ljusorgel + högtalare = högtalare som blinkar i takt med musiken

Permalänk

ljusorgel + högtalare = högtalare som blinkar i takt med musiken

Fick ett par högtalare till datorn i present då mina gamla (bör tilläggas att de var passiva) lät mindre än ett par hörlurar. Högtalarna är harman/kardon soundsticks II och då de är genomskinliga och subwoofern har en blå lysdiod som lyser konstant fick jag idén att sätta blå lysdioder på fronthögtalarna också och få dem att blinka i takt med musiken. Detta hade jag tänkt lösa genom att koppla dem så här:
hörlurssplitter-->3,5mm plugg-->högtalarsladd-->ljusorgel-->x antal seriekopplade lysdioder.
Innan jag börjar bygga skulle jag gärna vilja ha ett utlåtande av någon som är insatt i både elektronik och datorer. Frågor jag vill ha svar på:

  • 1. Kommer det funka? (hoppas på ett ja här)

  • 2. Går det överhuvudtaget att koppla ihop 3,5mm pluggen med vanlig hötalarsladd?

  • 3. Behövs det något motstånd innan ljusorgeln?

  • 4. Isf, hur stort?

Detta eftersom jag inte är säker på hur stor effekt högtalaruttagen på datorn tål att man drar från dem.

Säg gärna till om det har blivit nått vajsing när jag har tänkt (hjärnan nerklockad pga kraftig hosta och huvudvärk som leder till att jag inte kan sova;)).
Tack på förhand!

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk

tips..

Elektronikforumet.com

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

tack, ska pröva där. om det är det någon som känner att de har kompetensen och kunskapen för att svara på mina frågor så är det fortfarande tillåtet att posta här.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk

Eftersom du verkar vilja ha något svar iallafall tänkte jag svara på det jag "kan" svara på.

* 2. Går det överhuvudtaget att koppla ihop 3,5mm pluggen med vanlig hötalarsladd?
Ja det går, det är exakt sån koppling som är i alla hörlurar, en 3.5mm plugg som övergår i högtalarsladd upp till höger respektive vänster högtalare.

Visa signatur

# Passive income is the shit

Permalänk
Skrivet av Hasteflow:

Eftersom du verkar vilja ha något svar iallafall tänkte jag svara på det jag "kan" svara på.

* 2. Går det överhuvudtaget att koppla ihop 3,5mm pluggen med vanlig hötalarsladd?
Ja det går, det är exakt sån koppling som är i alla hörlurar, en 3.5mm plugg som övergår i högtalarsladd upp till höger respektive vänster högtalare.

jo, så mycket visste jag också, men högtalarsladden jag har är ca 2mm ledare + 2mm isolering tjock. då jag aldrig har gjort sladdar med plugg vet jag inte riktigt hur man gör. jag kanske var lite otydlig i frågan, det jag menade var om det går att använda så tjocka sladdar som jag har, helst utan att frisera dem.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk

• strömförsörjning: 12V till 24V, DC eller AC

du får allt snällt leta fram en 12v adapter till ljusorgeln eller hitta på nån bra lösning för drift via nätagget i datorn

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

• strömförsörjning: 12V till 24V, DC eller AC

du får allt snällt leta fram en 12v adapter till ljusorgeln eller hitta på nån bra lösning för drift via nätagget i datorn

kanske skulle lagt till att jag bara beskrev kopplingen som tar ljudsignalen till lysdioderna, självklart förstog jag att det inte skulle räcka för att driva lysdioderna. som tur är har farsan fullt med både 12 och 24 volts trafos liggandes så det löser sig.

Visa signatur

The cake is a pie.