Permalänk

Blir det här en ok dator?

Hallå.. Min far ska köpa ny dator, egentligen hade han tänkt köpa en märkesdator, som Acer eller Fujitsu. Jag plockade iaf ihop det här paketet, är det mer prisvärt än t ex denna dator: http://www.dustinhome.se/pd_5010316182.aspx ? Han spelar inte spel och kör sällan några tunga program. Å andra sidan ska den duga i c:a 5 års tid, och han brukar alltid installera en massa onödiga program som kör i bakgrunden och tar upp systemresurser. Ska han satsa på en billigare Dual-core processor istället?

Permalänk
Medlem

Bra val av processor. Men ska han spela några som helst spel på den så bör han skaffa sig ett bättre grafikkort. Det där är ungefär som att köra på det integrerade...

Sen tycker jag att du eller nån annan kan montera ihop den. Det är faktiskt riktigt lätt och roligt! Bara att läsa manualen

Permalänk
Medlem

Om han ändå inte spelar några spel så är ju ett diskret grafikkort onödigt, så jag skulle tagit t.ex. detta moderkort med integrerad grafik istället. Sen kan du fundera på att kanske byta ut chassi + nätagg mot Antec Sonata III istället, så får du nog en lite tystare dator. Det kostar en hundralapp mer, men då får du hårddisk-dämpning och lite mindre hål som ljud kan ta sig ut ur.

Permalänk
Inaktiv

Och installera Ubuntu, så slipper datorn bli seg pga av SBS.

Permalänk
Medlem

vad ska han använda datorn till?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Annars kostar AMD's 955 bara 2-300kr mer. Byt moderkort till ett AM3 och kör 955. Lite framtidssäkrare. Och om han vill använda sig av mer avancerad 3d material borde du ha ett lite bättre grafikkort. Synd att flaskhalsa en så pass bra processor?

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk

Han ska använda datorn till surfning, kontorsprogram som Excel, och någon gång ibland videoredigering. Han behöver inte något snabbt grafikkort, men han kan behöva en del PCI-platser osv, så ett ATX-moderkort är att föredra. Jag bor inte hemma och har inte möjlighet att bygga ihop den, dessutom får man 2-års garanti med monteringen. Ska fundera på att byta till ett Antec Sonata III men jag försöker hålla ner kostnaden så mycket som möjligt. Moderkortet klarar även AM3 processorer.