Permalänk
Medlem

D-Link DIR 655

Gokväll!

Jag införskaffade idag en DIR 655 då jag uppgraderat till T3 100/100 internet. Min gamla netgear klarade inte mer än 13/13 throughput och efter att ha läst runt lite så verkar DIR 655 vara ett bra val.

Hursomhelst, med DIR 655 inkopplad(Kabel) får jag 95 mbit/s ner men bara 17 upp via TPtest, stänger jag av QOS får jag 18-19 mbit/s i upload. Är det någon inställning som slöar ner upload hastigheten, eller är det bara gilla läget? alternativt att jag har fått ett dåligt exemplar.

Jag använder firmware 1.20EU. Justja, med datorn kopplad direkt i uttaget får jag 95/90.

/Mikael

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Testat med en välseedad torrent och återkom.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jag får samma sak. Jag har inte den routern, men med routern inkopplad så försämras min upphastighet avsevärt till runt 17-25 upp och jag har också 100/100.

Min router är äldre än din men jag har samma problem. Det var dock inte så ifrån början utan det har kommit till efter hand. Ska flytta snart så jag får leva med det ett tag

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Jag får 94/82 med denna routern inkopplad på Sunet 100/100 (Tptest)

Hardware Version: A4
Firmware Version: 1.20EU

Visa signatur

Win 7 x64 | Intel Core 2 Duo E6750@2.66Ghz | Gigabyte GA-P35-DS3R | Corsair 4096MB XMS2-6400 | Radeon HD4850 512MB | Creative X-FI ExtremeMusic | 2TB HDD | Hiper 580w | Sunet 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ricke90
Jag får 94/82 med denna routern inkopplad på Sunet 100/100 (Tptest)

Hardware Version: A4
Firmware Version: 1.20EU

Vad kör du för inställningar?

Jag har provat lite olika, med brandväggen på och ingen DMZ kommer jag upp i ovannämnda 92/17.

Sätter jag DMZ på min dator kommer jag upp i 92/40. Och sist om jag slår av brandväggen helt så kommer jag upp i 92/90. Allt är uppmätt med tptest.

Även om jag inte är i behov av en brandvägg just nu så vill jag ha möjlighet till att använda det senare utan att tappa all prestanda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

OT: det finnas nyare firmware....

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk
Medlem

Japp är medveten om det, men i den nyare firmwaren stod det ingenting som skulle kunna lösa mitt "problem". Ska ta och prata med försäljaren och se vad han säger, men låter inte som en defekt produkt.

Högst underligt!, nu fungerar routern som den ska, får ut full hastighet oberoende av inställningar. Jaja problemet löst även om jag ogillar att jag inte vet hur...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.. Köpte en DIR-655 igår och när jag laddar semesterfilmer via torrent så lägger mitt WLAN ner var annan minut. Det knepiga är att när jag kör med kabel så fungerar det hur bra som hellst.

Är det någon som har haft samma problem och funnit någon lösning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lojden
Lånar tråden lite.. Köpte en DIR-655 igår och när jag laddar semesterfilmer via torrent så lägger mitt WLAN ner var annan minut. Det knepiga är att när jag kör med kabel så fungerar det hur bra som hellst.

Är det någon som har haft samma problem och funnit någon lösning?

Prova att ge routern tillräckligt med luftcirkulation. Det kan hända att den faktiskt blir överhettad.

Permalänk
Medlem

Kör med en Dlink DIR-655 och har mycket långsam internetanslutning via trådlöst, 0,8 Ner och 2Mbit/s Upp, Har en 100/10 lina från Tele2, När jag kör med sladd funkar det fint då har jag ca 90 Ner och nästan 10 Upp, någon som kan lösa mitt problem? Har även en IP Telefon inkopplad.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk

Upplever samma problem att internt lägger av var annan minut när jag kör på de trådlösa och med sladd funkar det felfritt. Jag frågade på inet där jag köpte routern och där sa de att man inte skulle ha telefonen i närheten eller tv:n. Så jag flyttade routern en bit ifrån tv:n och telefonen och då funkar det bättre. Men de trådlösa slutar att fungera ibland endå men inte lika ofta.

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Medlem

(Lånar lite jag med)
Har funderat på att köpa en 655 eftersom det kom till en laptop hemma som skulle vilja ha trådlöst, har också 100/10 från tele2 men om det blir segt kanske jag får tänka om, har visserligen ingen tv eller telefon.

annars finns det nån annan router som någon kan rekommendera?

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden med lite. Jag är ute efter en trådlös router och i den här prisklassen. Men det verkar som att många har problem med det trådlösa? Rekommenderar ni den ändå eller bör jag titta efter någon annan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thiesen
Prova att ge routern tillräckligt med luftcirkulation. Det kan hända att den faktiskt blir överhettad.

Har gjort det men det gjorde dessvärre ingen skillnad. Funderar på att skicka tillbaka den och köpa en Linksys WRT610N istället..

Permalänk
Medlem

Låter inte så bra Till och med min Gamla Netgear WPN824 slår de trådlösa hastigheterna.
Via kabel när jag körde 100/100 gav den 90/20 inget vidare för DIR-655 med 92/40 jämför eftersom brandväggen är påslagen. Dir-655 är jue trots allt en Draft-N router min endast Rangemax super-g 108.

Tycker inte utvecklingen gått så jättemycket framåt var det gäller routrar har provat en del.
Lösningen är väl att vänta på ny firmware kring firmware version 2.0 brukar det bli stabilt eller så stabil routern kan bli.

Kör dock 10/10 fiber nu maxar min 10/10 lina lätt både trådat och trådlöst utan problem och nerkopplingar dock måste max connection ligga kring 75-100 annars går det knappt att surfa.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Skrivet av M89:

Kör med en Dlink DIR-655 och har mycket långsam internetanslutning via trådlöst, 0,8 Ner och 2Mbit/s Upp, Har en 100/10 lina från Tele2, När jag kör med sladd funkar det fint då har jag ca 90 Ner och nästan 10 Upp, någon som kan lösa mitt problem? Har även en IP Telefon inkopplad.

Har precis samma problem! (Bump>Ny tråd )

Kablat så går det lysande, trådlöst inte fullt så bra..

Har nyaste firmware i min dir-655 samt i min asrock 3d, blir helt knas på detta snart! Läser guide efter guide hur routern ska vara bäst inställd, men får fortfarande bara ut mellan 0.5%-4% av min 100/10-lina..

Visa signatur

easy as Dell

Permalänk
Medlem

Har en DIR-655, HW:A4, FW:1.35NA (NA=North America)
Får ~95/15Mbps på en 100/10 lina..

http://www.dslreports.com/forum/dlink

När man lägger in NA firmwaren så går det att backa till EU men det är lite omständigt... tänk på det!
http://www.dlink.com/products/default.aspx?pid=DIR-655&tab=3

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless