skulle stoppa in den Inteldisken i en netbook. Just de diskarna som sitter i dessa är ju något långsammare än den vanliga disken i detta test kan jag tänka mig.
Det är väl fortfarande så att en SSD drar mindre ström också?

Netbooks är så pass slö överlag så det är slöseri med pengar. Det skulle isåfall vara en riktigt billig SSD.

Permalänk
Avstängd

jag fattar faktist inte riktigt vilken man ska köpa, inteln va ju riktigt långt nere på många tester?

och varför var intel g2 sämre än ettan ibland?

Detta verkar väldigt luddigt, och en till fråga, är win 7 smartare o köra på SSD tex intel xm25 eller xp sp3?

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag