Permalänk
Medlem

Surt är det när man har problem med skiten iaf.

Jag begriper inte ännu varför den automatiska regleringen på fläktarna inte funkar eller vad jag ska göra.

Inget svar heller än:-/

Deet är ändå rätt myxcket pengar man betalt dem, jag orkar inte höra på eländet i fullfart hela tiden, men vågar ju inget annat då den kraschar annars efter ett tag.

Nu ska jag inte måla fan på väggen, MEN det är viktigt att man ser efter sina kunder även EFTER de köpt nånting, får vi ingen hjälp kommer iaf jag aldrig rekomendera dem för nån.

What goes around comes around.

Permalänk

Såja, nu fick jag äntligen svar på det mail jag skickade dem i måndags. Det får väl betraktas som en okej svarstid. Observera att jag skickade två mail i fredags via supporten, dom verkar inte ha kommit fram.

Agentum - testa att skicka direkt till NBG, genom "contact".

Permalänk
Hedersmedlem

Fick min i7 idag, enda felet jag hittat hittils är att skärmen är ljusare över en liten yta i nedersta vänstra hörnet, gissar på att det är behandlingen av skärmen som inte gick helt 100. Får se om jag orkar bry mig om det, enda är väl om man ser på film då kanske.

Permalänk

schysst, hoppas det är okej med skärmen. Är det en glare eller matt?

Hur lång tid tog det att få datorn, från utcheckningen i kassan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Fick min i7 idag, enda felet jag hittat hittils är att skärmen är ljusare över en liten yta i nedersta vänstra hörnet, gissar på att det är behandlingen av skärmen som inte gick helt 100. Får se om jag orkar bry mig om det, enda är väl om man ser på film då kanske.

Kör lite benchmark på den, 3dmark06 eller nått sånt skoj
Sugen på att ersätta stationära med en i7laptop

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Jag beställde en Guru Fire i7 i torsdags. Den skickades idag, kan knappt bärga mig!

Visa signatur

Stationär: AMD Athlon X2 5200+ | 2048MB Corsair 800MHz DDR2 | Geforce 8800GT 512MB | Seagate Barracuda 250GB | ACE Raw deal 620W
Laptop: AMD Turion X2 @ 2 GHz | 4096MB DDR2 667MHz | ATI Mobility Radeon HD3470 med 256MB DDR2 dedikerat | 320GB 5400rpm | KeyTronic-tangentbord
Retro: Amiga 1200 | Blizzard 1230 MkIII | Flash-hårddisk @ 2GB

Permalänk

Skulle en moderator kanske kunna ändra namnet på den här tråden till NOTEBOOKGURU.de-tråden eller något liknande istället för recension?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Fick min i7 idag, enda felet jag hittat hittils är att skärmen är ljusare över en liten yta i nedersta vänstra hörnet, gissar på att det är behandlingen av skärmen som inte gick helt 100. Får se om jag orkar bry mig om det, enda är väl om man ser på film då kanske.

Har du provat masera skörmen över ytan med?
Det funkar ju ibland vet jag om pixlarna fått fnatt men inte är trasiga eller nåt.

Men det kanske mest är belysningen som är tokig på burken din?

Avgör hur irriterad du blir tycker jag, jag vidhåller att de faktiskt måste ta sig tid att svara på ens frågor även efter man handlat av dem.

De har fan inte svarat mig ännu, det är inte OK helt nekelt.

Jag vet tat dete är jul och at tde verkar sälja en jävla massa just nu, men herrejesus det är väl jul för alla, har jag sålt nåt som tänkbart är defekt så får jag fasen ta på mig det med.

Ingen anna som begriper hur den automatiska fläktkontrollen kan tänkas funka på en sån här burk?

Det lär ju vara nån sensor som läser av värmen förstår jag, men är den möjlig att komam åt med mjukvaran eller måste man riva burken.

Den vägrara gå upp i fulläge utan att jag tvingar den, den kraschar hellre hela datorn och CPUn blir stekhet.

Den låter rätt mycket på fullfart och det är måttligt kul att lyssna på när man inte gör nåt direkt krävande.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cocobaboon
schysst, hoppas det är okej med skärmen. Är det en glare eller matt?

Tja får se om jag orkar bry mig och om det går på garantin (borde göra det), det är glare (tyvärr fanns inget annat för fire i7, vanesak antar jag).

Hur lång tid tog det att få datorn, från utcheckningen i kassan?
tog lite drygt en vecka (7arbetsdagar), lade ordern en fredag. Det som tog tid var ju att pengarna skulle trilla in (tog ca 3 dagar).

edit: btw hemleverans från tyskland för 25euro är inte helt fel...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agentum
Har du provat masera skörmen över ytan med?
Det funkar ju ibland vet jag om pixlarna fått fnatt men inte är trasiga eller nåt.

Men det kanske mest är belysningen som är tokig på burken din?

Avgör hur irriterad du blir tycker jag, jag vidhåller att de faktiskt måste ta sig tid att svara på ens frågor även efter man handlat av dem.

De har fan inte svarat mig ännu, det är inte OK helt nekelt.

Jag vet tat dete är jul och at tde verkar sälja en jävla massa just nu, men herrejesus det är väl jul för alla, har jag sålt nåt som tänkbart är defekt så får jag fasen ta på mig det med.

Ingen anna som begriper hur den automatiska fläktkontrollen kan tänkas funka på en sån här burk?

Det lär ju vara nån sensor som läser av värmen förstår jag, men är den möjlig att komam åt med mjukvaran eller måste man riva burken.

Den vägrara gå upp i fulläge utan att jag tvingar den, den kraschar hellre hela datorn och CPUn blir stekhet.

Den låter rätt mycket på fullfart och det är måttligt kul att lyssna på när man inte gör nåt direkt krävande.

Det är säkert nån vajsing med antingen belysningen (men inte jämnt område) eller skärmbehandligen (skulle jag tippa på) som gör det, syns i princip bara mot mörk/svart bakgrund och är i ett hörn så får se om jag orkar bry mig (ska höra med fästmön också som delfinansierar köpet).

Ska prova att bencha den någon dag (troligen till helgen) så får jag se hur min reagerar (ligger på dryga 40 grader cpu/gpu idle). Nej det är klart att de måste svara på mail, speciellt illa är det ifall de inte svarar på reklamationsrelaterade ärenden (dvs sållar bort det tills de får tid). Verkar nästan vara ett enmansföretag, så det kanske beror på det, men det är ju ingen ursäkt (är det mycket får de väl ta in extra personal inför jul). Att den skulle låta som fan själv vid full load hade iaf jag räknat med (ska jag spela eller likande så blir det hörlurar), men tråkigt ifall du inte är nöjd.

Btw har du installerat alla drivers som fanns på cdn?

edit: körde 3dmark06 (de inställningarna som var när jag starta det första gången efter install) med senaste drivisen installerad för graffet, fick 12k poäng, verkade inte gå jättevarm (gpun: max 65, cpu max: 78;71;77;74 , efter tre körningar med någon minut mellan dem), den skall väl klara 100 grader eller nåt. Tyckte inte att den lät jättemycket men borde nog köra en längre session med ngt program för att kolla stabilitet.

Permalänk
Medlem

De är et par man iaf, då jag pratat dels med ägaren via mail och sen nån annan med medans de körde supporten, men fan nu är den offline jämt.

Jo jag har installerat allt på cd,n som iofs är för Vista, men det borde ju inte göra nån enorm skilnad i just fläktstyrningsväg?

En burk med typ en bättre CPU och ett enkelt 280m kort hamnar runt 11-12k på #Dmark06, det är normalt, stiger till kanske 15-16k med SLI.

7i gör ingen större skillnad just där ännu, bara processorhastigheten är viktig, men i framtiden, säkert.

Jag har den sniknaste quaden q9000, byter väl till en QX9300 om jag hittar nån billig, tyckte steget till 7i var enormt.

Har inte benchat min av ointresse, den kör ju de spel jag vill ännu så att säga så jag har inte optimerat nånting heller.

Lathet jag vet, för 5 år sen så hade jag kört allt som funnits och provat klocka skiten hit och dit, men nu liksom bryr man sig inte, bara det funkar som man vill:-)

Permalänk
Hedersmedlem

Var på begäran, annars hade jag inte brytt mig, ska dock stabilitetstesta i prime och furmark eller nåt. 12k är ju isf rätt bra för en i7 med endast ett gtx260m

edit: och jo fläktstyrningen borde väl gå via mb, men man vet ju aldrig

edit2: fan va jobbigt det är att slänga in alla tusentals program (nja kanske inte riktigt så många, men tar iaf dagar (iaf om man bara kan sitta kvällen)...) matlab, stata, r, latex, indesign, illustrator, autocad, photoshop, office... suck

Permalänk

Någon som vet om den klassiska mellandagsrean gäller även hos grabbarna på NBG?

Permalänk
Medlem

Ja om man som jag haft samam gamla burk i 5-6 år så är det ett helsike att bestämma sig för vad som ska in på den nya och vad som ska bort:-)

Det är faktiskt jobbigt att få till det så man känner sig hemma igen.

ah det är ett 260m kort i den, jo då är det bra siffror tycker jag, dock säger de väl at 280m bara ger kanske 10% mer prestanda ungefär, så det är ju ingen jätteskillnad, men du kanske skulle kunna klämma ur nåt tusental poäng mer eller nåt.
Kanske CPUn gör mer än man tror då.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agentum
Ja om man som jag haft samam gamla burk i 5-6 år så är det ett helsike att bestämma sig för vad som ska in på den nya och vad som ska bort:-)

Det är faktiskt jobbigt att få till det så man känner sig hemma igen.

ah det är ett 260m kort i den, jo då är det bra siffror tycker jag, dock säger de väl at 280m bara ger kanske 10% mer prestanda ungefär, så det är ju ingen jätteskillnad, men du kanske skulle kunna klämma ur nåt tusental poäng mer eller nåt.
Kanske CPUn gör mer än man tror då.

Det verkar så, i den benchen iaf.

Körde prime95 i en halvtimme och kom upp i stabila 80grader. Har inte pressat grafikkortet så jättehårt ännu, men det verkar ändå som att systemet är stabilt (<- ska aldrig skriva så, bäddar för trubbel). Iaf förutom den lilla skavanken med skärmen så är jag väldigt nöjd.
Lite + och - är att det är multit touch på pekplattan, vilket tog ett tag innan jag fattade (varför zoomas det/ändras visningen av mappar osv, håller ju inte ner ctrl...typ).

Har installerat det viktigaste och kopierat över det som jag tror kommer behövas (via ett 8GB usb minne, suck och stön...). Skulle kanske kört på fullhd skärm då jag tycker upplösningen är lite liten för mig (sitter på 24" så van att ha skrämutrymme) (nog perfekt för tjejen dock), men vet inte om det är värt de där 70€ extra.

Agentum - har du hört något från dem ännu?

Permalänk

Så, nu har jag beställt min Guru Fire.

Fick först nått form av bekräftelsemail direkt efter ordern var lagd.
Idag, en dag senare, fick jag en orderbekräftelse som verkar innehålla bankuppgifter för överföring av pengar.

Saken är den att jag vill ha fakturan utan moms, det har inte bekräftelsemailet, som dessutom inte innehåller info om att det faktiskt är en faktura. Nån som vet om "Bestätigung Ihrer Bestellung..." är fakturan, eller enbart bekräftelse?

Har hunnit komma till insikt om att NBG inte kör den formella stilen, så vad skall man tro? Kommer det komma en riktig faktura, moms exkluderad, som jag bad om?

Och detta leder oss in på det enda negativa so far, (utan dator i handen) om NBG. Dom verkar vara lite slappa när det kommer till att klargöra för kunden vad det är som gäller. Jobbigt när man sitter 300 mil bort och ska punga ut med cash.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Agentum - har du hört något från dem ännu? [/B]

Nej inte ett ord.

Så fläktproblemet kvarstår och ljudproblemet.

DVS när man använder hörlurar eller använder hörlursutgången för att tex driva en stereo så får man en massa konstiga hopp och skutt i ljudet om man kör MP3or medans man gör nåt annat, speciellt enkla saker som att surfa och skriva saker mm.

Ger man fan i burken är det lungt, och oftast om man tex kör ett spel och spelar winamp i bakgrunden så att säga.

Det tyder på nån form av dålig störningsskydd i maskinen, kör man ljudet direkt från burken märks inget vad än man gör, så nåt måste vara tok med utgången att den störs av andra saker som händer i datorn.

Annars funkar den bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av F.Krueger
Skulle en moderator kanske kunna ändra namnet på den här tråden till NOTEBOOKGURU.de-tråden eller något liknande istället för recension?

Ja.

Permalänk

Vet någon hur det är med avbeställningar? Är det bara att skita i att betala?

Är redigt förbannad på dom nu.
Blir väl den första som lägger in en negativ röst - inget svar på 1½ vecka, måste vara en mardröm att behöva trixa om datorn går sönder.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cocobaboon
Vet någon hur det är med avbeställningar? Är det bara att skita i att betala?

Är redigt förbannad på dom nu.
Blir väl den första som lägger in en negativ röst - inget svar på 1½ vecka, måste vara en mardröm att behöva trixa om datorn går sönder.

Samma för mig.
Lade min beställning den 15de dec.
Skickade ett mail någon dag efter det, men inget svar än.
Funderar på en avbeställning.

Har även hört att man kan få vänta bra många veckor när man beställt med ett svenskt tangentbord. Stämmer det?

Permalänk

Ja, men jag hittar ingen avbeställningsknapp på hemsidan och att skriva ett mail om att man vill avbeställa är ju bevisligen helt meningslöst.

Sitter och funderar på om dom har lagt ner, IT-supporten har jag aldrig sett online.. och då har jag dagligen besökt sidan sedan 2 veckor tillbaka, och deras forum skulle vara uppe för 2 månader sedan.. men icke.

Eller så är dom bara fruktansvärt slöa/har en jävla massa kunder.

Mitt problem, kanske jag skall tillägga, är att jag har fått två beställningsmail, ett som verkar innehålla bankuppgifter. Men jag skall importera genom företag och dra moms och då skall dom tydligen fakturera utan den - det har dom inte gjort. Därav alla mail som tjatar om en ny faktura, men inga svar.

Irriterande.

Permalänk

undrar.

När jag lade min beställning fick jag aldrig välja betalningsätt.
Kan ju kanske varit så att jag var ouppmärksam eller så men är det någon som vet vad "EU-Standard Bank Transfer" är för något och hur det fungerar?

För det står nämligen som Methode of payment för mig.

Permalänk

Re: undrar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av digitalwatch
När jag lade min beställning fick jag aldrig välja betalningsätt.

Nej, det finns bara ett betalningssätt, genom banktransfer. Men skall man dra momsen på varan här i sverige måste den utländska säljaren fakturera utan moms. Det hade han missat.

Hur som helst har han faktiskt fixat till det och jag skall äntligen betala. Med lite tur kanske jag får se datorn redan denna vecka.

Permalänk

Re: Re: undrar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cocobaboon
Nej, det finns bara ett betalningssätt, genom banktransfer. Men skall man dra momsen på varan här i sverige måste den utländska säljaren fakturera utan moms. Det hade han missat.

Hur som helst har han faktiskt fixat till det och jag skall äntligen betala. Med lite tur kanske jag får se datorn redan denna vecka.

Okej, fint.
Så du har fått svar från dom nu?

Fungerar banktransfer så att jag får med en faktura med varan alltså?

Permalänk

Re: Re: Re: undrar.

Ja, nu har jag fått svar. Satte nyss över pengarna som tydligen skall gå över redan idag. Får se ifall jag får ett mail om att varan skeppats senare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av digitalwatch

Fungerar banktransfer så att jag får med en faktura med varan alltså?

Förstår inte riktigt vad du menar, men om du syftar på COD så går det ej. Man pröjsar först till hans konto och får sedan datorn skickad. Känns väl lite sådär, men det har ju gått bra för så många andra...

Permalänk

Re: Re: Re: Re: undrar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cocobaboon
Ja, nu har jag fått svar. Satte nyss över pengarna som tydligen skall gå över redan idag. Får se ifall jag får ett mail om att varan skeppats senare.

Förstår inte riktigt vad du menar, men om du syftar på COD så går det ej. Man pröjsar först till hans konto och får sedan datorn skickad. Känns väl lite sådär, men det har ju gått bra för så många andra...

Precis det jag menade.
Då tror jag att jag avbeställer detta.
Så om jag ha förstått rätt så blir det inget skickat om jag inte skickar in några pengar på hans konto?

Då kan jag helt enkelt strunta i att sätta in något så bli ordern automatiskt makulerad. Eller?

Permalänk

Japp, det lär knappast dyka upp en dator om du inte har betalat.

Var inne på samma grej förut, att bara skita i att betala och låta ordern förfalla. Vet inte om det fungerar så dock, kolla i avtalet, kan ju vara nått meck...

Kolla upp Pc-konsulten.se ifall en Clevo forfarande är intressant. Ganska bra priser i förhållande till prestanda. Vet inte nån som köpt därifrån dock.

Permalänk
Medlem

Ni som har fått era datorer hur gjorde ni med opperativsystem? Funderar på att köpa en fire i7 med windows 7 ultimate 64 Bit. Det går på 160Euro.

I sverige kostar detta 2900? Varför är det så billigt har inte widows samma utgångspris överallt i världen?

Tror ni att det är orginal widows eller något det bränt snyggt med förpacking m.m.

l8r

Permalänk

Jag struntade i OS. Har läst innan här att det tydligen skall vara tyskt. Köper du ultimate ligger det iofs kanske fler språk på det.

Tror inte att dom kör nått bränt skit, det är ju ett seriöst företag.

Fick för övrigt mitt DHL-nummer nu. Någon som vet hur det fungerar mellan SE och DE? Kör tyska DHL det till Sverige där det svenska tar över? Eller blir det Posten som tar det?

Permalänk
Medlem

okej kolla på både posten och dhls sida där du kan skriva in tracking No. Så vet du.

Jag tror jag köper med ett ultimate. Ett nytt windows 7 home kostar ju 1800 kronor och ett ultimate på NBG kostar 1700 verkar som en bra affär

Permalänk

Så, nu har jag fått min dator. Och eftersom det är vinter var metallhöljet iskallt då jag plockade upp den - sweet.

Ser stadig och gedigen ut. Skall fixa OS på den nu.

Editerar hit mer då jag hunnit testa den.