Banta ner Windows 7

Permalänk

Banta ner Windows 7

Hejsan

Nu har jag sökt här på forumet i en dag men inte hittat någon tråd hur man bantar ner Windows 7. Så jag undrar ifall någon vet något program som man kan ta bort lite onödiga saker. Jag har en Asus Eee PC 900 med Windows 7 har bara 15GB SSD i den så det blir lite tajt.

Kan säga att jag har testat Windows XP men den fryser sig konstant med de OS:et.

MVH

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Hedersmedlem

Vlite verkar funka till W7, här är en klistrad tråd på deras forum som verkar bra: http://www.msfn.org/board/windows-7-rtm-32-64-bit-updated-t13...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Var försiktig bara, ta bort så lite som möjligt.

Varför inte bara avinstallera program i windows 7 ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Vlite verkar funka till W7, här är en klistrad tråd på deras forum som verkar bra: http://www.msfn.org/board/windows-7-rtm-32-64-bit-updated-t13...

ah ska kolla på denna

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Var försiktig bara, ta bort så lite som möjligt.

Varför inte bara avinstallera program i windows 7 ?

Har tagit bort sånt som jag inte behöver men har va 3gb ledigt efter Windows 7+Office med Word, Excel och Powerpiont bara

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk

Systemåterställningen kan du ju ta bort Sen radera allt i SoftwareDistribution - Download + Använda Ccleaner så den rensar alla tempfiler osv Lägg den gärna så datorn rensas varje ggr den startar

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

går att få in win7 på en vanlig cdskiva om man bantar bra, installationen blir då runt 2 gb. *tummen upp*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbon
går att få in win7 på en vanlig cdskiva om man bantar bra, installationen blir då runt 2 gb. *tummen upp*

inte vanlig cd skiva väl? finns ju inte i 2gb

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

<.< Installationen blir då runt 2gb skrev jag, inte att skivan var 2gb.
En vanlig cdskiva är såklart 700mb jag syftar på.
Filerna packas ju upp under installationsprocessen. Har du en vanlig dvdrskiva betyder ju inte det att den resulterande installationen blir max 4.5gb heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbon
<.< Installationen blir då runt 2gb skrev jag, inte att skivan var 2gb.
En vanlig cdskiva är såklart 700mb jag syftar på.
Filerna packas ju upp under installationsprocessen. Har du en vanlig dvdrskiva betyder ju inte det att den resulterande installationen blir max 4.5gb heller.

då skulle du förklarat det bättre sen finns de ju 800mb också..

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bean
inte vanlig cd skiva väl? finns ju inte i 2gb

googla på Tiny 7
Men verkar som Windows 7 inte tycker om att bantas, mycket som slutar fungera om man gör för mycket.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem

Jag har kört en bantad version rätt länge, enda missen var att jag inte fick GTA4 att fungera. Samt att on-screen keyboard var borttaget, Något jag använder ibland när jag kör trådlöst. Men gta4 problemet var från min sida, hade gått att fixa om jag försökt skaffa de plugins som behövdes (.net framework, c++ runtime) Väldigt snabbt är det också.
Men gör det genom Vlite själv.
1: annat är olagligt.
2: man vet aldrig om det smugits in någon keylogger eller annat skit.
3: kolla upp alla services så du vet vad de är för innan du tar bort.
Och bli inte allt för *** på att banta, du vill trots allt ha ett OS som fungerar smärtfritt.

Smidigast vore ju om du helt enkelt utökade diskutrymmet på datorn du har med en extern hdd eller större usbsticka.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbon
Jag har kört en bantad version rätt länge, enda missen var att jag inte fick GTA4 att fungera. Samt att on-screen keyboard var borttaget, Något jag använder ibland när jag kör trådlöst. Men gta4 problemet var från min sida, hade gått att fixa om jag försökt skaffa de plugins som behövdes (.net framework, c++ runtime) Väldigt snabbt är det också.
Men gör det genom Vlite själv.
1: annat är olagligt.
2: man vet aldrig om det smugits in någon keylogger eller annat skit.
3: kolla upp alla services så du vet vad de är för innan du tar bort.
Och bli inte allt för *** på att banta, du vill trots allt ha ett OS som fungerar smärtfritt.

Smidigast vore ju om du helt enkelt utökade diskutrymmet på datorn du har med en extern hdd eller större usbsticka.

Finns ju minst ett annat och snart ett till program som kommer att banta ner windows 7.

Win7 och vista må vara lika men inte helt och vlite är ändå anpassat för vista.

Läs på lite om setupcomplete.cmd å unattended samt annat så kan man få ihop nåt liknande vlite, dock inte riktigt i närheten:p

Permalänk
Medlem

Tjo.

En "normal" eller "liten" bantning, vart landar den i storlek? Finns det något som heter "normal" bantning? Det måste väl vara mer saker än alla små program och hjälpfunktioner etc som man tar bort.

Min obantade ligger väl på ungefär 20Gb nu. Då har jag inaktiverat systemåterställning och gjort mig av med lite windowsapplikationer och så.

Det man skall få plats med sedan är ju typ steam och lite kontorsprogram..Och naturligtvis en marginal med tomt utrymme. Sen har ju windowsinstallationen en förmåga att "växa" med tiden...(?)

Är lite sugen på en ssd till laptopen men riktar in mig på 40Gb och "value" - det finns väl nån modell med intels chip om jag kommer ihåg rätt, för runt tusenlappen... Det känns som en rätt prisvärd uppgradering till en äldre laptop.

Men som sagt, kan man banta ner typ 5Gb utan vidare och att det kanske inte medför några större konsekvenser för "användbarheten"?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Det du kan banta bort i Win7 för att få det mindre är ju språkpaketen och diverse Applications det skulle få ner storleken med några hundra mgb men att få ner det på cd tror ja inte går.

Tror en extremt bantad Win7 ligger runt 2gb.

Visa signatur

Intel Core i5 3570k Ivy Bridge [4.2GHz] | 16GB Corsair VENGEANCE DDR3 [1600MHz] | Gigabyte G1 Sniper M3 | Corsair HX620 | Corsair Cooling Hydro H80 | Gigabyte HD Radeon 7950 | BitFenix Ghost |

Permalänk
Vila i frid

Har du slagit av System Restore och rensat bort alla återställningspunkter? Slå av Prefetch, Readyboost och Readyboot.

C:\Windows\Performance\WinSAT har ett par video-filer du kan zonka.
C:\Windows\Help är bara till för n00bs.
C:\Windows\SoftwareDistribution kan man leka lite med (slå av WU och BITS) medans du meckar).
C:\Windows\Speech är väl inget de flesta kommer att använda
Slå av Hibernation (powercfg -H off)
Du kan minska storleken på pagefile.sys om du inte kör bauta-program och samtidigt har taskigt med minne.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Har du slagit av System Restore och rensat bort alla återställningspunkter? Slå av Prefetch, Readyboost och Readyboot.

C:\Windows\Performance\WinSAT har ett par video-filer du kan zonka.
C:\Windows\Help är bara till för n00bs.
C:\Windows\SoftwareDistribution kan man leka lite med (slå av WU och BITS) medans du meckar).
C:\Windows\Speech är väl inget de flesta kommer att använda
Slå av Hibernation (powercfg -H off)
Du kan minska storleken på pagefile.sys om du inte kör bauta-program och samtidigt har taskigt med minne.

Problemet är att den bara klagar på att jag inte har rättigheter att göra det

Permalänk

Måste bara låna denna tråden.
Installerade precis Windows 7 Ultimate x64. Har inte gjort alla uppdateringar ännu och då ligger mitt windows på 72 gb ????
Vad kan jag göra och hur gör jag. Tacksam för hjälp.

Visa signatur

i5 8600k @ 4.5Ghz | Asus ROG STRIX Z370-F | 16GB 2300mhz | ASUS ROG STRIX GTX 1080Ti OC 11GB | 256GB Samsung M.2 | Corsair H100i | Corsair R570X White | ASUS ROG Swift PG278Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackeofsweden:

Måste bara låna denna tråden.
Installerade precis Windows 7 Ultimate x64. Har inte gjort alla uppdateringar ännu och då ligger mitt windows på 72 gb ????
Vad kan jag göra och hur gör jag. Tacksam för hjälp.

Börja med att kolla hur stor page- och hibernate-filen är. De brukar bli rätt stora om man har mycket ram.

Permalänk

Hur kollar jag det?. Jag har 16gb ram.

Visa signatur

i5 8600k @ 4.5Ghz | Asus ROG STRIX Z370-F | 16GB 2300mhz | ASUS ROG STRIX GTX 1080Ti OC 11GB | 256GB Samsung M.2 | Corsair H100i | Corsair R570X White | ASUS ROG Swift PG278Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackeofsweden:

Hur kollar jag det?. Jag har 16gb ram.

Du kan illustrera vad som tar upp utrymme på din disk genom att använda SpaceMonger (version 1.4):

Du laddar ner spacemonger här (välj fliken "Free Software" och ladda ner version v1.4.0, den är gratis).

Om det nu visar sig att det är pagefilen som tar mycket utrymme och du vill ändra detta så kan du gå till:
startknappen -> högerklicka på Computer -> Properties -> Advanced system settings (i listan till vänster) -> Knappen "Settings" (Performance) -> tabben "advanced" och knappen "change".

Om det nu är Hibernatefilen som tar upp mycket plats och du aldrig använder dig av den funktionen så kan du ta bort filen genom att:
startknappen -> All Programs -> Accessories -> högerklicka på Command Prompt och öppna som administratör -> skriv in "powercfg -h off" (utan "") och klicka enter.

Om det är något annat som tar upp plats så kan du se det med SpaceMonger (version 1.4).

Permalänk

Gud vilken underbar beskrivning. Super tack. Skall pröva det så fort jag kommer hem:)

Visa signatur

i5 8600k @ 4.5Ghz | Asus ROG STRIX Z370-F | 16GB 2300mhz | ASUS ROG STRIX GTX 1080Ti OC 11GB | 256GB Samsung M.2 | Corsair H100i | Corsair R570X White | ASUS ROG Swift PG278Q |

Permalänk

Vad betyder dom olika?
Vad händer när jag sänker ner dom?

Visa signatur

i5 8600k @ 4.5Ghz | Asus ROG STRIX Z370-F | 16GB 2300mhz | ASUS ROG STRIX GTX 1080Ti OC 11GB | 256GB Samsung M.2 | Corsair H100i | Corsair R570X White | ASUS ROG Swift PG278Q |

Permalänk
Medlem

Windows Thin PC! Liten win 7 installation med de allra nödvändigaste sakerna och går loss på 5GB! Jag kör det i emulatorer och det funkar utmärkt, till och med att spela vissa nyare spel! Om du är student har du möjlighet att få Windows Embedded gratis som är en liknande version genom att besöka Mecenat och gå till datorerbjudanden och sedan Microsoft! Lycka till!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Eller installera en 120GB ssd disk istället borde fungera 15 gb är rätt lite om man vill ha in os + office +spel

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk

Blev bättre nu. Kör 120gb ssd disk och med OS och MW3 och BF3 så är jag uppe i 50GB

Visa signatur

i5 8600k @ 4.5Ghz | Asus ROG STRIX Z370-F | 16GB 2300mhz | ASUS ROG STRIX GTX 1080Ti OC 11GB | 256GB Samsung M.2 | Corsair H100i | Corsair R570X White | ASUS ROG Swift PG278Q |