Ubuntu 10.04 LTS, Lucid Lynx

Permalänk

Hej!

Jag är ute efter lite Linux-propaganda. Jag står inför ett laptopköp och har äntligen tänkt dra tummen ur röven och testa Linux. Det är kanske inte alls en bra idé och tänkte därför först höra med de erfarna. Ska ge en kort "vägledning":

Jag har alltid varit en Windows användare, men aldrig riktigt fördjupat mig i dess struktur. Alltså inte van vid att "programmera" och pilla med Windows och vill inte göra det heller. Har hört att Linux kan vara ganska bökigt att få igång. Så jag är ute efter ett OS som är färdig att använda från början, som OSX. Hur är Ubuntu på den fronten? Och viktigast av allt, är den stabil? Jag vill undvika de ständiga omformateringarna som Windows tvingar en att göra ungefär 1 gång om året.

Spel och liknande intresserar inte mig så vi behöver inte gå in på det. Datorn kommer användas still skrivande och filmtittande.

Visa signatur

NZXT Hush | Gigabyte GA-MA60G-S3H | Corsair CL4 2Gb | AMD X2 6000+ | XFX 8800GT 512Mb | WD Caviar 250Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alcoholica:

Hej!

Jag är ute efter lite Linux-propaganda. Jag står inför ett laptopköp och har äntligen tänkt dra tummen ur röven och testa Linux. Det är kanske inte alls en bra idé och tänkte därför först höra med de erfarna. Ska ge en kort "vägledning":

Jag har alltid varit en Windows användare, men aldrig riktigt fördjupat mig i dess struktur. Alltså inte van vid att "programmera" och pilla med Windows och vill inte göra det heller. Har hört att Linux kan vara ganska bökigt att få igång. Så jag är ute efter ett OS som är färdig att använda från början, som OSX. Hur är Ubuntu på den fronten? Och viktigast av allt, är den stabil? Jag vill undvika de ständiga omformateringarna som Windows tvingar en att göra ungefär 1 gång om året.

Spel och liknande intresserar inte mig så vi behöver inte gå in på det. Datorn kommer användas still skrivande och filmtittande.

Ubuntu har enligt min erfarenhet alltid varit jättelätt att installera och få igång, mycket lättare och snabbare än Windows. Har inte heller upplevt att det "ruttnar" med tiden som, åtminstonde äldre varianter av, Windows brukar göra. När det gäller stabilitet varierar det väldigt mycket, beroende på hårdvara osv. (Ubuntu är ganska bleeding edge, vilket gör hårdvarustöd osv jättebra, men stabiliteten (buggar osv) sämre. Tar du en LTS-version blir hårdvarustödet sämre, men stabiliteten bättre)

Något som kan vara värt att prova är t ex Linux Mint, som i stort sett är en "remix" av Ubuntu gjord för att vara enklare för nybörjare.

Bästa sättet att ta reda på om det passar dig är att helt enkelt prova. Se till att laptopen du köper har linux-vänliga komponenter (inte så krångligt som det kanske låter, det mesta funkar bra, viktigaste är nog att grafikkortet är nvidia) och testa. Trivs du inte lär den väl komma förinstallerad med W7.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alcoholica:

Hej!

Jag är ute efter lite Linux-propaganda. Jag står inför ett laptopköp och har äntligen tänkt dra tummen ur röven och testa Linux. Det är kanske inte alls en bra idé och tänkte därför först höra med de erfarna. Ska ge en kort "vägledning":

Jag har alltid varit en Windows användare, men aldrig riktigt fördjupat mig i dess struktur. Alltså inte van vid att "programmera" och pilla med Windows och vill inte göra det heller. Har hört att Linux kan vara ganska bökigt att få igång. Så jag är ute efter ett OS som är färdig att använda från början, som OSX. Hur är Ubuntu på den fronten? Och viktigast av allt, är den stabil? Jag vill undvika de ständiga omformateringarna som Windows tvingar en att göra ungefär 1 gång om året.

Spel och liknande intresserar inte mig så vi behöver inte gå in på det. Datorn kommer användas still skrivande och filmtittande.

För det du har tänkt att använda datorn till så är linux utmärkt. Ladda ner en iso-fil från ubuntu.com och bränn. Starta sedan datorn med skivan och välj live start, d.v.s. du installerar inte Ubuntu utan du testar det direkt från skivan. Då märker du direkt om saker fungerar, t.ex. ljud nätverk, trådlöst nätverk osv. Tänkt dock på att köra från skivan är riktigt segt, men det är ju inte konstigt.

När du har testat och om allt fungerar så är det bara att installera. För när du har startar upp i en så kallad live miljö där du kör från skivan, så kan då både använda ubuntu och installera det samtidigt. Kolla på skrivbordet så finner du en ikon för att installera det. Pissenkelt är det.

Skulle du fastna på vägen och behöver hjälp så kan du bara öppna webläsaren och gå in på sweclockers och skriva här igen eftersom du kör ju Ubuntu samtidigt som du installerar det

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Tack för era svar! Jag har dock glömt en ganska viktig detalj. Datorn saknar optisk enhet, alltså enda alternativet är att boota från USB. Finns det nån möjlighet till det?

Visa signatur

NZXT Hush | Gigabyte GA-MA60G-S3H | Corsair CL4 2Gb | AMD X2 6000+ | XFX 8800GT 512Mb | WD Caviar 250Gb

Permalänk
Medlem

Formatera usb minnet till Fat32 och använd UNetbootin - Homepage and Downloads

Permalänk

Perfekt, tackar!

Visa signatur

NZXT Hush | Gigabyte GA-MA60G-S3H | Corsair CL4 2Gb | AMD X2 6000+ | XFX 8800GT 512Mb | WD Caviar 250Gb