Guide: återuppliva ditt trasiga grafikkort genom att ugnsbaka det!
Hej alla SweClockare!
Som några av er säkert har hört så kan man eventuellt laga trasiga grafikkort, om man har tur. Det man gör, är att man plockar bort allting "löst" och sedan stoppar in det i ugnen. Lite mer detaljerat nedan. Det ska även gå med RROD Xbox men exakt hur vet jag inte. Har hört folk som har lindat in i handdukar och sedan bakat. Temperatur och tid vet jag dock inte än.
Trots att detta handlar om att baka så gäller sunt förnuft. Var försiktigt när du tar ur grafikkortet, hantera det varsamt, se till att du får bort precis ALLT "kladd" från kortet. Förvärm ugnen så den är 200 grader när du stoppar in kortet, var försiktig med ugnen och stäng av den när du är klar.
1. Ta fram grafikkortet och lägg det på en bra arbetsyta. Jag änvände min ESD-påse som följde med mitt moderkort.
2. Ta fram något att ta bort kylpasta med, t.ex. kemiskt ren bensin eller min favorit T-Röd. Funkar även med andra saker också, men fråga innan om du är osäker för att slippa otrevliga problem. Använd gärna en gammal tidning under allting så inte medlet skadar bordet/golvet/mattan eller vad du nu använder som underlag.
Jag använde kaffefilter och droppade på lite T-Röd på det. Gnuggade sedan försiktigt och sedan lite hårdare på kärnan och jag såg till att i stort sett allt var borta. Tog mig kanske 2-3 minuter att ta bort all kylpasta.
3. Skruva bort kylaren och allting annat som går att plocka bort. Även minneskylare och gärna "brickan" som sitter vid utgångarna. Det skippade jag och det funkade också.
4. Rengör processorn, se till att du får bort all kylpasta. Har du någonting på minnena också så ta även bort det, brukar kunna finnas lite "kladd" eller lim som fäster minneskylarna. ANVÄND INTE DAMMSUGAREN TILL NÅGOT AV DETTA!!!
5. Slå på ugnen på 200 grader, över och undervärme. Se till att den är tillräckligt varm innan du stoppar in grafikkortet. Kan hända på vissa ugnar att det blir varmare än den visar vilket kan förstöra grafikkortet. Försöka gärna att kontrollera att du har 200 grader och inte varmare. Har du för kallt så finns risken att ingenting händer. Hellre för kallt än för varmt. Kan inte säga hur det är med varmluftsugn.
6. Ta fram en plåt och lägg ett lager med aluminiumfolie på den. Rulla ihop 3-4 bollar av folie och lägg grafikkortet på dessa. Försök att få grafikkortet att ligga rakt, alltså det bör inte luta åt något håll. Slå även på fläkten för att vädra ut eventuella ångor. Jag rekommenderar att du täcker alla plastdetaljer med aluminiumfolie.

7. Ha det inne i ca 7 minuter, vissa säger längre men jag har haft det inne i 7 minuter de två gånger jag har bakat mitt grafikkort. När du tar ut kortet ur ugnen så var försiktig, kan bildas giftiga gaser som du inte vill andas in.
8. Låt det svalna i ungefär en timme eller tills det är helt svalt. Kan hända att klistermärken har "flärkt" upp sig, men det är ingen fara samt att kortet kan skifta lite grann i färg.
9. Montera kylaren som vanligt och stoppa in kortet i datorn. Glöm inte strömmen till grafikkortet. Som vanligt - var försiktig och använd ESD-armband!
10. Funkar det så var glad, om inte så är det bara att konstatera att det inte går att laga.
OBS! Du bör inte baka grafikkort som garanti finns kvar på.
Länkar:
Biffig kille som ugnsbakar sitt defekta GTX280
Tråd i ett diskussionsforum om en kille som bakade sitt 8800GTX.
Kille som bakar sitt 8800GTX
Kille som bakar sitt 8800GT
OBS! Detta lagar inte kortet permanent, det kan gå sönder när som helst igen. Så sälj inte vidare utan att förklara för den du säljer till mycket noggrant, kan vara brottsligt i värsta fall.
OBS! Jag tar inte ansvar för eventuella husbränder, förgiftning, ännu trasigare grafikkort och andra saker. Ni gör detta på egen risk!
"The problem the oven trick is fixing isn't a heat issue - it's a broken solder contact issue. By heating it up, the solder melts and reforms properly..."
"They're called micro-fissures, and can ruin the connections the solder makes between the various components and the PCB. Heating it up to 200C melts and re-sets the solder, removing the fissures and cracks."
"Note this method will just meld the soldier joints back together. Pretty much meaning this method of repair only works if this is the issue with your card."
Det har diskuterats om vilket håll grafikkortet ska ligga. Lägger man det upp och ner (med GPU neråt) så finns risken att kondensatorer lossnar, vilket INTE är bra. Vissa lägger det som på bilden ovan vilket ska vara det "säkrare" sättet. Dock så bör man använda "bollar" under kortet för att få upp det en bit från plåten för att få jämnast värme. Man borde dessutom har aluminiumfolie istället för bakplåtspapper som bilden visar.
O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare