Nikon D5000 - 18-55 vs. 18-105

Permalänk

Nikon D5000 - 18-55 vs. 18-105

Hej, jag ska köpa en D5000 så fort pengarna tillåter. Ett 18-105 objektiv är ungefär 1000kr dyrare än ett standard 18-55.
Som amatörfotograf, som bara fotar människor, är det värt det?

Permalänk
Medlem

Om valet stod mellan 18-55 och 18-105 hade jag valt den sistnämnda, eftersom ger mkt större flexibilitet för 1000 kr. Längre brännvidd kan också vara bra att ha när man fotar människor...

Permalänk
Medlem

Nu skriver du inte om det är porträtt eller HUR du fotar människor, men vad gäller porträtt vill man normalt ligga i brännviddsområdet 50-85mm på en DX-kamera (bara en tumregel, såklart, men...). 18-105:an är något bättre optiskt åxå, men det är mest en akademisk skillnad, särskilt om man tänker sig porträtt.
Jag antar att båda är med VR?

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt med lite extra brännvidd när man fotar människor så man slipper stå med kameran rakt upp i ansiktet. Däremot hur dom två objektiven skiljer sig optiskt låter jag vara osagt.

Permalänk
Medlem

har båda vr så är dom rätt lika i bildkvalitet, men jag hade hellre valt 18-105 rätt okej glugg och behöver man mera zoom köper man en riktig telezoom.

Permalänk
Medlem

Skulle nog ha kört på 18-105 om pengarna inte är ett jätteproblem. Den extra brännvidden kommer du att uppskatta i de fall där du bara vill/kan ha ett objektiv med dig. Sen är väl 18-105'an liiiiiite bättre optiskt än sin kortare broder, men jag kör som synes inte Nikon, så jag kan ha fel också...

En viktig regel som jag brukar tipsa om är att se till att köpa rätt grejer från början. Det är bättre att lägga lite extra först för att få det man vill ha, snarare än att hålla på att byt-sälja senare. Nu menar jag ju inte att du skall köpa ett 17-55/2.8 för 10.000, men låt inte 1000:- stå emellan om du känner att du VILL ha "mer zoom".

EDIT: Som direkt svar på frågan skulle jag säga: Ja, det är värt 1000:- extra för flexibiliteten.

Annars kan ju 18-55 + en lite längre fast glugg, typ Nikons 85/1.8, vara trevligt som kombo också, men då blir det några lappar dyrare, men samtidigt bättre.

Någon Nikonfantast kanske har något att tillägga?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
har båda vr så är dom rätt lika i bildkvalitet

Sedan när påverkar VR bildkvaliteten...?

Permalänk
Medlem

Skulle lätt valt det längre objektivet. Skarpare och utan den zoomen kommer du missa många bra bilder

Permalänk
Medlem

Antiskakfunktionen VR är ju endast till för att förhindra skakoskärpa och säger i sig egentligen ingenting om själva bildkvalitén (förutom att det går att ta bilder med längre slutartider...). Men VR brukar mer ofta hamna i de nyare objektiven (eller VRII i de mest aktuella). Och eftersom en vidareutvecklad modell ofta brukar vara bättre än en tidigare kan förekomst av VR ge en viss indikation om hur objektivet presterar…

Permalänk
Medlem

Objektiv med bildstabilisering har en extra linsgrupp som utför själva stabiliseringen. Denna ger fler glasytor, vilket kan resultera i sämre bildkvalitet. Därtill kan bildstabiliseringen faktiskt gör bilderna något oskarpare med korta slutartider, varför man för stänga av den i sådana sutiationer, så visst kan VR påverka negativt.

Permalänk

Då står jag inför att köpa ett 18-105 då alltså. Tack så mycket.

Permalänk

Jag har hittat en D3000 med 18-55 objektiv, dock utan VR, men för strax under 4000 kronor. Är det ett bra köp? Jag menar att en D5000 med 18-105 VR kostar mer än det dubbla, och då är det ändå inte speciellt mycket skillnad på grejjorna.

Permalänk
Medlem

Något som D5000 har som inte D3000 har är bl.a. Live-view dvs. kolla på motiven på lcd skärmen i stället för att alltid titta genom sökaren (något som nästan alla kompaktkameror har) och att filma.. Detta saknar jag ibland på min D80.. Kattens busigheter är inte alltid lika roligt på stillbild.
Du kan även vinkla lcd skärmen på D5000.
Båda D5000 och D3000 är bra val.

Du kan även köpa begagnat!! Speciellt Kit-objektiv. Dessa köps ofta med "nybörjar-systemkameror" och säljs ganska snart då användarna ofta köper ett mer ljusstarkt objektiv. Jag vet inte om jag bryter mot reglerna eller inte men du har i alla fall ett PM.

Visa signatur

I can't do this all on my own, I'm no superman

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spket
Något som D5000 har som inte D3000 har är bl.a. Live-view dvs. kolla på motiven på lcd skärmen i stället för att alltid titta genom sökaren (något som nästan alla kompaktkameror har) och att filma.. Detta saknar jag ibland på min D80.. Kattens busigheter är inte alltid lika roligt på stillbild.
Du kan även vinkla lcd skärmen på D5000.
Båda D5000 och D3000 är bra val.

- Joo, det är precis det jag har övervägt när jag funderade på en D3000. Det känns som om jag klarar mig utan videofunktionen, den skulle tydligen vara ganska begränsad har jag hört, men live view är ju något man är mycket vann vid från alla kompaktkameror, som jag kanske tror att jag kan lära mig att klara mig utan, men jag vet inte. Det blir ett rätt svårt beslut mellan D3000 och D5000 med tanke på priskillnaden, men det har ju lite att göra med vad för objektiv man är ute efter.

Just nu står det mellan

D3000 med 18-55 utan VR för 3995kr
eller
D5000 med 18-105 med VR för 8250kr

Permalänk
Medlem

Tänk inte bara på brännvidden när du tänker på objektiv. Du vill också gärna veta vilken den största möjliga bländaren är (så lågt bländar nummer som möjligt). Mitt Kit-objektiv var t.ex. 18-55mm (brännvidden) - 3.5-5.6 (bländartalen) dvs 3.5 är den största möjliga bländaren vid 18mm och 5.6 vid 55mm. Du kanske tycker att detta är skitdåligt men det är det inte, det finns massa olika faktorer som gör ett fotografi bra.. Till största delen är det personen bakom kameran.

Jag bytte nyligen upp mig från kitobjektivet till ett med nästan samma brännvid 17-55 fast med största möjliga bländare 2.8 över hela zoom omfånget. Detta ger mig bättre möjligheter i dåligt ljus men garanterar ingenting.. En jätte bra länk till dig som börjar med systemkameror är denna. Här lär du dig om bländare, slutare, brännvid, stativ, blixt... jag kan fortsätta i all evighet.. http://fotokurs.fotonord.se/grunderna.html

Jag har läst på vissa forum att fasta objektiv är det bästa i början. Dvs utan zoom. Att zooma med benen kan vara bra.. men ibland är det skönt att inte vara en hardcore fotograf som gör vad som helst för bilden

Visa signatur

I can't do this all on my own, I'm no superman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
...
Just nu står det mellan

D3000 med 18-55 utan VR för 3995kr
eller
D5000 med 18-105 med VR för 8250kr [/B]

Ganska stor skillnad mellan de båda valen. Och varför en d3000 med det objektivet?

Jag röstar för d5000 eftersom den är mkt bättre i höga iso.

d90 är en ännu bättre kamera: bl. a. fler snabbknappar, bättre sökare, auto fokusmotor, fler blixtfunktioner.

d90 finns säkert att få tag på begagnatmarknaden för en rimlig peng.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spket
Något som D5000 har som inte D3000 har är bl.a. Live-view dvs.

D3000 har åas en bättre sökare.

IMO är Live View en trevlig bonus, men under det 1.5 år jag haft min D300 kan jag räkna på ena handens fingrar de gånger då jag verkligen haft användning för Live View och där den vanliga sökaren inte funkat lika bra eller bättre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spket
Jag bytte nyligen upp mig från kitobjektivet till ett med nästan samma brännvid 17-55 fast med största möjliga bländare 2.8 över hela zoom omfånget. Detta ger mig bättre möjligheter i dåligt ljus men garanterar ingenting.. En jätte bra länk till dig som börjar med systemkameror är denna. Här lär du dig om bländare, slutare, brännvid, stativ, blixt... jag kan fortsätta i all evighet.. http://fotokurs.fotonord.se/grunderna.html

- Tack jag ska läsa igenom det där!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tokoza
Ganska stor skillnad mellan de båda valen. Och varför en d3000 med det objektivet?

- Jag tänkte mer på att en D3000 med standardobjektiv går att köpa för strax under 4000 medan med VR kostar 4800 där någonstans. Det känns mer som att jag går på billigaste möjliga eller så slår jag till stort.

Permalänk

Jag har kollat på en review på D3000 där det finns en funktion som heter Auto ISO sensitivity där man kan ställa in max och min slutartid och sedan sköter kameran ISO själv. Jag skulle verkligen vilja ha den funktionen, så jag undrar om någon vet om den finns på D5000 också?

Permalänk
Medlem

Det finns på alla moderna Nikon kameror.

Det jag tycker är största fördelen med D5000 är att den har en nyare sensor som ger bättre bildkvalitet under dåliga ljusförhållanden än med D3000.

Det kan vara väldigt värdefullt, speciellt nu under den mörka årstiden.

Permalänk

Själva poängen med att jag köper en DSLR nu är just för att kunna ta bättre foton i sämre ljusförhållanden, så jag borde nog köra på en D5000 isåfall. Jag hade ganska skapliga problem under förra Dreamhack Winter då det var rätt mörkt och jag inte gillar att ta bilder med blixt. Jag tror det blir en D5000 isåfall om den funktionen finns där också, den verkar riktigt häftig.

Permalänk
Medlem

Funktionen med Auto iso finns i D5000.

(OBS Expert har rea nu på D90 kamerahus för 5999:-)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tokoza
(OBS Expert har rea nu på D90 kamerahus för 5999:-)

- Okej jag har kollat lite, så om jag köper en D90 och sedan ett skitobjektiv typ Nikon 18-55/3,5-56G DX VR, klarar jag mig långt då? så kanske jag kan lägga ner mer pengar på nytt objektiv senare. Det är trots allt en D90 och 18-55 för 7000kr!

Permalänk
Medlem

Kör på D90. Denna är mkt mer flexibel beträffande objektivval; autofokus funkar med billigare fasta objektiv (t ex Nikon AF 50 1.8D).

Permalänk

Även med det enklare objektivet? Det finns inget annat att rekommendera då? Jag tänkte åka till Norrköping och köpa kameran imorgon

Permalänk
Medlem

Jag köpte den precis över nätet. Samma billiga pris och skriver du FRAKTFRITT i rutan så får du även det. För 25 kronor kunde jag till och med betala om två månader.

Pratar förstås om D90 om inte det framgick.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk

Hur gör du med objektiv då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Även med det enklare objektivet? Det finns inget annat att rekommendera då? Jag tänkte åka till Norrköping och köpa kameran imorgon

D90 har inbyggd fokusmotor (som bl. a. d5000 saknar). Detta gör att fokusautomatiken fungerar med af objektiv som saknar fokusmotor. I fallet med 50mm 1.8 objektivet är det trevligt med denna automatik eftersom skärpedjupet vid större bländaröppning blir ganska liten, något som gör det svårt att fokusera manuellt (speciellt om motivet inte är stationärt).

En längre brännvidd som t ex 50 mm är att föredra vid porträttfotografering eftersom motivets perspektiv inte förvrängs så mkt (som det gör vid kortare brännvidder). Den stora bländaröppningen (f/1.4 eller f/1.8) är bra om du vill isolera ett specifikt objekt i ett porträtt (med kort skärpedjup där bakgrunden suddas ut). f/1.4 och f/8 objektiv är också väldigt snabba, vilket gör det möjligt att klara sig utan blixt i flera situationer.

Permalänk

Innebär det att jag klarar mig på ett 18-55 eller rekommenderar du något annat? Är ett 50mm 1.8 bättre isåfall och på vilket sätt?

Permalänk
Medlem

Du klarar dig säkert med 18-55mm objektiv - om nu brännvidden på 18-55mm räcker... Och även om objektivet skulle sakna vr går det att ta skakfria kort med d90, eftersom denna kamera har som goda iso-egenskaper (men givetvis blir detta svårare om rummet är mörkt, fast då löser man detta med blixt).

50mm f/1.8 är mkt snabbare än 18-55mm (f/3.5 - f/5.6). 18-55 objektivet har endast f/5.6 vid 50mm, vilket inte ger speciellt mkt bokeh eller snabbhet...

Här är en bra sida där det finns info om olika objektiv:
http://www.photozone.de/Reviews/overview#nikon_aps

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tokoza
50mm f/1.8 är mkt snabbare än 18-55mm (f/3.5 - f/5.6)

- Snabbare, du menar släpper in mer ljus vilket möjliggör kortare slutartid?

BTW 18-55 objektivet jag har kollat på har faktiiskt VR