Permalänk
Medlem

Bärbar dator för 3490 kr

Tjena,

Jag är på jakt efter en billig bärbar dator (ej mini-pc), och hittade denna på Computercity. Är inte riktigt med i matchen längre vad gäller tekniska specifikationer och tänkte höra med er experter, vad tror ni om den? Känns ju klart prisvärd iallafall.

Vill tillägga att jag inte kommer att använda datorn till spel eller andra mer krävande program, utan främst ha den för vardagssurf / spotify / arbete etc.

Tack på förhand

Permalänk

Lägg till några kronor och köp HP/Compaq 615 istället Då slipper du krångla med Vista
http://www.phonehouse.se/Product/Product.aspx?id=2094872

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Lägg till några kronor och köp HP/Compaq 615 istället Då slipper du krångla med Vista
http://www.phonehouse.se/Product/Product.aspx?id=2094872

Tack för tipset!

Jag planerar att uppgradera till Windows 7, vilket man kan göra på datorn jag skrev om i tidigare inlägg för 150kr. Det jag skulle vinna på Acer-datorn är i detta fallet större hårddisk (250 gb, kontra HPns 160 gb) samt bättre WLan.

Är dock inte helt hemma på processorn, det är ju en AMD i den du länkade till, och en Intel i den förstnämnda. Vilken är bäst av dem?

Vill få så mycket som möjligt för pengarna, och kan därför tänka mig att "krångla" lite med att beställa uppgraderingen till Win 7 själv.

Mvh

Permalänk

ta ej acer dem är ej bra ta en asus

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk

Skulle väl tro processorn i HP/Compaq är bättre

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Alina har en utförsäljning just nu av Accer burkar de billigaste för 3,5k.

Visa signatur

Antec P182 | MSI Z97 MPOWER - Haswell Refresh | i5-4690K | Noctua NH-D14 | 16GB | CM Silent Pro 620W | ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCU II TOP | Philips Brilliance 272C | Samsung SyncMaster T220

HTPC: | GA-MA790X-UD4 | 4G Corsair Dominator PC8500 | Phenom II 940 | Noctua NH-U12P | 400w Corsair | NAD 32"A2

Permalänk
Avstängd

Hpn har 3 stora fördelar
+bättre processor
+Bättre grafikkort
+Inte en acer!

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem

Har själv HP/Compaq 615 och är väl hyfsat nöjd. Den blir rätt så varm gansak fort. Fläkten varar upp och det blir störande. Sen är batteritiden katastrofal men annat kan man inte vänta sig i den prisklassen :). Dock väldigt mycket prestanda/krona. Funkar bra med Windows 7 iaf.

/K

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Förstår inte denna negativa attityd till acer. Har själv en sedan snart tre år och den rullar på lugnt, tyst och svalt utan problem. Var den då billigaste datorn som marknaden hade att erbjuda och bortsett från att jag blivit lite fartblind iom min stationära så är datorn kalas.

Ontopic. Vad ska du använda datorn till?? Båda dessa kommer fungera bra till film, surf och office. Om du kan så åk o kolla på dem så du inte köper grisen i säcken. Man köper ju aldrig en bil utan att provköra den. Samma sak gäller datorer (bärbara om inte annat).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Om du kan så åk o kolla på dem så du inte köper grisen i säcken. Man köper ju aldrig en bil utan att provköra den. Samma sak gäller datorer (bärbara om inte annat).

Vad är det man ska titta på? Hur knapparna sitter och hur skärmen ser ut?

Prestanda lär du aldrig se innan du installerat allt som behövs för att du ska klara dig.
Då lär prestandan från en tom burk till en fylld burk skilja enormt mycket.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Har själv HP/Compaq 615 och är väl hyfsat nöjd. Den blir rätt så varm gansak fort. Fläkten varar upp och det blir störande. Sen är batteritiden katastrofal men annat kan man inte vänta sig i den prisklassen :). Dock väldigt mycket prestanda/krona. Funkar bra med Windows 7 iaf.

/K

Jag blev ju tvungen att slänga in XP i min 615 Hade W7 innan Den går mycket kallare nu

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Vad är det man ska titta på? Hur knapparna sitter och hur skärmen ser ut?

Prestanda lär du aldrig se innan du installerat allt som behövs för att du ska klara dig.
Då lär prestandan från en tom burk till en fylld burk skilja enormt mycket.

man vill ju gärna åka och klämma lite på dom ser hur dom känns.. vissa känns ju så hemsk plastiga och man kanske inte gillar upplägget på tangentbordet osv

Visa signatur

Datorn: G4:a goes imperial
Fear can never kill u

Permalänk
Medlem

Ok bra och veta..dock går jag aldrig mer tillbaka till XP, 8 år får räcka :).

/K

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Jag blev ju tvungen att slänga in XP i min 615 Hade W7 innan Den går mycket kallare nu

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Ok bra och veta..dock går jag aldrig mer tillbaka till XP, 8 år får räcka :).

/K

Det var ju inte riktigt meningen att jag skulle köra XP Men hårddisken gick sönder efter 1dag

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkuM
man vill ju gärna åka och klämma lite på dom ser hur dom känns.. vissa känns ju så hemsk plastiga och man kanske inte gillar upplägget på tangentbordet osv

Dagens bästa tips

Det är också viktigt att tänka på om man ska ta med sig datorn utanför hemmet, 15,6" kan kännas stort och tungt att släpa på.

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sumpan
Dagens bästa tips

Det är också viktigt att tänka på om man ska ta med sig datorn utanför hemmet, 15,6" kan kännas stort och tungt att släpa på.

Jo men den ser bra ut för pris och prestanda. Tänkte själv skaffa en sån att ta med varje dag och plugga med.
Dock måste jag veta om det går att köra W7 64-bit på den.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Hej, kul med respons!

Var och tittade på den i en av deras butiker, och den överträffade faktiskt mina förväntningar. Det är som sagt ingen monstermaskin jag är ute efter, och denna verkar ge mycket för pengarna.

Blir till att beställa den i helgen, den var billigare på deras hemsida än i butiken..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jumi
Hej, kul med respons!

Var och tittade på den i en av deras butiker, och den överträffade faktiskt mina förväntningar. Det är som sagt ingen monstermaskin jag är ute efter, och denna verkar ge mycket för pengarna.

Blir till att beställa den i helgen, den var billigare på deras hemsida än i butiken..

Är man inställd på att det är en budgetmaskin så blir man nöjd Man kan ju inte få så mycket bättre för dom pengarna

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk

Kan helt klart rekommendera Compaq 615. Kör XP på den och det fungerar utmärkt.

Har den i princip jämt inkopplad till nätsladden så batteritiden har jag inte tänkt på. Och jag tycker bara fläktarna varvar när man ser på högupplösta filmer. Annars är den nästan helt tyst.

Värd sina 4000:-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Ok bra och veta..dock går jag aldrig mer tillbaka till XP, 8 år får räcka :).

/K

Ändå, jag vet inte om du var med på win95-winME tiden, haha man bytte ju OS var och vartannat år, XP har klart varit det bästa OS Microsoft haft.:-)

Mren jag håller med, Vista vill man skippa helt och sen gå direkt på Win7 bara som tycks få bättre kritik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sumpan
Dagens bästa tips

Det är också viktigt att tänka på om man ska ta med sig datorn utanför hemmet, 15,6" kan kännas stort och tungt att släpa på.

Nja, visst är den ganska stor men jag tycker inte att 2,49 kg är tungt! Är van vid en DELL på 3,35 kg i och för sig men ändå.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toby1
Nja, visst är den ganska stor men jag tycker inte att 2,49 kg är tungt! Är van vid en DELL på 3,35 kg i och för sig men ändå.

Hehe När jag hämtade ut min så var jag lite tveksam om det verkligen var en dator i paketet Tyckte det var så jäkla lätt

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agentum
Ändå, jag vet inte om du var med på win95-winME tiden, haha man bytte ju OS var och vartannat år, XP har klart varit det bästa OS Microsoft haft.:-)

Mren jag håller med, Vista vill man skippa helt och sen gå direkt på Win7 bara som tycks få bättre kritik.

Personligen tycker jag windows 2000 är microsoft bästa operativsystem de fick de faktiskt riktigt stabilt.
Dock tätt följt av XP.

Numera kör jag dock Ubuntu samt Fedora och Mandriva har helt enkelt lämnat Microsoft.

Jag skulle nog köpa Acern om jag ville ha större hd och tystare dator. Gillar dock inte Acer pga problem med tidigare en tidigare dator men har hört att de bättrat sig.

Jag skulle köpa hpn pga dess bättre kvalitetskänsla dock en kraftig nackdel att den låter mer.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Oj, du pratar ett språk jag inte ens förstår:-)

Är det där OS altså utanför Linux eller nåt AppleOS?

Dumt att fråga kanske, men vara bara kortfattad så får jag checka det själv sen.

Så går det när man ligger i dvala i en 4-5 år, saker kommer och hinner försvinna tom.

Jag kom igång nu igen då jag ville jaga en laptop och har läst massor om proicessorer och grafikort mm allt för tat bilda mig en uppfattning om hur det ser ut idag.

Däremot skippade jag IE för länge sen även på denna pisburk, kör Firefox idag och mycket ska till för mig att byta, win7 får ha vilken browser den vill, jag lär inte röra den i onödan iaf.

Permalänk
Medlem

Ubuntu , Fedora och Mandriva är alla olika Linuxdistrubutioner.

Windows 7 är jue helt okej dock iaf om man har spelande i syfte eller om man måste köra några som helst program som kräver Windows.

Tror säkerligen du blir nöjd med Acerns som det verkar att du har valt.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB