Permalänk

Dator hänger sig. Skärmen vit.

Hej! Nu på senare tiden har jag haft problem med min dator.
Helt random så hänger den sig och skärmarna blir antingen vita/randiga och då finns det inget jag kan göra utan att starta om på knappen.

De jag har gjort på senaste tiden är:
Installerat nytt grafikkort
Installerat windows 7 64bitar
Ändrat om i hårddiskarna

Något som jag även upplevt på senare tiden är att alla fyra hårddiskarna måste "köra igång" när man startar datorn. Man hör alltså att de börjar snurra eller vad de nu gör och man måste vänta på alla innan datorn startar.

Mitt system:
Processor: Intel core 2 duo E8400 3.0GHz
Grafikkort: XFX Radeon HD5770 XXX 1GB (frabriksklockat)
Nätagg: Corsair 450w
Minnen: Några corsair minnen..
Hårddiskar: 4st

Någon som vet vad jag ska göra åt mitt problem? :\

Permalänk
Medlem

Du behöver felsöka din burk, börja med Memtest86 kör ett par timmar sen prova stresstesta datorn eventuellt utesluta värme problem eller helt enkelt ett ostabilt system. T.ex Occt, Prime95 med nått program så du ser temperaturerna, Speedfan eller Core temp spelar ingen roll, kör ett par rundor 3DMark/Furmark för att utesluta artifacts. Kommer du ihåg när problemen började uppstå så det inte var vid bytte av någon hårdvara?, eller installerat fel drivrutiner.

Permalänk

Är nästan helt säker på att det började efter jag satte i nytt grafikkort och ändrade om i hårddiskarna ( gjorde detta samtidigt ).

Ska felsöka datorn som du säger. Tack.

EDIT: Föresten. Det verkar mest hända när jag spelar spel men det händer annars också bara inte lika ofta.

Permalänk
Medlem

Grafikkortet med största sannolikhet. Det finns en del problem med 5*** serien tyvärr :/

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk

Har läst runt massa på internet.
Och indeed. Det är många andra som har samma problem som mig med 5700 serien.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti