Tillfälligt stänga av raid0

Permalänk
Medlem

Tillfälligt stänga av raid0

Jag har för avsikt att stänga av min raid0 eftersom jag med jämna mellanrum stöter på uppstartsproblem. Min tanke är nu att jag ska ersätta raiden (2 st 500 GB Samsung F1) med en Samsung F3 på 1 TB. Är det möjligt att stänga av raiden i Bios och installera F3:an som systemdisk och därefter aktivera raiden igen om fel skulle uppstå eller om jag glömt att kopiera några filer från raid-diskarna? Frågan gäller alltså huruvida det är riskfritt att stänga av raiden om jag nu skulle ångra mig?

Har även en andra fråga, jag satte in den nya disken och partitionerade den i två partitioner D och E. Därefter kopierade jag all viktig data till E. Kan jag när jag installerar Win 7 byta ut enhetsbeteckningen D mot C?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Stäng av datorn och dra ur sata-kablarna till raiden, gör det du behöver (använd helst inte samma sataportar). Sedan kan du koppla tillbaka när du behöver medan datorn är avstängd.

Om du har flera bootdiskar så ställ in i bios/raidbios att den gamla inte ska boota.

Om du inte har en annan bootdisk närvarande vid installation så bör dina s.k. D: och E: se ut som C: och D: i windowsinstallationen per automatik då den flyttar upp alla tillgängliga partitioner till C:. Däremot behöver du inte partitionera disken innan du startar installationen. Bäst är att göra det under installationen. Rekommenderar att du tar bort systempartitionen och skapar om den när du installerar.

Vänta med att lägga över saker till din nya systemdisk innan du installerat windows. Det bör du göra först för enkelhetens skull. Annars kan du få lite problems med växlade enhetsbeteckningar.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Ja, du kan riskfritt avaktivera Raid på ditt moderkort och installera Windows på den nya hårddisken.
För säkerhetsskull koppla ur de två raiddiskarna innan du stänger av raid i bios och installera med endast den nya disken inkopplad.

Den partition som Windows 7 installeras på kommer automatiskt att kallas C: när du startar Windows 7.

Om du vill använda bitlocker bör du använda Windows 7-installationsguiden för att partionera disken. Då skapar den en partition på 100 MB som den lägger bootfilerna på så du senare kan kryptera C:

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney

Permalänk
Medlem

Tips är att alltid plugga ur de diskar förutom den/dom OS'et ska vara på när man installerar ett OS. Jag hade xp på en disk och installerade vista på en annan som då snålade och använde startfiler från xp disken. Körde diverse kommandotolk tricks men utan att få det o fungera : /. Nu sitter jag på ett w7 ultimate 64 ist :).

Edit: med att de inte fungerade så menar jag att det inte gick att köra vista disken utan xp att xp disken var ipluggad.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Tack ska ni ha för era tips. Blir till att testa nu i helgen.

Visa signatur