Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Ficklampa: MAGLITE 2AA LED

Hej!

Jag köpte en Maglite 2AA LED ficklampa idag av andra generationen. Den var i en oöppnad plastförpackning med batterier och allt ser ut att vara som det ska. Men jag får inte fanskapet att ändra lysläge från 100% full ljusstyrka till 25% ljusstyrka. På förpackningen står det "NEW Multi-Mode Electronic Switch" vilket alltså gör att man kan byta mellan fyra ljuslägen, 100% ljusstyrka och 25% ljusstyrka, samt blinkning och ett s.o.s läge. Men jag får den inte att ändra ljusläge.

Jag är varken den förste och förmodligen inte den siste att ha det här problemet. Jag har sökt lite på webben och hittat flera kunder som köpt exakt samma ficklampa och haft just det här problemet. Men jag förstår inte hur de har fått sina att fungera. En kund skriver t.ex. så här.

Citat:

About the Instructions (or the lack of it):
The MagLite I received says "NEW Multi-Mode Electronic Switch" on the package(*). It further claims the flashlight can operate in four different modes (100% Power / 25% Power / Blink / S.O.S.) However, there were absolutely no instructions on how to activate this "electronic switch". After many attemots, I suspected that my unit must be defective, and was about to return it. But in the process of measuring the battery current (which makes and breaks contact with battery), the LED started blinking! It finally dawned upon me that the on-off switch is also used to activate different modes:
- When the flashlight is first turned on, it starts in 100% power mode
- If you turn off the flashlight and turn it back on within 1-2 seconds, it advances to 25% power mode.
- Following short off/on sequence advances it to 'Blink' mode and then 'S.O.S' (... --- ...) mode.
- If you turn off the flashlight and wait at least 3 seconds before turning it back on, it starts in 100% power mode again.

Källa: http://qreally.com/v_423030304946364a4d4b.php

Men jag har provat det som står här men får den ändå inte att ändra läge. Kan det trots allt vara så att min, till skillnad från hans, verkligen är defekt? De här extra finesserna var en viktig anledningen till att jag bestämde mig för denna ficklampa. Men kommer man hem med den och den inte ens levererar de här extra funktioner den påstår sig ha på pappret så är det inte värt köpet. Jag borde kanske ha valt Varta lampan som var min andrahandsval.

Jag skulle vara tacksam om någon som förstår sig på dessa lampor kan ge något tips. Annars lämnar jag tillbaka den. Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Så din byter inte läge om du twistar huvudet snabbt av och på igen?

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Medlem

Kolla på denna video hur personen hanterar ficklampan - http://www.youtube.com/watch?v=7x4azcaczlk

Tips: Spola fram till 1:15

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha lämnat tillbaka den och köpt en bättre lampa istället.
Kolla upp Fenix eller Surefire. Mycket bättre än Maglite som hade sin storhetstid på 80-talet.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf