Panasonic - Garanti utgången modell

Permalänk
Medlem

Panasonic - Garanti utgången modell

Hej, jag har ett litet bekymmer. I somras köpte jag en Panasonickamera från England. Den köptes ny men är av äldre modell. Nu har den gått sönder. Jag mailade panasonic sverige som sa att dom fixar garantiåtgärder inom EU (vilket var skälet jag köpte den från första början). Hursomhelst, nu efter två veckor kontaktade jag serviceverkstan som konstaterar trasigt moderkort. Dock låter dom det inte gå på garantin då verkstan nu säger citat "OBS efter kontroll med Panasonic så tar ej dom detta på garanti då kameran är tillverkad 2005".

Vad gäller, skall jag nöja mig med detta godtyckliga besked?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Tycker inte du ska nöja dig, garantin på varan gäller från det datum du köpte varan.. de kan inte skylla att den varit lagerförd i 2 år innan de säljer en vara och sedan säga du har bara 1 år kvar på garantin när den egentligen ska vara 3 år

Permalänk
Medlem

Garantin ska ju börja gälla från datumet man köper den, iallfall i Sverige. (Kanske annorlunda i England?)

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Hedersmedlem

Köpte du den i England eller från en engelsk nätbutik?
Har du köpte den i en engelsk butik som riktar sig till kunder i Sverige, så kan du ju
reklamera kameran.

Annars så är det typ, ja du får nöja dig med det svaret.

Såvida du inte är påläst om lagar i Storbritannien och kan nyttja dessa. Blir säkert en del omkostnader pga avstånden.
Garanti är ett frivilligt åtagande och kan utformas hursomhelst.

Så är det tyvärr när du handlar utomlands. Inga svenska lagar på din sida.

Fast du kan ju alltid försöka kontakta dom igen och se om dom vill ta på sig det ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Köpte du den i England eller från en engelsk nätbutik?
Har du köpte den i en engelsk butik som riktar sig till kunder i Sverige, så kan du ju
reklamera kameran.

Annars så är det typ, ja du får nöja dig med det svaret.

Såvida du inte är påläst om lagar i Storbritannien och kan nyttja dessa. Blir säkert en del omkostnader pga avstånden.
Garanti är ett frivilligt åtagande och kan utformas hursomhelst.

Så är det tyvärr när du handlar utomlands. Inga svenska lagar på din sida.

Fast du kan ju alltid försöka kontakta dom igen och se om dom vill ta på sig det ändå.

Nja, det finns konsumentsrättsliga lagar som tillämpas inom EU, och Panasonic har ju sagt ja till att kameran skall skickas in. Hursomhelst det är ju inte det som är den yttersta frågan. Frågan är huruvida man kan frångå reparation genom att hävda att kameran är tillverkad för fyra år sedan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foggy
Nja, det finns konsumentsrättsliga lagar som tillämpas inom EU, och Panasonic har ju sagt ja till att kameran skall skickas in. Hursomhelst det är ju inte det som är den yttersta frågan. Frågan är huruvida man kan frångå reparation genom att hävda att kameran är tillverkad för fyra år sedan.

Garantier är alltid frivilliga, det är alltså upp till företagen att utforma dem bäst de vill.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du känner till lagar som gäller i ditt fall varför hänvisar du inte dessa till Panasonic?

Du svarade aldrig på frågorna om:
*Du köpt den i England
*Eller från en engelsk nätbutik? som riktar sig till kunder i Sverige?

Om du köpt varan där svensk lag tillämpas:
*Hävdar du garanti kan företaget gör vad dom vill, beroende på vad som skrivit i sina villkor för garanti.
*Reklamerar du varan så kan du göra detta inom 3 år från inköpsdatumet. Fast då är du tvungen att bevisa att det är nån form utav tillverkningsfel och inte tex handhavandefel.

Garanti är ett frivilligt åtagande, där villkoren utformas som företagen vill.
Reklamationsrätt är inskriven i konsumentköplag 1990:932 och är tvingad enligt Svea rikes lag. Konsumentköplag sträcker sig inte över gränserna, såvida inte företaget riktar sig till den svenska marknaden.

Eventuellt är den Engelska butiken eller Panasonic i England mer hjälpsamma. Fast frakten kostar säkert en del.

Permalänk
Medlem

Re: Panasonic - Garanti utgången modell

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foggy
Hej, jag har ett litet bekymmer. I somras köpte jag en Panasonickamera från England. Den köptes ny men är av äldre modell. Nu har den gått sönder. Jag mailade panasonic sverige som sa att dom fixar garantiåtgärder inom EU (vilket var skälet jag köpte den från första början). Hursomhelst, nu efter två veckor kontaktade jag serviceverkstan som konstaterar trasigt moderkort. Dock låter dom det inte gå på garantin då verkstan nu säger citat "OBS efter kontroll med Panasonic så tar ej dom detta på garanti då kameran är tillverkad 2005".

Vad gäller, skall jag nöja mig med detta godtyckliga besked?

Tack på förhand.

Hör med Konsument Europa vad som gäller på http://www.konsumenteuropa.se/