Permalänk
Medlem

Sekundär hårddisk

Hej!
Jag har en liten och gammal shuttle xtc som htpc, den kör jag xp home på.
I datorn har jag två sata hårddiskar.
All min media såsom musik, filmer och mängder med mina egna kort sen många år finns på den sekundära disken.
Härom dan så ominstallerade jag systemet, nu hittar dock inte xp på min sekundära disk.
Är det nån som har tips på hur jag får igång den utan att behöva formatera om disken och förlora allt?
Enormt tacksam för all hjälp med att lösa detta

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hej!
Under diskhanteraren dyker den upp som disk 1, dynamisk främmande.
Det enda valet jag kan välja är att konvertera den till en standarddisk men då försvinner ju allt på den..

Permalänk
Medlem

om du högerklickar så ska du få upp alternativ att ändra enhetsbeteckningar. Då ska du kunna tilldela den en bokstav.

Edit:

Typ så här:
http://www.datormagazin.se/expertpanelen/windows/ovrighardvar...

Permalänk
Medlem

Det alternativet finns tyvärr inte, det enda som ( om jag fattat rätt ) skulle fungera är "importera främmande disk" men det finns väl bara i xp pro?
Jag hittar då inte på det i mitt xp home ..

Permalänk
Medlem

Beroende på var/vilken bild av din hårddisk / partition du höger klickar på får du upp till 2-3 olika menyer med olika alternativ.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så spelar det ingen roll var jag högerklickar, det enda jag får upp är alternativet konvertera till standarddisk. Någon partition syns ej alls på denna disk

Permalänk
Medlem

Lyckades iaf rädda filerna med hjälp av progget Get data back, puh!!
Nu är det bara att formatera disken och föra över dom igen
#nöjd

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Trodde alla visste att man bara har en HDD inkopplad vid installation, så dra lärdom av det.

Permalänk
Medlem

Den var urkopplad vid ominstallationen.

Permalänk
Medlem

När du ändå formatera så är det bättre att ta bort alla partitioner på den och skapa ny som snabb formateras för att vara säkrare att inget fel är kvar.

Permalänk
Medlem

Disken är ompartionerad, omformaterad och fungerar bra.
Tack för svaren alla