Prestandadatabas – Solid State Drives

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ch|CkeN
Lite OT men vart ska man placera dessa i ett vanligt chassi? dom är väl ändå 2,5" och vanliga hårddiskar är väl 3,5", är bara en fråga som jag har funderat på ett bra tag.

Tejpa fast den lite godtygligt?

Nej, men köper man en retail box brukar det följa med en 2,5" -> 3,5" adapter.

Annars kan man alltid skaffa sig en sådan för runt 30 kr från närmaste datorbutik.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Tejpa fast den lite godtygligt?

Nej, men köper man en retail box brukar det följa med en 2,5" -> 3,5" adapter.

Annars kan man alltid skaffa sig en sådan för runt 30 kr från närmaste datorbutik.

Vad menar du med retailbox?

Permalänk
Medlem
Citat:

Lite OT men vart ska man placera dessa i ett vanligt chassi? dom är väl ändå 2,5" och vanliga hårddiskar är väl 3,5", är bara en fråga som jag har funderat på ett bra tag.

bra fråga.. Finns en hel del 2.5" -> 3.5" adaptrar. testad nån här men alla funkar inte optimalt om man har någon form av hårddiskupphängning förutom 4 skruv rätt in i disken.

Letar själv efter nån bra så hoppas någon här kan ge några tips.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

2,5" > 3,5" brackets såklart.
http://images.esellerpro.com/2242/I/102/48/2.5-3.5Bracket.jpg

Permalänk
Medlem

De funkar dock inte så bra om man måste använda speciella skruvar till diskarna i sitt chassi

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad menar du med retailbox?

Precis det jag skriver.

Retail versus Bulk.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MB76
De funkar dock inte så bra om man måste använda speciella skruvar till diskarna i sitt chassi

finns boxar stora som 3.5" diskar som man lägger 2.5" diskar i stadigt och smidigt, kostar från 99-599 beroende på tillverkare och butik

Komplett säljer denna som jag funderar på att köpa
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=477696

inte så billig, men funkar i min antec låda med skenor

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
finns boxar stora som 3.5" diskar som man lägger 2.5" diskar i stadigt och smidigt, kostar från 99-599 beroende på tillverkare och butik

Borde inte den där andra adaptern fungera med skenor också? Skruvarna sätts väl på samma ställe med skenorna som de gör på en "vanlig" låda?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Borde inte den där andra adaptern fungera med skenor också? Skruvarna sätts väl på samma ställe med skenorna som de gör på en "vanlig" låda?

Beror på, de flesta adaptrar är till för skruvar på sidorna och inte under disken som vissa vaggor utnyttjar, exempelvis de till Antec P18x/Solo/Sonata.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Problemet med de skenorna som visades innan i tråden är att alla hålen i skenorna, även de hålen som används för att fästa skenan i chassit är av den mindre typen som används till 2.5" diskar.
Så har du ett chassi som har 'egna' skruvar (typ all form av vibrationsdämpare) så passar inte de skruvarna i skenorna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Ajdå, låter inte så bra.
Jag har hört om programvaror som utför samma funktionalitet som Trim, vet du något om det? Kan alternativt vara en lösning för dem som vill raida diskarna och mister trim-stödet.

Låter lite smått omöjligt om det inte är specialanpassat för jusst en disk/serie. Det man brukar göra är väl att tömma disken helt (kanske på något finurligt sätt) och hoppas att disken fattar det. Men då måste man förstås ta backup på allt innan och sen föra tillbaka det.

Sen kommer ju Intel med ett program för XP/Vista som går igenom disken manuellt och TRIMmar bort allt onödigt.

Tycker inte riktigt det är något stort problem att köra OS utan TRIM-stöd. Skulle man hamna i ett sådant läge att disken blir riktigt seg så kan man ju alltid fixa det, visst lite jobb är det ju men du kan säkert fixa allting genom att boota från en linux live-dist och skriva 4 kommandon och sen vara klar (men du behöver utrymme på en annan disk att lagra en kopia av SSDn temporärt).

Det viktiga i sammanhanget är att disken har stöd för TRIM. Men normalt är det inte direkt någon katastrof om den inte har det heller. Är ju typ först nu som vissa diskar får stöd för det, ingen tidigare disk har haft det...

Permalänk
Medlem

OCZ har väl något program som heter WIPE som ska vara någon slags manuell Trim-ning?

Permalänk

Nu har jag väntat länge på att köpa en ssd, precis som många andra. Det jag är ute efter är prisvärdhet och jag undrar om det kommer något nytt de närmaste veckorna som är värt att vänta på eller man ska slå till på en Crucial M225?

Är det någon som vet om M225 kör med minnen tillverkade i 34nm eller det kommer senare?

Hur länge ska man behöva hålla sig, börjar bli otålig. Samtidigt vill man ju inte känna att man köpt fel.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk

M225 använder Samsung flash så i bästa fall är det 42 nm som gäller.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Nu har jag väntat länge på att köpa en ssd, precis som många andra. Det jag är ute efter är prisvärdhet och jag undrar om det kommer något nytt de närmaste veckorna som är värt att vänta på eller man ska slå till på en Crucial M225?

Är det någon som vet om M225 kör med minnen tillverkade i 34nm eller det kommer senare?

Hur länge ska man behöva hålla sig, börjar bli otålig. Samtidigt vill man ju inte känna att man köpt fel.

X25-M är fin men om du vill ha prisvärdhet och inte vill betala för kvalité så finns det nog bättre alternativ. Slå till på M225, eller för den delen vilken SSD som helst som är ny och fått bra betyg i de större siternas test.

Slå till säger jag. Köper fel gör du nog bara om du köper något billigt krafs som fått dåligt betyg.

Permalänk
Medlem

X25-M är helt klockren! Har haft igång den i ca. en vecka nu med Win.XP och några "tyngre" program installerade. Datorn flyger verkligen fram! Vilken otrolig prestandahöjning. Rekommenderas starkt!

Permalänk
Medlem

Ååååhhhh, varför är alla bra grejor slut överallt??

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
Ååååhhhh, varför är alla bra grejor slut överallt??

Ja, varför?? Det vore ju mycket mer logiskt om de dåliga grejerna var slut överallt!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
X25-M är fin men om du vill ha prisvärdhet och inte vill betala för kvalité så finns det nog bättre alternativ.

Om han inte vill betala för kvalité? Du antyder att M225 är av dålig kvalité?

Eller du kanske menade att skriva "om du inte vill betala för märket"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih

Att Intel är snäppet vassare kan man ju inte förneka

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Jag antyder inte att M225 är av dålig kvalitét, jag vet ärligt talat knappt något om den. Lite klantigt uttalat men jag menade om man inte vill betala för prestandan och kvalitén.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop

Tusen tack! Det där var precis vad jag letade efter. Har hellre en sån där låda än skenor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Jag antyder inte att M225 är av dålig kvalitét, jag vet ärligt talat knappt något om den. Lite klantigt uttalat men jag menade om man inte vill betala för prestandan och kvalitén.

OK. Jag antar att det är ett underförstått "den" i din sista mening. Jag antar att du menar "om man inte vill betala för DEN prestandan och kvalitén". Det innebär att du inte längre klankar ner på alla andra SSD'er. Gott så.

Edit: [Tog bort mitt gamla inlägg då jag insåg att jag läst lite fel.]

Permalänk
Avstängd

Jag beställer en review på Z-drive

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Jag beställer en review på Z-drive

http://www.guru3d.com/imageview.php?image=20151

Det kostar två öl och en kebabpizza.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

OK. Jag antar att det är ett underförstått "den" i din sista mening. Jag antar att du menar "om man inte vill betala för DEN prestandan och kvalitén". Det innebär att du inte längre klankar ner på alla andra SSD'er. Gott så.

Edit: [Tog bort mitt gamla inlägg då jag insåg att jag läst lite fel.]

Exakt, jag klankar inte ner på några andra SSD'er då jag inte provat mer än den usla 4GB som sitter i min Asus Eee 701SD. Om något så skulle jag vilja prova konkurrenterna till X25-M G2 men jag har dessvärre inte möjlighet till det.

Äldre SSD'er får gott ses som dåliga då det hänt väldigt mycket från slutet av 2008 till nu.

Permalänk
Medlem

Crucial M225 på väg till lilla mig..

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Varför testar ni bara MLC och inte SLC ?

Antagligen därför att MLC/SLC-frågan kommer lösas (och är så påväg!) på samma sätt som frågan om dynamiskt eller statiskt RAM; Statiskt RAM är bra mycket snabbare med har lägre packningstäthet och eftersom packningstäthet konsekvent har vunnit över prestanda kommer MLC vinna över SLC för lagring. SLC kommer fortsatt finnas men i andra sammanhang, precis som att statiskt RAM lever och frodas som t.ex. cacheminnen.

...

Btw jag noterar att mina förutsägelser slår in, MLC blir vanligare, trots att jag hela tiden fått spott och spä av folk som inte erkänner vikten av att kunna sin [dator]historia. Om ni inte tror mig kanske ni kan tro på Winston Churchill: "The farther backward you can look, the farther forward you are likely to see."
Roligt också att nyheten har anammat mitt ordval!

Edit: Bra artikel också, men kan man kalla det för "databas"? Är det någon cool sökfunktion jag missat?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet varför inte Crucial M225 serien använder minneskretsar från IM Flash, det sammanägda företaget med Intel?

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Antagligen därför att MLC/SLC-frågan kommer lösas (och är så påväg!) på samma sätt som frågan om dynamiskt eller statiskt RAM; Statiskt RAM är bra mycket snabbare med har lägre packningstäthet och eftersom packningstäthet konsekvent har vunnit över prestanda kommer MLC vinna över SLC för lagring. SLC kommer fortsatt finnas men i andra sammanhang, precis som att statiskt RAM lever och frodas som t.ex. cacheminnen.

...

Btw jag noterar att mina förutsägelser slår in, MLC blir vanligare, trots att jag hela tiden fått spott och spä av folk som inte erkänner vikten av att kunna sin [dator]historia. Om ni inte tror mig kanske ni kan tro på Winston Churchill: "The farther backward you can look, the farther forward you are likely to see."
Roligt också att nyheten har anammat mitt ordval!

Edit: Bra artikel också, men kan man kalla det för "databas"? Är det någon cool sökfunktion jag missat?

Ja det var verkligen att SSD (MLC) skulle bli vanligare som lyste igenom i dina trådar.

Jag tror att SLC kommer bli ovanligare och ovanligare då bristerna hos MLC försvinner mer och mer. Packningstäthet vs prestanda är väl inte helt sant. Se tex på WD raptor, det är ju inte direkt någon flopp. Var ju en riktigt bra produkt som sålda massor som 36, 74, 150 och 300GB när det fanns betydligt större diskar billigare. Självklart är storleken väldigt viktig men jag tycker det är ganska tydligt att marknaden nu fokuserar mer på prestanda än det gjort tidigare. Laptop hårddiskar till exempel. Storleken på de interna diskarna har så klart ökats men känns som att fokus skiftat. Det var ganska länge sedan de första 120Gb diskarna släpptes med de säljs fortfarande i många laptops tex.

Sen angående raptor som jag nämnde tidigare så kommer de vara en väldigt liten del av pc historien jämfört med vad ssd kommer vara. SSD är den närmaste framtidens huvudsakliga system och applikations "diskar" är jag ganska säker på. Hdd kommer användast ENBART till backup inom 4 år tror jag (alltså på nyproducerade system och tidigare ändå på entusiast datorer).

/Danne