Permalänk

Bootmgr is missing!?

Tjena, fråga mig inte varför men dum som man är hittade man ett kommando igår som gjorde att man fick upp översikt av hårddisken.
Där fanns det tre olika, en hette "System reserved" och en var vanliga C: vad jag kommer ihåg. Dum som man är högerklickade jag och valde något i stil med "sätt som första uppstartsdisk" det kom ett varningsmeddelande "Datorn kommer ev. inte kunna starta om du ändrar detta" Man ignorerar detta och trycker vidare, nu idag när jag skulle starta den står det Bootmgr is missing. Då man har nedladdat Windows 7 verkar det inte gå att göra en recovery med brända Win 7 skivan, då det kommer felmeddelande att det inte är samma version på skivan och operativsystemet.

Slutsats, jag har viktiga filer som jag inte vill bli av med till varje pris, så ett tips på hur man gör en backup vore uppskattat, eller om någon vet hur man löser detta problemet. Jag kan få upp kommandotolken om det är till hjälp.

Mycket tacksam för svar!

Permalänk

Reparera i WIN7 MSDOS-läge med:

compact /U C:\bootmgr
compact /U C:\ntldr

Har du inte win7-skivan utan 2000 eller XP så kör du med:

attrib -c c:\bootmgr
attrib -c c:\ntldr

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Skulle du kunna förklara lite vad dessa commando också gör ?

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Tycker du borde kunna gå in i bios och välja vilken hdd datorn ska ladda OS ifrån i första hand. Jag uppfattar iaf ditt problem som att du ändrat i boot-ordningen

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjodden
Tycker du borde kunna gå in i bios och välja vilken hdd datorn ska ladda OS ifrån i första hand. Jag uppfattar iaf ditt problem som att du ändrat i boot-ordningen

Finns det inga boot filer så hjälper det inte att ställa om i bios.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjodden
Tycker du borde kunna gå in i bios och välja vilken hdd datorn ska ladda OS ifrån i första hand. Jag uppfattar iaf ditt problem som att du ändrat i boot-ordningen

System reserved är en 100MB system och säkerhets-enhet som sätts automatisk vid installation, går att frigöra dessa 100mb om man fipplar lite vid setupen. System-reserved är detectad "system" därefter kommer win-partitionen som trots allt är/kan vara primary, du har alltså byt plats på dessa och därav hittas ingen bootmgr för första primära installation. System reserved är gömd och ska användas i recovery-läge.

compact -u .. filen är ju nerpackad och måste packas upp och de görs följdaktligen med växeln "-u ". C:\ (eller X:\) pekar på vilken enhet bootfilerna ligger.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare