Ny Corsair 650W låter väldigt illa

Permalänk

Ny Corsair 650W låter väldigt illa

Hejsan!
Efter att skickat mitt gamla 650 W (Corsair) som exploderade.(Ok, condingen exploderade), fick jag en ny PSU.

Passa på uppgradera min dator, med nya komponenter då min mobo dog också.

Ok det nya nätaggregaten låter ibland då man prasslar/knastrar tidningspapper (alla fall liknande, fast högre). Ibland går det över, ibland inte. Allt funkar annars, spelat och gjort jobb och sånt.

Sitter på en:

Phenom 720 x3
Asus M4A79XTD-Evo
3 hårdiskar
2x4850 crossfire
4 gig ram

Vad tror ni det kan vara.

MVH
John

Permalänk

Låter som coil-whine. Nån spole som skriker, rätt vanligt i Corsairagg.

Permalänk
Medlem

En hyffsat bra förklaring..

Originally Posted by ViperJohn:
This isn't exactly a revelation or stroke of genius. The noise referred to is series inductor singing
and it is CERTAINLY NOT a deadly flaw!!! It has been around since the first switching power
supplies were developed. It is as common as house flies in high phase current switching power
supplies used for the CPU/GPU on GFX cards and motherboards. Both NV and ATI have had issues
with this depending on the design of the power supplies and more specifically the inductors used
in the manufacturing of a given series of cards.

It is most commonly the turns of copper wire in the phase series inductors vibrating at an audible
sub-harmonic of the power supplies switching frequency when the CPU/GPU is under high load
and current pulses through the series inductor are at very high level. It crops up quite often
with some modded GFX cards where the combination of increased Vcore and GPU speed drives
the phase currents upwards of 60%+ higher than stock.

Inductors where the wire coils are not potted or varnished in place to prevent the vibration can
play a symphony that varies with the constantly changing current pulses. It can be irritating
as hell sometimes. It is not damaging anything but your nerves if you have a bad case of singing.

It is easy to correct if you can get to the coils without desoldering the inductors to get at the
coils. Insulating varnish, clear nail polish or thick set cyanoacrylate glues have all been used
to quiet singing series inductors with the latter being an RMA test tech's best friend.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

Så med andra ord använd garanti och skicka tillbaks.

P.S Nu låter det ingenting. Nu när jag drar på ME 2. Det kommer och går, känns så jäkla värdelöst....för explodera mitt första nättagg efter 1,5 år är utan dator 3 veckor och nu jäklas den nya nätagget.

Permalänk

Behöver inte vara nätaggregatet, men det finns ju 2 st olika modeller på 650w från Corsair. HX och TX, och det är dessvärre känt att TX-modellerna SPECIELLT TX650w lider av Coil Whine.

Men det är känt att grafikkort också kan ge ifrån sig obehagliga ljud, så frågan är ju vem som är boven i dramat, eller gnisslet

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Re: Ny Corsair 650W låter väldigt illa

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ökenräven
Ok det nya nätaggregaten låter ibland då man prasslar/knastrar tidningspapper

Varför sitter du och prasslar med tidningspapper vid datorn?

Skumt att du lyckats blåsa ett agg... Vad har du för låda? (får agget vettig ventilation?)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Behöver inte vara nätaggregatet, men det finns ju 2 st olika modeller på 650w från Corsair. HX och TX, och det är dessvärre känt att TX-modellerna SPECIELLT TX650w lider av Coil Whine.

HX och TX är rätt lika internt, men det är ju möjligt att de gjort en del justeringar på HX för att minska coilwhine, då det är en nyare modell...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Jag har ett TX650 agg, men det låter ingenting från det. Antagligen ett problem som inte finns på alla 650w TX agg från corsair?

I så fall tycker jag du ska skicka tillbaka det så att du får ett agg utan det störiga ljudet.

Permalänk
Medlem

Ta steget, våga överge Corsair. Deras produkter är inte "övermänskliga", dock är det imponerande vilket rykte dom har lyckats bygga upp igenom åren.

Köpte nyligen det alldeles nya Cooler Master Silent Pro M700 och vilket nätaggregat sen. Det andas kvalité rakt igenom och är knäpptyst vilket är lite synd, för det har lett till att man hör cpukylaren (fläkten).

Har även använt det till att driva två stycken HD5870 och en AMD Phenom II 965 @ 4.5GHz så visst finns det kraft i det, kan bara rekommendera.

Permalänk

Mitt TX650 har aldrig låtit någonting alls, trodde ett tag att fläkten stannat
Mitt 8800GT däremot, där kan det vara riktigt höga coil-whine ljud, ganska irriterande men man får sitta men headset.

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem

Fick du nytt moderkort på garantin för att agget pajjade det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Fick du nytt moderkort på garantin för att agget pajjade det?

Nej, fick inte det. Kan man kräva det? Kanske lite sen att kräva det nu.

Jag tror vad som kan vara felet.
När man cyklar och slutar trampa så spinner cykeln. Ungefär så låter det.
Så jag misstänker att det är "hjullagren" på fläkten. Frågade deras tech support om det kunde stämma, vilket tydligen det kan göra och då är det bara att skicka tillbaks det.

Permalänk

Oj ett Corsair som är fel på. Jag är inte chockad längre

Jag säger bara be Quiet!

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ökenräven:

Nej, fick inte det. Kan man kräva det? Kanske lite sen att kräva det nu.

Jag tror vad som kan vara felet.
När man cyklar och slutar trampa så spinner cykeln. Ungefär så låter det.
Så jag misstänker att det är "hjullagren" på fläkten. Frågade deras tech support om det kunde stämma, vilket tydligen det kan göra och då är det bara att skicka tillbaks det.

Ser att detta är en gammal tråd men jag har samma problem med prasslande ljud med mitt tx650. Fick du veta om det var fläkten som gjorde ljudet?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem

Det borde ju vara rätt enkelt att ta reda på, stoppa fläkten med en penna så märks det rätt fort

Mitt TX-650 gnisslar och tjuter rätt hårt... När jag kör oklockat, som tur är kör jag överklockat 24/7

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H