Permalänk
Medlem

Vf900-cu och X800xtpe

Hej

Det e så att jag hade väldigt höga värden på mitt kort och tänkte varför inte köpa vf900-cu från Zalman.

Kollade på idle temp och load tempen och med orginalet så hade jag 40idle och runt 60-70load. Med den nya från zalman så har jag 30på idle som jag tycker är en fin skillnad men här kommer problemet.

Startar jag igång tex ett spel så kommer jag in 10sekunder senare så fryser sig allt och datan startar om. Har dubbel kollat att allt sitter som det skall och också att det inte är glapp mellan gpu och kylaren. Vill nu såklart inte byta tillbaks till min gamla men eftersom jag inte kan lira något mera så vet jag inte vad jag skall göra. Några tips eller kanske något jag missat själv vore tacksam för all hjälp. Läste om att minnes modulerna kylningen till dom skall helst stå 24 timmar innan man kör maxload, har det något betydelse eller???

Visa signatur

Crack the world.....

Permalänk
Hedersmedlem

Det var inga speciellt höga temps med den gamla kylningen, eftersom din gpu tål över 100 grader. Jag tror ditt problem ligger i att du har för dålig kylning på spänningsregulatorerna som sitter längre bak på kortet.
Den gamla kylningen var säkert bättre på denna biten, därav dina problem.
Har du bra ventilation i chassiet?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jo det e sant kanstämma helt, men problemet inträffar inte under windows användning när jag browsar eller kollar på en film, utan enbart när jag hoppar in i ett spel. Jo har både testat med chassit stängt och öppet har ingen betydelse. Roliga är ju att den sänkt tempen drastiskt men ändå beter den sig såhär.

Visa signatur

Crack the world.....

Permalänk
Medlem

Ok löste det, ironiskt sett så hade jag en backup på mitt spel i en annan hårddisk, kopierade tillbaks eller över den och så plötsligt så funkade allt igen. Tack för all hjälp iaf.

Visa signatur

Crack the world.....

Permalänk
Medlem

hehe, men testade du alltså bara med ett spel?
Det allra första du bör testa är ju om det sker samma sak i olika spel.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450