Rykten inför 10 sep - ATIs nya generation

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iProtocol
Det ändras hejvilt, 4:e och 16:e oktober står det nu.

30 kort den 4:e och resten den 16:e eller 23:e, förhoppningsvis ändras det, pinsamt annars.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Vågar man beställa nu när det står "preliminärt" ?
Liksom tänk om manbeställer så kommer det inte då

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleido
Vågar man beställa nu när det står "preliminärt" ?
Liksom tänk om manbeställer så kommer det inte då

Om det dyker upp tidigare från annan tillverkare är det ju bara att avbeställa, jag tog betala vid leverans så slipper man ligga ute med pengar också. Jag beställde dock mitt när det stod prel. 09-09-26 (2st var kvar), så jag drog iväg ett mail till support som sa att det fortfarande gällde för min order

Visa signatur

[Intel i5 2500K][Corsair 1600 Mhz][EVGA GTX 780][Corsair TX750][WD Black 750GB][Intel 510 SSD 128GB][Lian Li PCV-1020A][ASUS PB278Q]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pofff
Aha, gött då var det bara att köra på. Hängde själv på F5 och lyckades knipa ett från inet imorse.

Vilken tillverkare var det av? Om det var XFX blir jag ledsen, kollade inte inet för jag hörde att de inte skulle få in dem i tid.

Permalänk

Beställde precis ett Powercolor HD 5870 från Komplett. Står att de beräknas skickas 4/10 så de är väl acceptabelt skulle jag säga. Tror att det är smartare att boka t.ex. ett Sapphire som det står att de antagligen skall ha ett gäng av idag?

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aejt
Vilken tillverkare var det av? Om det var XFX blir jag ledsen, kollade inte inet för jag hörde att de inte skulle få in dem i tid.

Sorry, det var ett XFX kort, de hade sagt att det inte får in några på releasedagen (vilket gjorde att folk trodde inet skulle ha sämre tillgång än andra) men det kommer få in ett fåtal kort denna vecka (troligtvis imorgon) så med lite tur har jag mitt på fredag annars på måndag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pofff
Sorry, det var ett XFX kort, de hade sagt att det inte får in några på releasedagen (vilket gjorde att folk trodde inet skulle ha sämre tillgång än andra) men det kommer få in ett fåtal kort denna vecka (troligtvis imorgon) så med lite tur har jag mitt på fredag annars på måndag.

Ajfan, segt isåfall. :<<

Vad stod det på lagerstatusarna? Jag beställde mitt för någon timme sen, men det stod

Citat:

Postorderlager:
Obekräftat
Butikslager:
Obekräftat
Leverantörslager:
Best.vara

Betyder detta att jag måste vänta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
30 kort den 4:e och resten den 16:e eller 23:e, förhoppningsvis ändras det, pinsamt annars.

Att dom ska få in alla kort från flera olika märken samma dag kan ju inte vara allt för trovärdigt, så troligtvis har dom satt det datumet i väntan på ett bekräftat datum.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aejt
Ajfan, segt isåfall. :<<

Vad stod det på lagerstatusarna? Jag beställde mitt för någon timme sen, men det stod

Betyder detta att jag måste vänta?

Hej, det står samma sak men jag ringde dem imorse och snacka med en kille där som berätta det jag nämnde, att de skulle få in ett fåtal kort denna vecka som de skulle skicka ut till de första som hade beställt sen skulle det vara svårt 3 veckor framåt och de visste inte om de kunde få tag på några kort då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pofff
Hej, det står samma sak men jag ringde dem imorse och snacka med en kille där som berätta det jag nämnde, att de skulle få in ett fåtal kort denna vecka som de skulle skicka ut till de första som hade beställt sen skulle det vara svårt 3 veckor framåt och de visste inte om de kunde få tag på några kort då.

Okej, så man ska alltså ignorera det där. Tack! Hade precis tänkt maila dem, men nu behöver jag väl inte det. Hoppas att jag får ett av de korten isåfall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aejt
Ajfan, segt isåfall. :<<

Vad stod det på lagerstatusarna? Jag beställde mitt för någon timme sen, men det stod

Betyder detta att jag måste vänta?

Ringde dom nyss, och ifall du är en tursam jävel så får du det dom får in imrgn elr på fredag. Själv beställde jag ett powercolor som han nästan garanterade att jag skulle få, från de som kommer in i början av nästa vecka (måndag,tisdag) GLAD SOM FAAAAN!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qziny
Ringde dom nyss, och ifall du är en tursam jävel så får du det dom får in imrgn elr på fredag. Själv beställde jag ett powercolor som han nästan garanterade att jag skulle få, från de som kommer in i början av nästa vecka (måndag,tisdag) GLAD SOM FAAAAN!

När beställde du?

Permalänk
Avstängd

bara att vänta på folks tester av korten då:D

ser ut att oktober blir korten tillgängliga i hög.

btw batman

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Verkar som om jag fick tag på ett kort hyfsat tidigt i alla fall. 1 st. har förväntat sänddatum 2009-09-29 på Komplett. Ska bli kul att se hur resultatet skiljer sig från Sweclockers. Jag sitter ju på en lite äldre q9550. Ska väl ge bra resultat ändå hoppas jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x | ASUS ROG X570 Crosshair VIII Dark Hero | ASUS TUF OC RTX 3090 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL14 | Corsair AX1200

Permalänk
Medlem

Nu är korten släppta och nu är frågan, HD5850 eller HD4870X2 (begagnad)?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Avstängd

5850.
helt enkelt prisvärd.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Verkar som att ni har tur, finns 24st bekräftade XFX 5870 kort på komplett tills den 26:e

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=498417

Skynda er nu

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem

Det blir inget sådant kort för mig, resultaten ser för svajjiga ut just nu, ibland presterar det närmare 4890 och ibland en bra bit över gtx295, drivrutinerna behöver säkerligen slipas i ett par månader.

Konstigt nog verkar en I7 på ca 3.6-3.7 vara en flaskhals i vissa fall så en snabb prolle om man vill ha skyhöga fps. Sen är det nog att föredra en 2GB variant om man vill köre hög upplösning eller höga detaljer i GTA (som korten antagligen är gjorda för)...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teckim
Verkar som att ni har tur, finns 24st bekräftade XFX 5870 kort på komplett tills den 26:e

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=498417

Skynda er nu

Jag har redan en beställning för samma kort i Sapphire-variant, men jag funderar på att beställa den här också för att vara mer säker på att jag kommer få ett kort den 26 september.

Vågar man ligga ute med två beställningar samtidigt för att snabbt som ögat avbeställa en av dem när den ena skickas, eller är de snabba nog att skicka iväg båda samtidigt?

Tänkte beställa på postförskott i så fall.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem

Beställt där istället för inet nu eftersom det är bekräftat! Tackar!

Permalänk
Medlem

Avbeställde mitt PowerColor, och tog ett XFX istället. Tack för tipset

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x | ASUS ROG X570 Crosshair VIII Dark Hero | ASUS TUF OC RTX 3090 | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL14 | Corsair AX1200

Permalänk
Medlem

Inga problem, skyndade mig in på forumet så fort jag såg det

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
5850.
helt enkelt prisvärd.

Definitivt prisvärd men 4870X2 för 2200kr är inte så pjåkigt heller, därav dilemman.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CazeW
Definitivt prisvärd men 4870X2 för 2200kr är inte så pjåkigt heller, därav dilemman.

Dubbelmackor krånglar mer, och med 5850 kan man uppgradera senare (+ dx11), därför skulle jag säga 5850.

Permalänk
Medlem

2200kr för ett 4870x2 låter ju inte helt fel, dock är det som sagt var en dubbekmacka och bara dx10. Dock är det avsevärt snabbare än ett 5850.

Permalänk
Medlem

Uppdateras lagerstatus manuellt?

Står nämligen att det finns 29st i lager den 4 oktober, Powercolor kort då...

Men tänkte att om det är manuellt och folket har gått för dagen så kanske dem redan blivit uppköpte = man skall inte köpa för man kanske får det om 1 år...

Förövrigt sämst med utbudet på dessa korten , borde inte ha släppts så tidigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleido

Förövrigt sämst med utbudet på dessa korten , borde inte ha släppts så tidigt

varför inte det? Blir vi gladare av att korten lagras på hög i en lagerlokal i en månad till? Klart korten ska säljas så fort de är tillverkade.
ATI har aldrig lovat att korten ska vara lätta att få tag på idag, det är NDA'n som slutat gälla idag så att all info & tester kan presenteras. Det har även släppts till försäljning idag så att det går att beställa, det går ju inte heller göra innan sekretessen har släppt.
Men det är full produktion på chip & kort, så det är inga konstigheter att få tag på ett kort inom ett par veckor. Och de som verkligen ville ha ett kort direkt har ju beställt tidigare idag och kommer i många fall få sina kort inom en vecka.
Infon i förväg har varit att det ska vara begränsad tillgång vid lansering den 23'e och bra tillgänglighet senare i oktober, jag tror att det kommer stämma mkt bra.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CazeW
Definitivt prisvärd men 4870X2 för 2200kr är inte så pjåkigt heller, därav dilemman.

Jag undviker dubbelkort dvs crossfire/sli just för att de tenderar att strula mer med drivrutiner etc än singelkort.

Om du spelar upp till 1920x1200 så krävs inget mer än ett 5850.
Mer kraft än 285gtx, mer än 4890, och ca 80% av ett 4870x2.
så med ny teknik är enligt mig ett 5850 att föredra trots allt.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Ifall man vill köra tre skärmar på ett 5850, behöver en av skärmarna köra igenom DisplayPort:en? Och funkar det isåfall med DisplayPort > HDMI adapter?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Handa
Ifall man vill köra tre skärmar på ett 5850, behöver en av skärmarna köra igenom DisplayPort:en? Och funkar det isåfall med DisplayPort > HDMI adapter?

ska finnas displayPORT adapters att köpa.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)