Rykten inför 10 sep - ATIs nya generation

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iProtocol
Nej, och på min beställning står det fortfarande "1 st. har förväntat sänddatum 2009-12-01", även fast jag beställde med leverans den 26:e, dvs till helgen. Skickade ett mail till komplett och dem svarade med följande:

OK, på min order står det "1 st. har förväntat sänddatum 2009-09-26".

Visa signatur

/RobbZ

Permalänk

Bilder på 5870X2... Sjukt stort kort. Märk väl 8+6Pin.

5870X2 till vänster, 5870 till höger här (se ventilationshål på sidan av korten)

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Avstängd

Två effektkrävande kort och fortfarande en liten usel fläkt? Tummen ner!

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Hade varit kul att se ett test av 5850 i samma klockhastigheter som 5870 och se hur stor skillnad antalet streamprocessorer och TMU gör.

Permalänk
Avstängd

Lite vad dx11 kan göra med tesselation.

http://www.czechgamer.com/novinky/5145/DirectX-11-a-STALKER-p...

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Hade varit kul att se ett test av 5850 i samma klockhastigheter som 5870 och se hur stor skillnad antalet streamprocessorer och TMU gör.

TechPowerUp har testat detta, de lyckades koppla ur streamprocessorer och klocka ner så att de ska få "exakt" 5850 prestanda, kolla testerna här:
http://www.techpowerup.com/reviews/ATI/Radeon_HD_5870

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Hade varit kul att se ett test av 5850 i samma klockhastigheter som 5870 och se hur stor skillnad antalet streamprocessorer och TMU gör.

Håller med denna generationen ska ju vara ganska så clock vänlig så det ska ju inte va några prob å få upp minnen/gpu i lika eller högre än 5870

Visa signatur

//Tobbe A.K.A -=[warper]=-

Permalänk
Medlem

Installerade precis drivrutinerna till mitt XFX HD5870, men jag fick inget catalyst?
Hittade heller inget catalyst på ATI's hemsida, någon som vet något? Eller ska jag använda CDn som jag fick med?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
TechPowerUp har testat detta, de lyckades koppla ur streamprocessorer och klocka ner så att de ska få "exakt" 5850 prestanda, kolla testerna här:
http://www.techpowerup.com/reviews/ATI/Radeon_HD_5870

Jo, men jag vill se dem köra det i samma klockhastigheter som 5870 och bara stänga av det andra som skiljer. Så man får reda på vad som är viktigast för prestandan och hur ett eventuellt överklockat 5850 skulle prestera mot 5870 som inte är överklockat.

Permalänk

Gargh, Man blir verkligen ivrig nu till att skaffa ett 5870 då mitt 8800gt har problem i nyare spel.

Men, Hur starkt nätaggregat tror ni att jag behöver för att kunna driva mitt system + ett 5870?

Hade tänkt köpa ett 850 W corsair HX, Eller 1000W Corsair HX, Men det får bli nästa månad. Och skall bara köpa 1 av sakerna denna månad, Men vad tror ni? Klarar mitt klena 450W nättaggregat av att driva allting med 5870? Eller vad är minimum?

Cheers.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (late-2015)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aejt
Installerade precis drivrutinerna till mitt XFX HD5870, men jag fick inget catalyst?
Hittade heller inget catalyst på ATI's hemsida, någon som vet något? Eller ska jag använda CDn som jag fick med?

ATI finns inte.
Gå in på AMD.com så hittar du dina drivrutiner väldigt lätt.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Conradiminja
Gargh, Man blir verkligen ivrig nu till att skaffa ett 5870 då mitt 8800gt har problem i nyare spel.

Men, Hur starkt nätaggregat tror ni att jag behöver för att kunna driva mitt system + ett 5870?

Hade tänkt köpa ett 850 W corsair HX, Eller 1000W Corsair HX, Men det får bli nästa månad. Och skall bara köpa 1 av sakerna denna månad, Men vad tror ni? Klarar mitt klena 450W nättaggregat av att driva allting med 5870? Eller vad är minimum?

Cheers.

Ett bra nätagg är en viktig investering i ett datorsystem.
Borde räcka med ett 850W Corsair.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iProtocol
Nej, och på min beställning står det fortfarande "1 st. har förväntat sänddatum 2009-12-01", även fast jag beställde med leverans den 26:e, dvs till helgen. Skickade ett mail till komplett och dem svarade med följande:

YES!

Orderstatusen uppdaterad hos Komplett!

1 st. i leverans 805542175
Plockning påbörjad: 2009-09-25T13:30

Julafton på måndag redan!!!

Visa signatur

/RobbZ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
ATI finns inte.
Gå in på AMD.com så hittar du dina drivrutiner väldigt lätt.

ATI finns visst, men det ägs av AMD.

Du förstod nog vad jag menade.

Edit: Fick det att fungera nu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aejt
ATI finns visst, men det ägs av AMD.

Du förstod nog vad jag menade.

ATi finns bara som ett logotyp och namn, som Radeon. ATI som företag finns inte då de har blivit uppköpta av AMD och blivit ett med AMD.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd

Tesselation är väldigt, väldigt trevligt.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Klockade min lite snabbt från 850/1200 till 900/1275, och jag är riktigt nöjd med mitt resultat i vantage! Och det är utan i7 (q9650 @ 4.0)

http://service.futuremark.com/home.action;jsessionid=D955B058...

Jag är iallafall helnöjd!
(märkte att det står att jag har HD5850 i länken, men jag är rätt säker på att det är ett 5870)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
ATi finns bara som ett logotyp och namn, som Radeon. ATI som företag finns inte då de har blivit uppköpta av AMD och blivit ett med AMD.

Precis.

Men det är inte fel att säga ATI för att det inte är ett företag. Kolla t.ex. AMDs hemsida, ati.amd.com.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aejt
Klockade min lite snabbt från 850/1200 till 900/1275, och jag är riktigt nöjd med mitt resultat i vantage! Och det är utan i7 (q9650 @ 4.0)

http://service.futuremark.com/home.action;jsessionid=D955B058...

http://data.fuskbugg.se/skalman01/HD5870.png

Jag är iallafall helnöjd!
(märkte att det står att jag har HD5850 i länken, men jag är rätt säker på att det är ett 5870)

Precis.

Men det är inte fel att säga ATI för att det inte är ett företag. Kolla t.ex. AMDs hemsida, ati.amd.com.

Ser väldigt bra ut, jag hade också vart nöjd med en sån ökning på den lilla klocken.

får mitt kort på Måndag

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Jo, men jag vill se dem köra det i samma klockhastigheter som 5870 och bara stänga av det andra som skiljer. Så man får reda på vad som är viktigast för prestandan och hur ett eventuellt överklockat 5850 skulle prestera mot 5870 som inte är överklockat.

ahh, då förstår jag, jag håller med dig om att det skulle var intressant att se. Kan man klocka upp ett 5850 till 900Mhz så har man ju +6% på GPU'n och -10% på antalet shaderprocesser jämfört med standard 5870, det borde ju inte bli så stor skillnad(?).
5850 är nog det troligaste för min del också, spelar lite för lite för att motivera ett 5870.

Permalänk
Avstängd

Man kan ju inte jämföra förra kortens gen mot dom nya -.-......Kunde dom lika gärna ta Nvida 6600GT mot ett 5870 ju =/

Lustiga på bilden är att enda som är sexkantigt är just dom filterhållarna på masken, men hans hål för ögonen är lika runda på båda bilderna lol......Roflmao....Hypa hypa

Och även det runda i mitten av masken är lika runt på båda bilderna ju =/....

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Måste säga att HD5870 låter väldigt lite jämfört med mitt HD4890 Black Edition.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Man kan ju inte jämföra förra kortens gen mot dom nya -.-......Kunde dom lika gärna ta Nvida 6600GT mot ett 5870 ju =/

Lustiga på bilden är att enda som är sexkantigt är just dom filterhållarna på masken, men hans hål för ögonen är lika runda på båda bilderna lol......Roflmao....Hypa hypa

Och även det runda i mitten av masken är lika runt på båda bilderna ju =/....

Låt mig gissa. Du har aldrig i hela ditt liv gjort något i 3D överhuvudtaget och du har aldrig spenderat mer än 5 minuter till hur polygoner fungerar.
Hur grafikkort eller hur grafiken i ett spel fungerar.

Ett tips är att titta på kantiga ställen som rutorna på västen. Där ser man också skillnad.

EDIT: Du måste ha en riktigt dålig skärm med dålig upplösning om du inte kan se skillnad mellan hålen för ögonen.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
ATi finns bara som ett logotyp och namn, som Radeon. ATI som företag finns inte då de har blivit uppköpta av AMD och blivit ett med AMD.

Men dom har en enhet som heter ATI i AMD's företag.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RobbZ
YES!

Orderstatusen uppdaterad hos Komplett!

1 st. i leverans 805542175
Plockning påbörjad: 2009-09-25T13:30

Julafton på måndag redan!!!

fick precis samma besked grattis till oss! Fick kollinr också, riktigt spännande.

Permalänk

Här är originalsiten som de plockade in bilderna från. Har kollat igenom bildgalleriet och rent bildkvalitetsmässigt är det inte så speciellt mycket som ser bättre ut, mest lite mjukare skuggor.
http://www.pcgameshardware.com/aid,695861/Stalker-Call-of-Pri...

Störst skillnad är det väl på soldatens gasmask. Det borde inte vara så svårt att göra det i DX10, men möjligtvis så skulle det dra för mycket prestanda och det är anledningen till skillnaden.

Det skulle varit trevligare med ingamesnuttar, så att man får en bättre känsla för det hela. Screenshots brukar faktiskt inte säga så mycket.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Själv litar jag inte på dx10-->dx11-bilder. Anledning:
På baksidan av mitt HD4850-kort (ett dx10.1-kort) så finns det två bilder som visar dx9 och dx10, där dx10-bilden är totalt annorlunda (och snyggare). Är knappt samma bild... Men det klart, skillnad blir det ju.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Men dom har en enhet som heter ATI i AMD's företag.

Det är inte samma sak som företag. Sedan så heter denna enhet Graphics Product Group (GPG), inte ATI.
ATI är bara ett varumärke nu.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Det är inte samma sak som företag. Sedan så heter denna enhet Graphics Product Group (GPG), inte ATI.

Ingen påstod att det var två olika företag. Vad enheten än heter så använder de fortfarande namnet/produktmärket/whatever ATI.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aejt
Måste säga att HD5870 låter väldigt lite jämfört med mitt HD4890 Black Edition.

Så väl stämde snacket om en liten skitfläkt.
Edit Jävla tjat om korten inte är ATI, det har absolut inget här i tråden att göra, vi får kalla våra kort vad vi vill.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aejt
Ingen påstod att det var två olika företag. Vad den än heter så använder de fortfarande namnet/produktmärket/whatever ATI.

Ett missförstånd skede här tror jag när du sade att du sökte drivrutiner på ATI's hemsida vilket jag antog du refererade till företagssidan. Därmed sade jag att ATI finns inte, som företag menade jag men vilket jag inte förklarade.

Aja. Ha kul med nya kortet.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."