Visa Windows-nätverk med Ubuntu

Permalänk

Visa Windows-nätverk med Ubuntu

Hej hej!
Jag sitter på LAN med polarna, givetvis för tjurskallig för att installera Windows. Jag har lite problem med att kunna komma in på Windows-nätverk och undrar ifall någon kan hjälpa mig? Felmeddelandet jag får är detta:
Kunde inte montera platsen
Misslyckades med att hämta utdelningslista från server.

Jag har Ubuntu 9.04, behöver du veta mer så fråga.

Permalänk
Medlem

Har fått det felet med, vet inte vad det beror på.

smb://datornsip/

brukar alltid funka.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk

Ja det fungerade, det får duga, kommer ju åt sakerna iallfall.

Tack!

Permalänk
Medlem

Jag fick aldrig det felet i smb, förrän en windowsdator kopplade upp sig till mitt nätverk. Nu får jag alltid det.

Visa signatur
Permalänk

Helt plötsligt så har det börjat fungera som det ska. Jag kan fortfarande inte komma åt vissa datorer men det beror nog snarare på någon skitinställning i deras vista.

Permalänk
Medlem

Det är så jävla typiskt win och smb.

Så är det jämnt, man får alltid skriva hela adressen manuellt om man har med win burkar att göra.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av braxilicious
Helt plötsligt så har det börjat fungera som det ska. Jag kan fortfarande inte komma åt vissa datorer men det beror nog snarare på någon skitinställning i deras vista.

Går (enkel väg) i vista/win7 att stänga av så man inte syns så kan ju vara det.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro