Windows XP + Intel SSD + TRIM?

Permalänk
Medlem

Windows XP + Intel SSD + TRIM?

Jag undrar om det är någon som kör en Intel X25-M G2 80/160GB SSD i Windows XP, och har TRIM aktiverat genom mjukvaran från deras hemsida, och då, hur det fungerar?

Jag har själv ingen direkt lust att köra Windows 7, men dock vill jag införskaffa en SSD, så det hade varit kul om TRIM hade fungerat utan problem i XP 32/64.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem

“The latest firmware and toolbox upgrade for Intel 34nm SSD users provide a host of new management, information and diagnostic tools to help SSDs retain out-of-box performance. We are encouraging our 34nm customers to download the new firmware update today. Not only will Windows 7 users receive the performance enhancements of the Trim command, but so will our Windows XP and Vista users.”

Antar att det inkluderar TRIM.

http://www.intel.com/pressroom/archive/releases/2009/20091026...

Permalänk
Medlem

Jo jag vet, jag har läst den nyheten också, men hade velat få svar från någon som faktiskt använder det.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker att du borde tänka om ang. Windows 7. Att använda ett 9 år gammalt OS är inte direkt optimalt om du vill ha en snabb och problemfri dator.

Permalänk

Tänk på att fixa korrekt alignment också ifall du ska köra XP. Fel alignment ger sämre prestanda och sämre livslängd också. Det gäller för en del nyare diskar också att man manuellt måste fixa så man får rätt alignment om man ska köra XP på dem.

I Vista så är den biten med alignment redan fixad och kör du Windows 7 så får du TRIM också.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Jag tycker att du borde tänka om ang. Windows 7. Att använda ett 9 år gammalt OS är inte direkt optimalt om du vill ha en snabb och problemfri dator.

Oh right, ja jag borde ha uppgraderat när Vista kom. (sarkasm)

Visa signatur

Derp

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forze
Oh right, ja jag borde ha uppgraderat när Vista kom. (sarkasm)

Jag har inte sagt något om Vista. Windows 7 och Vista är inte samma sak.

Permalänk
Medlem

Jag vet, jag ville bara påpeka att XP är ett väldigt stabilt och problemfritt OS, iallafall i mina ögon, aldrig haft några problem med det, men visst, det bästa hade varit att uppgradera till Win7 och köra med TRIM där, osv, men har läst runt om lite småproblem, men jag får se.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem

Det finns faktiskt en hel del G2 användare som använder XP och får programkonflikter med Intel's SSD Toolbox, http://communities.intel.com/thread/9598?tstart=60 Utan toolboxen får du ingen TRIM på enheten i XP. Dvs ett starkt råd, speciellt med din sig, är att uppgradera till win 7.

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forze
Jag vet, jag ville bara påpeka att XP är ett väldigt stabilt och problemfritt OS, iallafall i mina ögon, aldrig haft några problem med det, men visst, det bästa hade varit att uppgradera till Win7 och köra med TRIM där, osv, men har läst runt om lite småproblem, men jag får se.

W7 är också stabilt och problemfritt, har kört det sen november 2008 och det har alltid funkat perfekt.

Om du inte riktigt kan bestämma dig kan du ju köra båda i dualboot, du hade väl redan en XP-licens?

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7