Rotera skärmbild i ubuntu 9.10

Permalänk
Medlem

Rotera skärmbild i ubuntu 9.10

Har en bärbar HP pavilion tx1345eo, som har en roterbar skärm.

När jag använde windows vista på den så kunde jag vända skärmbilden på den med en"roter" knapp som finns på skärmen.. men nu fungerar den ju inte (saknas drivrutiner el. något).. det finns även andra multimedia knappar också på skärmen och vissa fungerar och vissa fungerar inte!

Det som jag vill få till är att kunna rotera skärmbilden med knappen eller "snabb tagent komando " någon som har några förslag!???

Grafikkortet är en "Nvidia GeForce Go 6150"

Permalänk
Medlem

Du kan använda programmet xrandr för det, t.ex,
för att rotera 90* moturs:

xrandr --output VGA1 --rotate left

för att gå tillbaka:

xrandr --output VGA1 --rotate normal

Sen borde du kunna sätta det som snabbkommando i den fönsterhanterare du nu använder.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det händer inget när jag skriver in "xrandr --output VGA1 --rotate left" i Terminalen!!?

installerade även något som heter "lxrandr" genom "synaptic".. hjälpte inte det heller!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Papaz
Det händer inget när jag skriver in "xrandr --output VGA1 --rotate left" i Terminalen!!?

installerade även något som heter "lxrandr" genom "synaptic".. hjälpte inte det heller!

skriv bara xrandr så listar den dina outputs. Ändra till den som är rätt.

Permalänk
Medlem

Jag använder en hp TX2020 och roterar skärmen med knappen med en "böjd pil" precis under DVD-knappen. har aldri fått de två knapparna "under" skärmen att fungera i ubuntu. vid knapptryckiningen kör jag ett script som även ändrar orienteringen på wacomen. scriptet ser ut så här:

#!/bin/sh # Find the line in "xrandr -q --verbose" output that contains current screen orientation and "strip" out current orientation. rotation="$(xrandr -q --verbose | grep 'connected' | egrep -o '\) (normal|left|inverted|right) \(' | egrep -o '(normal|left|inverted|right)')" # Using current screen orientation proceed to rotate screen and input tools. case "$rotation" in normal) # -rotate to the left xrandr -o left xsetwacom set stylus rotate CCW xsetwacom set touch rotate CCW xsetwacom set eraser rotate CCW ;; left) # -rotate to inverted xrandr -o inverted xsetwacom set stylus rotate HALF xsetwacom set touch rotate HALF xsetwacom set eraser rotate HALF ;; inverted) # -rotate to the right xrandr -o right xsetwacom set stylus rotate CW xsetwacom set touch rotate CW xsetwacom set eraser rotate CW ;; right) # -rotate to normal xrandr -o normal xsetwacom set stylus rotate NONE xsetwacom set touch rotate NONE xsetwacom set eraser rotate NONE ;; esac

Visa signatur

/me

Permalänk
Medlem

Får det inte att fungera....
Upptäckte att VLC-spelaren har en roterings funktion.. så jag får använda den!

Anledningen till att jag vill rotera bilden är att ställa datorn som "upp o ner" vänt "V" på sängen.. så att datorn får ordentligt med luft när man kollar på film!

Permalänk
Inaktiv

Baah, vilka typiskt nördiga linuxsvar du har fått Prova System - Inställningar - Skärm: "Rotation"

Permalänk
Medlem

KlavKalashj:
När jag går in på "system-inställningar-skärm" så får jag upp denna ruta med texten:

"Det verkar som drivrutinen för ditt grafikkort inte har stöd för de nödvändiga utökningarna för att använda detta verktyg. Vill du använda verktyget från din grafikdrivrutinsleverantör istället?" Svars alternativ JA/NEJ

Jag har ju "NVIDIA X Server settings" installerat under "Administration" för mitt grafikkort "GeForce Go 6150"

Hur löser jag det...!?

Jag är fortvarande rätt ny på linux (har bara haft linux i 82 dagar enligt ubuntu)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Papaz
KlavKalashj:
När jag går in på "system-inställningar-skärm" så får jag upp denna ruta med texten:

"Det verkar som drivrutinen för ditt grafikkort inte har stöd för de nödvändiga utökningarna för att använda detta verktyg. Vill du använda verktyget från din grafikdrivrutinsleverantör istället?" Svars alternativ JA/NEJ

Jag har ju "NVIDIA X Server settings" installerat under "Administration" för mitt grafikkort "GeForce Go 6150"

Hur löser jag det...!?

Jag är fortvarande rätt ny på linux (har bara haft linux i 82 dagar enligt ubuntu)

Det betyder att du har NVidia's egna drivrutiner istället för open source-varianten... Då har jag ingen aning, det bör finnas någonstans i det programmet, X server settings...

Permalänk
Medlem

Har du testat att ta upp en terminal och skriva "nvidia-settings" och välja "Rotation settings" och vända på den där?

Får du någon output på xrandr?

Visa signatur

/me

Permalänk
Medlem

Finns tyvärr ingen rotation settings på nvidia-settings...
xrandr -o right
ger inte mkt det heller

Visa signatur

Core i9 9900K | Noctua NH-D15 | 32GB 3600MHz | Gigabyte Aorus Z390 Pro | Corsair RM750 | Sapphire Radeon RX 6800 | Seagate Firecuda 510 1TB M.2 | Fractal Design Define R4 svart | Kubuntu 23.04

Permalänk
Medlem

Jag kikade lite till:
sätt
Option "RandRRotation" "true"

i
/etc/X11/xorg.conf
som följer

Section "Device"
BoardName "GeForce 6800 (0x00C1)"
Driver "nvidia"
Identifier "Device[0]"
VendorName "NVidia"
Option "RandRRotation" "true"
EndSection

Boardname o annat ska du ej bry dig om, bara lägg till Option-raden
Starta om X, sedan ska du ha rotation settings i nvidia-settings

Jag fick det från
http://en.opensuse.org/NVIDIA_troubleshooting

Visa signatur

Core i9 9900K | Noctua NH-D15 | 32GB 3600MHz | Gigabyte Aorus Z390 Pro | Corsair RM750 | Sapphire Radeon RX 6800 | Seagate Firecuda 510 1TB M.2 | Fractal Design Define R4 svart | Kubuntu 23.04