Moderkortet hittar inte grafikkortet, uppdatera BIOS?

Permalänk

Moderkortet hittar inte grafikkortet, uppdatera BIOS?

Köpte det här paketet Komplett.se - PC i delar - AMD Phenom II 945 AM3 och bygde ihop det, nu visade det sig av skärmen stod död när jag startade dator. Har kollat runt lite på komplett och sett att vissa andra haft problem med att få grafikkortet att fungera och att de uppdaterade bios för att få moderkortet att känna av datorn.

Jag har aldrig uppdaterat bios så jag har ingen aning om hur man gör.
Gick in på asus sidan, letade upp en biosfil som uppdaterade moderkortet så att det kände igen dessa grafikkort men det var en .rom fil och har ingen aning hur man uppdaterar bios om man inte får en .exe fil som man kan köra direkt i windows? har googlat och sökt på detta här men inte hittat någon vettig tråd som fått mig att se klarare.
Har även gått in i bios och försökt uppdatera där genom att försöka starta filen genom något som hette "flash NZ 2" som hade med uppdateringen med bios att göra men .ROM filen gick inte att starta där.

När jag även läser på kommentarer på komplett så verkar det ju som att folk verkar skitnöjda med det här datorpaketet och verkar ha fått igång det utan problem? Så varför händer det just att jag måste uppdatera BIOS? Kör med windows 7 64-bit med med min erfarenhet så säger det mig att vilket windows man kör har ju inget med biosen överhuvudtaget att göra, om den ska hitta hårdvaran eller inte för det är ju lagrat i biosen på moderkortet och har inte med windows att göra på något sätt.

Känner som jag grävt ner mig djupt i träsket nu och fattar inte hur jag ska lösa detta, någon snäll själ som har svar på detta dryga problem?

Visa signatur

Ja, det ser rätt kört ut för dig, men börja med att berätta allting från början...

Permalänk
Medlem

Det bästa är att uppdatera BIOS från DOS för slippa problem. Det har varit en del problem med flashningar av BIOS från 64-bitars Windows vilket resulterar i trasiga moderkort.

Du måste ha rom-filen samt programmet AFUDOS.EXE som du kan ladda ner från ASUSTeK Computer. Finns under ditt moderkort. Det blir enklare om du byter namn på biosfilen så att den heter något med max 8 tecken helst utan specialtecken eftersom du kommer att flasha med amerikansk keyboard-layout.

Sen måste du lägga detta på antingen en bootbar cd-skiva eller USB-minne. Det enklaste är en bootbar-cdskiva.

Ladda ner en img-fil av Windows98SE startdiskett från Bootdisk.Com

Bränn sedan skivan och välj att den ska vara bootbar. Peka på img-filen som du laddade ner från Bootdisk.Com. Lägg rom-filen och afudos.exe som vanligt på cd-skivan.

Boota sedan på skivan och skriv afudos så ser du hur du ska skriva för att flasha bioset.

Vill du flasha via USB så måste du leta upp en utility från HP som gör USB-stickor bootbara.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk

Låter riktigt krångligt för en nybörjare för mig men ska ta en titt på det direkt när jag får tid.

Laddade för övrigt ner AFUDOS.EXE från asus hemsida som var till mitt moderkort och försökte köra den i windows men det var alltså helt fel gjort?
Och en annan fråga, om man inte är så kunnig på detta, vilket jag inte är men kan ju en hel del om datorbyggen och sånt annars bara att jag är ny vad det gäller att uppdatera bios, är det lätt att man fuckar upp hela moderkortet då?

Tack för ett bra svar!

Visa signatur

Ja, det ser rätt kört ut för dig, men börja med att berätta allting från början...

Permalänk
Medlem

Jo, det är en liten tröskel att göra detta första gången men sen går det som en dans. AFUDOS.EXE kan endast köras i DOS. Den fungerar inte i Windows. Har du rätt rom-fil och flashar i DOS är det tämligen ofarligt.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Asus har EZ-Flash inbyggd i sina BIOS. Bara lägga in ROM-filen i en USB och starta EZ-Flash och sen välja ROM-filen.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Asus har EZ-Flash inbyggd i sina BIOS. Bara lägga in ROM-filen i en USB och starta EZ-Flash och sen välja ROM-filen.

Okej så det är alltså så enkelt? hittar ez-flash själv och kommer in där, la först in filen på C: och hittade den där med men den ville sig inte, varför vet jag inte.
Men om jag lägger in den på ett usb istället, kommer det funka då eller får jag samma resultat?

Visa signatur

Ja, det ser rätt kört ut för dig, men börja med att berätta allting från början...