Permalänk

Windows, Linux eller Hackintosh?

hej!

Ska formatera om datorn i veckan.
Just då fick jag idén om att man kanske borde testa något annat än Windows.
Så jag undrar vad jag ska välja att köra?:

Windows 7
MAC OS X Snow Leopard
Linux (specificera verision)

Jag letar efter ett användarvänligt operativsystem som ska vara relativt snabbt och även ha bra design.

Jag gillar stilrent med inte för mycket kladd.

Spec på datorn:

Asus M3A
AMD Athlon 64 X2 6000+ 3,0GHz
4GB XMS2 DDR2 minnen 800MHz
Asus GeForce 9600GT
Asus Xonar D2
Samsung Spinpoint 320GB

Förklara varför jag bör välja just den verisionen, tack

EDIT: Glömde skriva vad datorn används till.
Använder den mest för att lyssna på musik, surfa, msn. Men det händer också att jag spelar på den. Blir även en del film.

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet så kan du bara köra Max OS X Snow Leopard med Intel processor, om det inte har ändrats den senaste månaden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EgoOo
Så vitt jag vet så kan du bara köra Max OS X Snow Leopard med Intel processor, om det inte har ändrats den senaste månaden.

Tyckte att jag läste någon stans att det ska fungera?
Men jag kan ha fel,
Dock skadar det inte att testa

Permalänk
Medlem

Vad använder du datorn till?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigBengtsson
Dock skadar det inte att testa

Det kan ju anses förargligt att lägga en massa pengar på så osäkra projekt...

Permalänk

nja linux är väll inte så användarvänligt om man inte är så insatt i det enligt mig

men har du mycket vana av att jobba i linux så kör på det många verkar ju gilla linux själv föredrar jag Windows.

vägrar stödja Apple pga bloatware men det är en personlig åsikt angående vissa av deras jävla program...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
Vad använder du datorn till?

Just det glömde skriva de...vänta lite så ska jag ändra första inlägget

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det kan ju anses förargligt att lägga en massa pengar på så osäkra projekt...

Skivan till MAC har en kompis redan som han inte använder. Får köpa den om det fungerar på min.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
nja linux är väll inte så användarvänligt om man inte är så insatt i det enligt mig

men har du mycket vana av att jobba i linux så kör på det många verkar ju gilla linux själv föredrar jag Windows.

vägrar stödja Apple pga bloatware men det är en personlig åsikt angående vissa av deras jävla program...

Okej

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
nja linux är väll inte så användarvänligt om man inte är så insatt i det enligt mig

men har du mycket vana av att jobba i linux så kör på det många verkar ju gilla linux själv föredrar jag Windows.

vägrar stödja Apple pga bloatware men det är en personlig åsikt angående vissa av deras jävla program...

Att linux inte är användarvänligt är en myt som hänger kvar av någon mysko anledning. Det är precis lika lätt att använda som någonting annat men det tar ju nån vecka att väja sig och det kanske krävs lite googlande innan man kommer på hur man gör vissa saker.

Men det har ju egentligen inte med att det inte är användarvänligt utan bara att det är lite annorlunda från windows.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EgoOo
Så vitt jag vet så kan du bara köra Max OS X Snow Leopard med Intel processor, om det inte har ändrats den senaste månaden.

Jo det går utmärkt, det är däremot x86_64-exklusivt.

Det kräver dock lite ändringar i kreneln, kolla här.

EDIT: Jag tycker att du ska välja kubuntu. Det är både lättanvänt och snyggt. Dessutom är det mycket snabbare än både windows och OSX.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abflex
Att linux inte är användarvänligt är en myt som hänger kvar av någon mysko anledning. Det är precis lika lätt att använda som någonting annat men det tar ju nån vecka att väja sig och det kanske krävs lite googlande innan man kommer på hur man gör vissa saker.

Men det har ju egentligen inte med att det inte är användarvänligt utan bara att det är lite annorlunda från windows.

Jo det går utmärkt, det är däremot x86_64-exklusivt.

Det kräver dock lite ändringar i kreneln, kolla här.

Okej tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abflex
Att linux inte är användarvänligt är en myt som hänger kvar av någon mysko anledning. Det är precis lika lätt att använda som någonting annat men det tar ju nån vecka att väja sig och det kanske krävs lite googlande innan man kommer på hur man gör vissa saker.

Men det har ju egentligen inte med att det inte är användarvänligt utan bara att det är lite annorlunda från windows.

Jo det går utmärkt, det är däremot x86_64-exklusivt.

Det kräver dock lite ändringar i kreneln, kolla här.

nja har testat linux och gav upp när jag suttit i typ 2 dagar och försökt updatera nätverksdrivrutinen för den som var med vid installation fungerade skit...

blev att jag slängde in Vista igen på laptopen för jag blev inte klok på hur fan man skulle göra trots diverse google guider att försöka följa.

aningen knepigare med terminalen än att bara trycka på install filen så lägger den in allt automatiskt där det ska vara. bara ett exempel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abflex
Att linux inte är användarvänligt är en myt som hänger kvar av någon mysko anledning. Det är precis lika lätt att använda som någonting annat men det tar ju nån vecka att väja sig och det kanske krävs lite googlande innan man kommer på hur man gör vissa saker.

Men det har ju egentligen inte med att det inte är användarvänligt utan bara att det är lite annorlunda från windows.

Jo det går utmärkt, det är däremot x86_64-exklusivt.

Det kräver dock lite ändringar i kreneln, kolla här.

EDIT: Jag tycker att du ska välja kubuntu. Det är både lättanvänt och snyggt. Dessutom är det mycket snabbare än både windows och OSX.

Håller med här, linux är absolut inte så svårt som de flesta verkar säga.
Som du säger så har de hållit kvar från de äldre versionerna.

Men jag tycker att Windows bara skall användas till spel datorer till resten
så passar OSX eller linux bättre.

Ubuntu är väl den mest stödda versionen just nu och mest användarvänliga.
Kubuntu drar mindre men det är så minimal i detta fall så de behöver du inte
bry dej om. Hur de ser ut går ju att ändra grymt mycket så de behöver
man väl inte bry sig så mycket om.

Citat:

nja har testat linux och gav upp när jag suttit i typ 2 dagar och försökt updatera nätverksdrivrutinen för den som var med vid installation fungerade skit...

blev att jag slängde in Vista igen på laptopen för jag blev inte klok på hur fan man skulle göra trots diverse google guider att försöka följa.

aningen knepigare med terminalen än att bara trycka på install filen så lägger den in allt automatiskt där det ska vara. bara ett exempel.

Låter ganska otrovärdigt. Funkar endera automatiskt eller så använder du den medföljande uppdaterings programvaran.

Dock beror de självklart på vilken version av linux du har.
Ubuntu, kubuntu, xubuntu m.fl. är väl de som funkar bäst enligt mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EgoOo
Så vitt jag vet så kan du bara köra Max OS X Snow Leopard med Intel processor, om det inte har ändrats den senaste månaden.

hackintosh har funkat med amd processorer i typ snart ett år om jag minns rätt så ^^ det som sätter stopp är moderkorten.. där gigabyte är dom som är lättast att få det att funka med, asus funkar men brukar vara lite små strul med dom..

on topic!

skulle nog rekomendera OS X dock beror det på lite hur mkt och vad du spelar ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
nja har testat linux och gav upp när jag suttit i typ 2 dagar och försökt updatera nätverksdrivrutinen för den som var med vid installation fungerade skit...

blev att jag slängde in Vista igen på laptopen för jag blev inte klok på hur fan man skulle göra trots diverse google guider att försöka följa.

aningen knepigare med terminalen än att bara trycka på install filen så lägger den in allt automatiskt där det ska vara. bara ett exempel.

så där ja, så ska det låta när man är en windows-skadat gamer som inte bryr sig om så mycket mer.
linux ÄR underbart,du bakom terminalen är kungen!

ontoppic : TS, ska du trolla eller vad är det frågan om ? finns väl tillräcklig med trådar typ win vs linux vs osx, du behöver inte ens leta särskilt mycket i detta forum, läs på först, eller varför inte dual-boot

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrby89
hackintosh har funkat med amd processorer i typ snart ett år om jag minns rätt så ^^ det som sätter stopp är moderkorten.. där gigabyte är dom som är lättast att få det att funka med, asus funkar men brukar vara lite små strul med dom..

on topic!

skulle nog rekomendera OS X dock beror det på lite hur mkt och vad du spelar ?

Okej tack
Jag spelar kanske 2-3 olika spel i månaden som mest och då är det oftast nya titlar som NFS och GRID. Lirar även WC3

Citat:

så där ja, så ska det låta när man är en windows-skadat gamer som inte bryr sig om så mycket mer.
linux ÄR underbart,du bakom terminalen är kungen!

ontoppic : TS, ska du trolla eller vad är det frågan om ? finns väl tillräcklig med trådar typ win vs linux vs osx, du behöver inte ens leta särskilt mycket i detta forum, läs på först, eller varför inte dual-boot

tja kunde jag gjort. Men då många av dessa trådarna inefattar andra system, andra behöv samt kanske inte är uppdaterade på ett tag så kändes det inte aktuellt...

Dual-boot är jag lite emot. har testat och jag gillade det inte då det kändes som om det segade ner

Permalänk
Medlem

?? Dual-boot sega ner? Inte en chans, du kör ju inte två OS på samma gång
utan väljer under startup vilket OS du skall använda.

Tror inte alls att du har testat, utan du trodde på emulation av annat OS vilket är en HELT annan sak. Då kör du ett OS och kör sedan ett annat innuti det vilket
självklart kan slöa ner bra mycket.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
?? Dual-boot sega ner? Inte en chans, du kör ju inte två OS på samma gång
utan väljer under startup vilket OS du skall använda.

Tror inte alls att du har testat, utan du trodde på emulation av annat OS vilket är en HELT annan sak. Då kör du ett OS och kör sedan ett annat innuti det vilket
självklart kan slöa ner bra mycket.

Nix, körde Dual-boot på Vista/7 och det jag menar med sega ner är uppstarten. Då jag är ganska positiv till snabb uppstart och tycker det är störande att man måste välja...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigBengtsson
Nix, körde Dual-boot på Vista/7 och det jag menar med sega ner är uppstarten. Då jag är ganska positiv till snabb uppstart och tycker det är störande att man måste välja...

Tiden går att ställa in till 1 sekund.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Tiden går att ställa in till 1 sekund.

OKej, men är ändå inget "fan" av Dual-boot...

Permalänk
Medlem

Hade jag kunnat spelat alla spel på Hackingtosh så hade jag aldrig mer kört Windows för OSX äger

Permalänk
Medlem

Dualboot eller trippelboot så testar du alla ett tag, du märker fort vilken du använder mest.

Permalänk

Bytte just själv från winxp till win7 och win7 är det bästa os jag testat, har bara kört alla windows och OS X men win7 var riktigt bra. Dock är skillnaden mot winXP inte lika stor som skillnaden mellan winXP och linux antar jag så om du ska ha något helt nytt så är det väl linux som gäller. Annars tycker jag absolut windows 7, låååångt mycket bättre än OS X.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1n1h0p
Bytte just själv från winxp till win7 och win7 är det bästa os jag testat, har bara kört alla windows och OS X men win7 var riktigt bra. Dock är skillnaden mot winXP inte lika stor som skillnaden mellan winXP och linux antar jag så om du ska ha något helt nytt så är det väl linux som gäller. Annars tycker jag absolut windows 7, låååångt mycket bättre än OS X.

OKej tack!

Permalänk

Win 7 såklart

Vill du ha OS X köp en Mac. Har också testat OS X på min PC, men lessnade ganska snabbt... Trots att det funkade helt okej. OS X är bäst på Apple.

Vill du slösa bort din tid kör Linux.

Permalänk
Medlem

Ska du spela kan du spola allt förutom windows.