Permalänk
Medlem

Datorn dör efter slumpmässig tid

Hallå!

Skulle behöva lite hjälp med en dator jag byggt åt mina föräldrar för ett par månader sen. Datorn har ända sedan jag satt ihop den haft (till synes) slumpmässiga omstarter. Ena gånger händer det när man surfar, andra gången när den bara har skrivbordet framme osv.

Jag provade att spela lite heroes of newerth på burken och den lade av mitt under mitt tredje spel.

Datorn består av:
E5200, stock kylare
Asus p5q-se
9400gt passivt kylt
2x2gb ram, corsair 6400
Sonata III med medföljande 500w psu
750gb samsung

Det är väl det.
Hur som helst så verkar det inte vara några problem med temperaturerna. Det jag märkt är dock att temperaturen enligt realtemp på core 2 är statisk på 35°C, vilket känns lite underligt. Har inte sett temperaturen på core 1 gå över 50 iaf.

Temperaturen på grafikkortet går inte över 60°C vid vanligt spelande och defininitvt inte i windowsmiljö, har som sagt hänt att den startar om sig av bara stå på skrivbordet.

Datorn var lite lamt klockad i början, men eftersom det blev omstarter då också, så bestämde jag mig för att ta ner allt till stock igen, hade standard volt och bara ökat fsb lite.

Kan det vara nätagget som ligger bakom omstarterna?
Skulle uppskatta alla former av hjälp!

Groggan

Permalänk
Medlem

Om du inte vet felet kan du chansa med att ta isär hela datorn. Även moderkort och processorn (Kolla under dom) och sätta ihop alla delar och kablar ordentligt igen. Du måste gå så långt för att vara säker att inget sitter löst/fel.

Permalänk
Medlem

Du kan ställa in så att den inte ska startar om vid systemfel.
Visar den istället blåskärm så kan man oftast hitta felet den vägen.