Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ubuntu låser sig

För några dagar sedan gjorde jag misstaget att återigen försöka mig på att installera Ubuntu. Sammanlagt har jag gjort det 3-4 gånger med olika hårvara och mjukvaruversion. Varje gång har jag upptäckt små konstigheter som inte borde uppstå. Installationen har blivit enklare för varje gång och i för installation av Ubuntu 9.10 (x86) vilket jag har installerat nu används ett smidigt GUI där jag inte kan tänka mig så många grejer som kan gå fel.

Ändå min installation dåligt [mod har varit och pillat med den här meningen, kommer inte ihåg vad som stod här innan...]. Bland de första sakerna jag skulle göra var att fixa drivrutiner till grafikkortet. För att kolla upp hur jag skulle gå tillväga använde jag Firefox -- som låser sig totalt.

Samma sak händer vad jag än ska göra. Startar jag ett terminalfönster så hinner jag på sin höjd skriva ett kommando innan fönstret låser sig.
Efter ett tag kom följande felmeddelande upp:

Använder jag touchpad så får muspekaren eget liv och far omkring kors och tvärs över skärmen. När jag ska stänga av datorn så får jag upp en lista med program som låst sig, sedan blir skärmen svart och jag måste stänga av datorn med strömknappen.

Vad jag inte förstår är hur systemet kan vara så sjukt ostabilt efter en "default"-installation? Är det hårdvaran som inte vill leka med Ubuntu? Är Ubuntu helt enkelt en skitdist? Är jag en idiot som inte kan följa enkla installationsanvisningar?

Visa signatur

"The devil will find work for idle hands to do."

Permalänk
Medlem

Innan jag lägger någon tankemöda i att svara på dina frågor tänker jag ställa en enkel motfråga. Måste du nödvändigtvis använda Ubuntu? Jag tycker att du ska ställa dig själv den frågan.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Oj, det där har jag aldrig sett innan! Vad har du för grafikkort? Ubuntu är ingen skitdist; nu för tiden används den som en plattform för många andra distar. Därmed inte sagt att det inte kan finnas problem med den.
Jag är ingen Linuxguru, men jag har testat en del distributioner på olika sorters system och har som sagt aldrig sett dina problem innan. Har du testat Linux Mint 8? Det är en av de distributioner som bygger på Ubuntu. Mint har fler paketförråd (repositories) aktiva från start än Ubuntu, samt att det skeppas med en större mängd drivrutiner. Det kanske har bättre stöd för just din hårdvara.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nutshell

Är jag en idiot som inte kan följa enkla installationsanvisningar?

Nej, men ditt ati-kort verkar inte gilla drivrutinerna du tankar ner.

Om du låter Ubuntus pakethanterare ladda ner drivrutinerna, hur funkar det då?

Permalänk

Om jag läser hans post rätt kommer han ju aldrig så långt att han hinner installera några drivrutiner. Vilket skulle kunna vara problemet. Felsökning 101: vad har du för hårdvara? ATI-grafikkort skulle jag gissa, de brukar tyvärr fungera betydligt sämre i Linux än Nvidia. Du skulle kunna prova att ladda ned drivrutinerna till ett usb-minne från en annan dator, och installera dem därifrån.

Permalänk

Hm, jag skulle nog börjat med att försöka från en terminal.

När du startat datorn så håll ner shift (tror att det är den knappen som används) så kommer du in en boot meny för uppstartsprogrammet (grub). Välj att starta som felsäkert läge.

Välj sen att starta med root med nätverk. Kommer inte ihåg exakta frasen.

skriv sedan in de två följande raderna.

apt-get update apt-get upgrade

Detta kommer att ladda ner alla tillgängliga uppdateringar samt installera dem.

Förhoppningsvis borde detta räcka och om jag inte minns helt fel så borde det gå att starta om datorn genom att skriva in reboot.

Är det inte tillräckligt så kan man även ladda ner och installera ATI-drivrutinerna från terminalen.