Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
20-pins funkar för mig, + 4 pins på den andra kabeln

FRÅGA: Till chassit finns 2 ljudanslutningar benämda:

1. AC'97
2. HD Audio

vad är skillnaden och vilken skall man använda?

Googlade på D945GCLF2/D945GCLF2D

Ser ut att ha Realtek* ALC662 audio codec (5.1 channel HD audio)

Så jag antar att du ska använda HD Audio kabeln.
Troligen pinnarna på kontakten som skiljer.

Permalänk
Medlem

OK - Tack, men..

jag avsåg AT3N7A-I som har ett VIA chip till ljudet. Kanske ingen skillnad, även den skall ju klara HD Audio 5.1, så jag kör med det. AC'97 är väl en äldre standard.

Permalänk

Jag har också skaffat mig ett AT3N7A-I.
Det verkar funka bra nu förutom att jag inte får ut nåt surroundljud.
Ljud har jag via optisk ut, men recievern reagerar inte om det är DD5.1 ljud eller DTS eller så.
Lite mysko.

Blir inte heller klok på den "Via HD Audio Deck-programvaran" som hänger med.
Jag spelar upp materialet i MPC-HC o den spelar full HD utan problems.
Bilden ut tar jag via HDMI.

Nån som råkat ut för samma problem?

Operativet är Windows server 2008 R2 o det kan ju vara där problemet ligger.

Visa signatur

Desktop: Intel i7 860 @ 2.8GHz | CoolerMaster Hyper TX3 | Gigabyte GA-P55M-UD2 | ATI HD4890 | 8192MB Corsair 1600MHz | Corsair HX 450W | Antec Nine Hundred | 2x WD 250GB
Server: Asus AT3N7A-I Intel Atom 330 | 3x WD Green 1.5TB | Samsung 750MB | USB Diskar: 4x 1TB, 2x 750GB, 1x 500GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av corbendallas
Jag har också skaffat mig ett AT3N7A-I.
Det verkar funka bra nu förutom att jag inte får ut nåt surroundljud.
Ljud har jag via optisk ut, men recievern reagerar inte om det är DD5.1 ljud eller DTS eller så.
Lite mysko.

Blir inte heller klok på den "Via HD Audio Deck-programvaran" som hänger med.
Jag spelar upp materialet i MPC-HC o den spelar full HD utan problems.
Bilden ut tar jag via HDMI.

Nån som råkat ut för samma problem?

Operativet är Windows server 2008 R2 o det kan ju vara där problemet ligger.

Du får alltså stereoljud men inget surroundljud? Låter mycket märkligt. Har du möjligheten att ta ut ljuden genom digital-coaxial? Jag skulle försöka se om samma gällde för denna utgång. Låter mer som en drivrutinsfråga i min mening, vilket bör åtgärdas av ASUS; bara en gissning dock.

Permalänk
Permalänk

Jag har lyckats få ut DTS och DD5.1 ljud från datorn nu. Det var bara lite inställningar i programmet. När man kör filmen så väljer man filter o tar det som hanterar ljudet o så väljer man att ljudet ska ut genom SPDIF o vips så har man surround
Så ja, SBS på den punkten

Dock så tappar Windows Server 2008 R2 "kontakten" med ljudkortet med ojämna mellanrum. Ibland räcker det med en omstart så kommer ljudet tillbaks, men som nu så funkade ljudet igår o jag kollade film. Kommer hem idag o datorn har stått på sen dess. Då är ljudet är borta. "No Audio output device is installed".

Så det får väl bli vanliga Windows 7 på den istället o se om det funkar stabilare.

Visa signatur

Desktop: Intel i7 860 @ 2.8GHz | CoolerMaster Hyper TX3 | Gigabyte GA-P55M-UD2 | ATI HD4890 | 8192MB Corsair 1600MHz | Corsair HX 450W | Antec Nine Hundred | 2x WD 250GB
Server: Asus AT3N7A-I Intel Atom 330 | 3x WD Green 1.5TB | Samsung 750MB | USB Diskar: 4x 1TB, 2x 750GB, 1x 500GB

Permalänk

med tanke på mängden uppdateringar som släppts, och inga verkar finnas till Windows Server 2008, så bör du kanske pröva byta OS.

nu är inte jag en höjdare på kompatibilitet emellan OS, men ditt operativsystem bygger väl på Windows 7? om du ändå funderar på att byta OS kan du väl pröva att uppdatera audio-drivrutinerna, men det bör väl skapa konflikter...

drivrutiner etc finns på http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=xrR7wto9Z5BL42aU

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är som vanligt sent ute vad det gäller både teknik o kläder men jag väcker den här tråden igen.
Finns det nått bra sätt att ersätta den medföljande fläkten på(med avseende på ljudnivå).
Jag vill åt PCI-platsen och är därför intresserad av detta kort.
Kan man klämma fast en 80mm fläkt på flänsen eller går det skruva fast en i chassi-taket(i så fall, vilket lämpligt chassi).
Ni som har lyckats få denna bräda någorlunda tyst kan väl delge era erfarenheter.

Permalänk
Medlem

Hej hej!

Var bara tvungen att regga mig för att hoppa in i denna tråden. Har samma problem som tidigare beskrivits i tråden, men som inte riktigt fick nått avslut!

Jag ansluter ATX-kontakten och 12V, men cpu fläkten bara snurrar till lite och inget mer händer... Måste dra ur och sätta i nätsladden igen innan nästa försök kan göras...

Köpte grejjerna begagnade, och vill verkligen inte tro att sakerna gått pajj i frakten då personen jag köpte av använde grejjerna fram tills han packade ned dem...

Kan jag ha missat nått fundamentalt?

Jag har moderkortet som tråden handlar om och chassit Compucase 8K01WS med tillhörande PSU(HEC 120W) (20pin + 4pin)

Använder 2x1GB RAM PC5300 DDR2(Egenskaper för Corsair Value Select DDR2 PC5300/667MHz CL5 1GB (VS1GB667D2)). Samma problem utan RAM installerade på kortet. Tycker heller inte det gör skillnad ifall jag har 12v inkopplad eller inte... Även utan 12v inkopplad snurrar cpufläkten till vid tillslag av ström.

Lampan på kortet lyser när nätsladden är i.

Hoppas någon som har/haft denna kombo och kan lysa lite ljus över problemet

MvH
Daniel

EDIT: kollade precis i manualen till moderkortet, och minnena är med i QVL. Kanske ska testa också att kopla in PC-speakern o se ifall det låter nått när man slår på strömmen, tänkte inte ens så långt igår kväll..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mailman:

Är som vanligt sent ute vad det gäller både teknik o kläder men jag väcker den här tråden igen.
Finns det nått bra sätt att ersätta den medföljande fläkten på(med avseende på ljudnivå).
Jag vill åt PCI-platsen och är därför intresserad av detta kort.
Kan man klämma fast en 80mm fläkt på flänsen eller går det skruva fast en i chassi-taket(i så fall, vilket lämpligt chassi).
Ni som har lyckats få denna bräda någorlunda tyst kan väl delge era erfarenheter.

Jag har Compucase 8K01 sänkte fläkten i psu och satte en 120mm ovanför flänsen i chassit. Har snurrat på bra i ett halvår nu.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet någon kylfläns som passar om man vill byta den på detta moderkort? Har tänkt sätta på en 60 eller 80mm fläkt om det på något sätt går att passa in.

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av superst4r:

Är det någon som vet någon kylfläns som passar om man vill byta den på detta moderkort? Har tänkt sätta på en 60 eller 80mm fläkt om det på något sätt går att passa in.

Jag tog bort den lilla skitfläkten och ersatte den med en 60 mm som ja gjorde fast me såndäringa plastisolerad ståltråd. Man kan styra varvtalet med SpeedFan eller sätta dit ett motstånd tills det blir tyst. Alla tempar liigger under 35C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Jag tog bort den lilla skitfläkten och ersatte den med en 60 mm som ja gjorde fast me såndäringa plastisolerad ståltråd. Man kan styra varvtalet med SpeedFan eller sätta dit ett motstånd tills det blir tyst. Alla tempar liigger under 35C.

De var inte riktigt så jag hade tänkt men tack för tipset.

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!