Guide: återuppliva ditt trasiga grafikkort genom att ugnsbaka det!

Permalänk
Medlem

vad är det som gör att detta fungerar? om det nu gör det.

Permalänk
Medlem

Läste runt lite och det jag hittade om olika plaster och smältpunkt var att de flesta smälter kring 120-180 grader celsius, dock kan det vara en ganska hård variant på grafikkortet som klarar 200 grader, i alla fall under en så kort period som 7 minuter.

EDIT: Något som jag skulle vilja få förklarat är vilka sorts fel det "lagar" och vad det är som händer i ugnen.

Bra timing på ditt senaste inlägg förresten. Jag lyckades tydligen posta mitt före ditt, men när sidan hade laddat så var ditt inlägg redan där. Det tar ungefär 1,5 sekunder däremellan, och där fick du in ditt inlägg!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
En beskrivning till länkarna behövs.
Samt, är detta liknande alternativ metod so att stoppa in bråkiga hårddiskar i kylen? Stor varningstext i rött efter rubrik isf
Nämn att det inte får vara vilken ugn som helst utan gammal vanlig ugn som står i de flesta kök.
Beskriv vad och hur man får bort pasta och lim och övrigt kladd.
Beskriv hur man får bort allt damm, röd fet text at tman inte ska dammsuga hur som helst t.ex.

Tack för tipsen! Ska finslipa lite grann eftersom.

Edit: Menar du att man kan stoppa in hårddiskar i kylen eller vad? Låter väldigt konstigt.
Varför inte en ny ugn? Jag har en 2 år gammal electrolux som funkar ypperligt.
Pasta lim och övrigt kladd kommer det en bättre beskrivining till.
Hur ändrar jag rubriken?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Invectus
vad är det som gör att detta fungerar? om det nu gör det.

lödpunkterna kan ha fått sprickor som då smälter och stelnar på nytt, resultatet är att glappet är lagat. dessa brukar vara för små för att löda med en lödkolv.

Visa signatur

/Oskar Z.

SYSTEM: Z77A-GD65 | 2x4GB G.Skill Ripjaws | HD 5850 | 2500K @ 4,4 Ghz | Corsair HX750W

Permalänk
Medlem

Personligen tänker jag då inte skriva någon artikel då den här var så klockren så jag anser mig besegrad på förhand. Dels är det ett väldigt otippat tips (jag hade då aldrig hört talas om denna metod förut), dels är det ju perfekt i det jultema som är i tävlingen då det väl inte finns något som hör så mycket till julen som ett riktigt bra julebak!

Jag bugar, bockar och tackar på allra ödmjukaste sätt.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tazavoo
Läste runt lite och det jag hittade om olika plaster och smältpunkt var att de flesta smälter kring 120-180 grader celsius, dock kan det vara en ganska hård variant på grafikkortet som klarar 200 grader, i alla fall under en så kort period som 7 minuter.

jag kan tänka mig att eftersom plasten är större klumpar klarar dom en lite längre stund. medans lödpunkterna som är vääldigt små smälter väldigt snabbt då dom är så små.

Visa signatur

/Oskar Z.

SYSTEM: Z77A-GD65 | 2x4GB G.Skill Ripjaws | HD 5850 | 2500K @ 4,4 Ghz | Corsair HX750W

Permalänk
Medlem

Man brukar även baka Xbox 360 som har problem med RROD.
Det som händer är att under processorn så är det små små bollar av lod. När processorn blir för varm så kan det bli kall-lödningar. Bakar man kortet så smälter man om lodet och det kan börja fungera igen.
Man kan även baka vissa kort, t.ex. xboxar genom att köra dem utan kylflänsar och fläktar. Men det vet jag inte så mycket om.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Till moderator: Ta bort det stora U:et i Ugnsbaka i rubriken.

Fixat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luiga
Personligen tänker jag då inte skriva någon artikel då den här var så klockren så jag anser mig besegrad på förhand. Dels är det ett väldigt otippat tips (jag hade då aldrig hört talas om denna metod förut), dels är det ju perfekt i det jultema som är i tävlingen då det väl inte finns något som hör så mycket till julen som ett riktigt bra julebak!

Jag bugar, bockar och tackar på allra ödmjukaste sätt.

Haha, jag håller med. Ett rött hederligt Radeon i ugnen väcker verkligen julstämningen

OT så hörde jag faktiskt inte om denna metoden sedan några dagar sedan. Detta är ganska vanligt på GeForce9800X2 som är känt för att bli varmt. Vad jag har förstått så är det som händer när det går sönder att grafikkortet varit för varmt och tappat löddpunkter. När man sedan bakar det blir löddningen ännu varmare att löddningen smälter och "faller på plats" igen. Detta är som jag har förstått det men har jag fel får någon gärna rätta mig.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Du bör ha någonstans ifall någon teoretisk bakgrund (i alla fall teorier) till varför det här fungerar (som det faktiskt gör).
Ett alternativ till att värma ugn är att värma med varmluftspistol och sikta in sig direkt på kretskomponenter. Då riskerar man kanske inte att smälta plastkomponenter i kanterna (då kan man använda högre temperaturer också). Flussmedel kan användas för att för att försäkra sig om rätt temperatur.
T ex så kan man laga YLOD felet (Yellow Light of Death) PS3 med denna teknik.Här är en youtube film på det.
http://www.youtube.com/watch?v=4_Ic1_TY-GU

Permalänk
Medlem

Varför har du den vänd med processorn och alla andra smågrejer som finns nedåt? Är det inte mycket större chans att de här små plupparna som finns på den sidan glider av när de ytterst små lödningarna som håller fast dem värms upp och gravitationen tar ut sin rätt?

Visa signatur

MK: Gigabyte P55-UD4 | CPU: Intel Core i5 750 | GPU: 2 x HIS Radeon HD5870 i CF | RAM: Corsair 4x2 GB 1600 MHz XMS3 | PSU: Corsair HX 750W 80+ | HDD: 1TB Samsung Spinpoint | Chassi: Fractal Design Define R2 Svart | CPU-kylare: Noctua NH-U12P SE2 | Fläktar: Fractal Design Silent Series 3 x 120mm, 2 x 140mm samt Scythe 120mm S-FLEX 1600 | OS: Windows 7 Professional 64-bit | Tangentbord: Steelseries 7G | Mus: Qpad 5K | Musmatta: Razer Destructor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunden
Varför har du den vänd med processorn och alla andra smågrejer som finns nedåt? Är det inte mycket större chans att de här små plupparna som finns på den sidan glider av när de ytterst små lödningarna som håller fast dem värms upp och gravitationen tar ut sin rätt?

Ingen aning varför det vart åt det hållet. Tror jag läste någon guide någonstans.
Tror man kan göra som man vill.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Baka om kortet med kodensatorn, hoppas jag la den på rätt plats bara....
plast saken är iallafall utaget för fläkten, fail.
Inga blixtar kom när jag körde igång

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RymdSegel
Smälter inte plasten i kontakterna?

min första tanke också..

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska baka mitt kort nu, har just (10 min sen) fått mitt kort att blixtra inte kul...

Jag kom åt resistorn (tror jag att det är), ja när datorn var igång, och det blixtrade. Vet någon vad den gör? alltså vad den försörjer, det står C716 på den om det hjälper.
grafikkortet är ett 4670

1k fattigare, sandberg

Edit: glömde säga att det är resistorn längst upp i höger hörn.

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk

Sandberg,
löd av resistor och löd på den igen, om det nu är lod som kommit mot någon ledningsbana.

Annars kan du skicka kortet till mig som julklapp så kanske jag kan få liv i det.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Sandberg,
löd av resistor och löd på den igen, om det nu är lod som kommit mot någon ledningsbana.

Annars kan du skicka kortet till mig som julklapp så kanske jag kan få liv i det.

det är inte mycket att göra alltså... eller är det något jag kan göra själv annars? för det är inte lod... känns sådär just nu men det går väll över.

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ingen aning varför det vart åt det hållet. Tror jag läste någon guide någonstans.

Jag tycker att du ska ändra på den bilden, för risken att något lossnar blir rätt stor eftersom lödtennet blir väldigt mjukt..

Så byt till en bild som visar GFXet åt rätt håll istället!

Bra guide annars!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Jag tycker att du ska ändra på den bilden, för risken att något lossnar blir rätt stor eftersom lödtennet blir väldigt mjukt..

Så byt till en bild som visar GFXet åt rätt håll istället!

Bra guide annars!

Okej, tack för tipset och alla bra kommentarer.
Inte säker på att jag vinner, känns som att min svenska brister en hel del.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Citat:

Edit: Menar du att man kan stoppa in hårddiskar i kylen eller vad? Låter väldigt konstigt.

Vad som händer är att delarna krymper en aning tack vare temperaturförändringen. I en hårdskiva handlar det om så pass små marginaler att en krympning på någon hundradels millimeter kan få friktionen mellan två ytor att minska markant, friktion och slitage är något som ofta orsakar krascher. Oftast kan man få hårdskivan användbar för ungefär 10-20 minuter innan den kraschar på nytt då delarna utvidgats till sin ursprungsstorlek.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke91
Vad som händer är att delarna krymper en aning tack vare temperaturförändringen. I en hårdskiva handlar det om så pass små marginaler att en krympning på någon hundradels millimeter kan få friktionen mellan två ytor att minska markant, friktion och slitage är något som ofta orsakar krascher. Oftast kan man få hårdskivan användbar för ungefär 10-20 minuter innan den kraschar på nytt då delarna utvidgats till sin ursprungsstorlek.

Aha, smart. Alltså, stoppa in den i frysen och se till att den når sin minimumtemperatur. Ta sedan snabbt ur den och in i datorn snabbt. Kopiera viktiga filer och sedan lägger den av igen.
Har faktiskt aldrig hört talats om detta. Men tänk vad lite temperaturer kan göra

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Citat:

Aha, smart. Alltså, stoppa in den i frysen och se till att den når sin minimumtemperatur. Ta sedan snabbt ur den och in i datorn snabbt. Kopiera viktiga filer och sedan lägger den av igen.
Har faktiskt aldrig hört talats om detta. Men tänk vad lite temperaturer kan göra

Du bör byta bild, väldigt förvirrande då du visar en bild och sedan skriver att man inte ska vända kortet på det viset.

Samt att du bör beskriva VARFÖR man ska göra detta, dvs att tennet smälter och glapp försvinner.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Citat:

Försökte på mig att baka min halvdöda ATI 9800 XT igår, åt det håll som du har på bilden då jag såg i en guide på internet någonstans att man skulle ha det så.

BIG MISTAKE.

Kan visa dig lite bilder på det extrema misslyckandet då fan alla småpluppar trillade av.

Visa signatur

MK: Gigabyte P55-UD4 | CPU: Intel Core i5 750 | GPU: 2 x HIS Radeon HD5870 i CF | RAM: Corsair 4x2 GB 1600 MHz XMS3 | PSU: Corsair HX 750W 80+ | HDD: 1TB Samsung Spinpoint | Chassi: Fractal Design Define R2 Svart | CPU-kylare: Noctua NH-U12P SE2 | Fläktar: Fractal Design Silent Series 3 x 120mm, 2 x 140mm samt Scythe 120mm S-FLEX 1600 | OS: Windows 7 Professional 64-bit | Tangentbord: Steelseries 7G | Mus: Qpad 5K | Musmatta: Razer Destructor

Permalänk
Citat:

Försökte på mig att baka min halvdöda ATI 9800 XT igår, åt det håll som du har på bilden då jag såg i en guide på internet någonstans att man skulle ha det så.

BIG MISTAKE.

Kan visa dig lite bilder på det extrema misslyckandet då fan alla småpluppar trillade av.

Då är det knappast den här metodens fel.
Sätter du inte fast foliet så det sitter så går det åt helvete..

Permalänk
Citat:

BIG MISTAKE.

Vad jag inte förstår är hur fan lödningarna kan gå upp på endast 200*C ?

Vad är det dom använder? Smör?

EDIT: Also, kan det funka med en hårddisk? den är trasig i vilket fall så jag har ingenting att förlora, bara inte ugnen går sönder.. Datan bryr jag mig inte om

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att inte köra 200 grader eftersom kiselbaserade kretsar max klarar 175 grader, det viktigaste är nog att kortet inte bli varmare än det, det tar ju en viss tid för själv kortet att bli lika varmt som ugnen (tills det normaliseras), och det baseras på att den fysiska massan du värmer upp kräver mer effekt (luften i ugnen kanske väger 10 gram= går fort att värma, och kortet 3-400 gram= långsammare). Skulle man stoppa i kortet i ugnen innan man började värma så skulle temperaturen på kortet vara exakt 175 grader när ugnen uppnått 175 grader men det skulle ta längre tid att komma upp i den temperaturen.

Har inte testat det här trixet, men ska garanterat göra det om nåt kort går sönder.

Visa signatur

When the going gets tough, the tough get Thinkpads.

Karies ultra knarkburk extreme edition ©™®, the databord.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PanicOutPut
Mikrovågsugnar reagerar ju på vatten i första hand. Om man till exempel värmer ett glas vatten utan sked kan det börja koka när du tagit ut glaset ur ugnen. Om du däremot sätter i en sked i glaset och sätter in det i mikrovågsugnen med skeden så förhindrar det överkokning efteråt eftersom den jämnar ut värmen i glaset. Så metall i mikrovågsugnen är inte bara dåligt. Med just brownies + sked är ju ingen bra kombination eftersom brownies i sig själva inte innehåller så mycket vatten.
(Kanske lite off topic.)

Men att baka grafikkortet vore trevligt, synd bara att man inte har något söndrigt någonstans. Det skulle ju ta en ganska lång stund att löda om allt själv för hand annars.

Metall i micro fungerar om, och endast om, den ligger inbäddad i vatten eller annan vätska, som t ex en sked i vatten eller mjölk. Annars får man fina blixtrar, en trasig micro och eventuellt tillverkar man en läcker plasma...

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobz0r
Då är det knappast den här metodens fel.
Sätter du inte fast foliet så det sitter så går det åt helvete..

Vadå sätter fast foliet så det sitter? Hade cirka 14 pluppar på grafikkortet, har aldrig någonsin läst på någon guide för detta att man ska ha 14 foliebollar, en boll till varje grej på grafikkortet som har en chans att trilla av.

Varför inte bara baka det åt rätt håll? Dvs med plupparna uppåt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vadå sätter fast foliet så det sitter? Hade cirka 14 pluppar på grafikkortet, har aldrig någonsin läst på någon guide för detta att man ska ha 14 foliebollar, en boll till varje grej på grafikkortet som har en chans att trilla av.

Varför inte bara baka det åt rätt håll? Dvs med plupparna uppåt.

Läste på nätet att man ska baka den som på bilden för att motverka om saker skulle smälta ut över delar av kortet och istället smälta och hänga ner eller droppa av.

Men det kanske var skit jag läste eftersom jag aldrgi bakat själv så vet inte.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

200 grader kan nog funka för äldre grafikkort som tillverkats innan man övergick till blyfri lödning. Nyare produkter som är blyfria kan nog kräva högre temperatur tror jag. Ett problem de hade när de övergick till blyfri lödning var att ugnarna där korten bakas vid tillverkningen fick köras så pass varmt att det var risk att komponenterna gick sönder på grund av värmen. Man fick ha noggrannare temperaturreglering eftersom marginalerna blev mindre mellan lyckad lödning och trasiga komponenter.

Men om grafikkortet ändå inte funkar kan man ju testa baka en gång till med högre temperatur. Har ingen riktig koll på hur pass mycket högre dock.