Grymt Grafikkort för CA 3000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon144676:

Jag väljer nog hellre ett GTX 470 och köper ett till för SLI senare när jag har råd.

Ska du köpa ett till för SLI så blir det till att uppgradera PSU'n också

Permalänk
Medlem

WrongTarget -> Bra att du upplyser och försöker slå hål på myten om nödvändigheten av små kärnkarftverk som nätagg! Denna hysterin verkar inte ha några gränser! Man blir så trött på att gång på gång behöva påpeka att 1200W!!11 inte är ett måste. Thumbs up!

Permalänk
Inaktiv

Vilket ska man köpa? Ett EVGA gtx 470 hydro copper FTW med inbyggd vattenblock för 500 dollar EVGA | Products
Eller EVGA | Products och
EK-FC470 GTX - Acetal+Nickel - 4X0 GTX Series - Full Cover For Nvidia GeForce - VGA Blocks - Blocks för typ 470 dollar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Är inte HD 5870 ungefär lika dyrt som GTX 470, och levererar ungefär samma / lite bättre prestanda?

Japp, och 5870 har nog snarare mycket bättre prestanda

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gladeern:

Japp, och 5870 har nog snarare mycket bättre prestanda

This.

Dock hade jag själv kört på 2st 5770 presterar bättre än både 5850 och 470 men ändå prisvärt.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Havrefras_:

WrongTarget -> Bra att du upplyser och försöker slå hål på myten om nödvändigheten av små kärnkarftverk som nätagg! Denna hysterin verkar inte ha några gränser! Man blir så trött på att gång på gång behöva påpeka att 1200W!!11 inte är ett måste. Thumbs up!

Ja det var tur det för jag försökte trycka ner ett 1200W nätaggregat i halsen på trådskaparen så det var tur att WrongTarget kom in och verkligen visade vad skåpet skulle stå. Till skillnad från dig så har jag hängt på det här forumet i åtta år vilket kanske kan ge dig lite perspektiv.

Jättebra att han skriver det han skriver men du verkar inte ha läst svaren.

Skrivet av WrongTarget:

Enligt X-bit labs så drar GTX470 lika mycket (eller strax under) som två HD5770 i CF.

Tabellerna nedan är hämtade från två olika test, men de använder samma komponenter (förutom grafikkorten) och testutrustning så de bör vara jämförbara.

http://www.xbitlabs.com/images/video/gigabyte-gf-gtx400/gtx47...
http://www.xbitlabs.com/images/video/gpu-power-consumption-20...

De använder en specialgjord testutrusning för att kunna isolera grafikkortets effektförbrukning från övriga komponenters.
Power Consumption of Contemporary Graphics Accelerators: Spring 2010 (page 2) - X-bit labs
PC Power Consumption: How Many Watts Do We Need? (page 2) - X-bit labs

HD5770 i OCCT GPU test = 8.8A på +12V.
GTX 470 i OCCT GPU test = 17,4A på +12V.

HD5770 i CF borde ligga max på 8.8 x2 vilket blir 17,6A på +12V. Dock så kommer sannolikt CF-setupen inte vara fullt belastad så troligtvis något lägre ändå.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gladeern:

Japp, och 5870 har nog snarare mycket bättre prestanda

önsketänkande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gladeern:

Japp, och 5870 har nog snarare mycket bättre prestanda

Inte alls, de ligger jämnt i prestanda, och då kostar ett 470 nästan tusenlappen mindre än ett 5870 av referenstyp. Sen får man inte glömma bort CUDA och PhysX heller, t.o.m. jag som gammal inbiten ATI-användare blir ju sugen.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk

själv har jag kört 5850 i CF en gång och det funkade fint.har då ett 550W.

Permalänk
Medlem

Innan jag köpte nytt grafikkort var jag oxå kluven, tills jag läste denna artikeln
http://www.sweclockers.com/forum/4-grafikkort/923648-leka-med...
Det är inte så svårt att få ett 5850 att prestera bättre/likvärdigt som ett 480. Dock så är ju 480 oklockat. men det drar ju redan tillräckligt med ström.

Permalänk
Medlem

hd5870 är bättre än ett gtx470, och 2x hd5770 är bättre än ett hd5870, så ja, 2xhd5770 är en del bättre än ett gtx470 OCH drar mindre strömd.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0ck3n:

Inte alls, de ligger jämnt i prestanda, och då kostar ett 470 nästan tusenlappen mindre än ett 5870 av referenstyp. Sen får man inte glömma bort CUDA och PhysX heller, t.o.m. jag som gammal inbiten ATI-användare blir ju sugen.

Jämnt i prestanda, visst. Men att gtx 470 kostar en tusenlapp mindre än 5870 är önsketänkande. 400-500 spänn, och det är för att komplett har rea på gtx 470. CUDA är ju meningslöst för normalt användande. PhysX kan köras på CPU:n utan problem eftersom Nvidia har insett att processorer i dagsläget har mer än en kärna och börjat flertråda PhysX.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maltek:

Jämnt i prestanda, visst. Men att gtx 470 kostar en tusenlapp mindre än 5870 är önsketänkande. 400-500 spänn, och det är för att komplett har rea på gtx 470. CUDA är ju meningslöst för normalt användande. PhysX kan köras på CPU:n utan problem eftersom Nvidia har insett att processorer i dagsläget har mer än en kärna och börjat flertråda PhysX.

Men gtx470 är fortfarande billigare än hd5870 för liknande prestanda, och sen att man får gpu-physx som ger mer prestanda är ju ännu större plus. Även om physx-körs ganska fint på cpun numera.
Enda negativa är ju strömförbrukningen och ljudet..

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Skrivet av Brainsplitter:

Är lite trött men ska försöka förklara så gott jag kan.
Det jag menar är att när det kommer t.ex. explosioner i spel så får man FPS drop, istället för att den sjunker under spelbart FPS, så är den över och man slipper lag.

Lagg: uttryck för tidsfördröjning eller svarstid.

Sedan kan man ju diskutera om vad FPS och lagg har att göra med varandra.

Skrivet av MarkSix:

önsketänkande

Haha ja önsketänkande, du kan ju tro att 470 presterar bättre än 5870 när 5850 är bättre/lika bra som 470.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

Personligen så hade jag i alla fall köpt ETT BRA grafikkort istället för två sämre...

Permalänk
Medlem

Undrar om TS är mer på det klara med vad för kort han ska köpa nu än han var innan?

Som sagt, om du vill ha bra prestanda så är det mest prisvärda kortet på marknaden just nu ett 5850.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpammerN^:

Lagg: uttryck för tidsfördröjning eller svarstid.

Sedan kan man ju diskutera om vad FPS och lagg har att göra med varandra.

HUR visste jag att det skulle komma någon och säga det? Jag kan skillnaden mellan lagg och hack, men eftersom fler säger just lagg ist för hack så säger jag det också.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Köp bara en 5870? 3000 spänn i usa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maltek:

"PhysX kan köras på CPU:n utan problem" eftersom Nvidia har insett att processorer i dagsläget har mer än en kärna och börjat flertråda PhysX.

Hur då?

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk

5770 CF är väl iaf mest prisvärt i FPS/krona - kommer ihåg en tråd här på SweC där trådskaparen hade jämfört olika.

Om jag skulle köpa ett kort själv idag skulle jag nog ha köpt 470 på komplett nu.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maltek:

Jämnt i prestanda, visst. Men att gtx 470 kostar en tusenlapp mindre än 5870 är önsketänkande. 400-500 spänn, och det är för att komplett har rea på gtx 470. CUDA är ju meningslöst för normalt användande. PhysX kan köras på CPU:n utan problem eftersom Nvidia har insett att processorer i dagsläget har mer än en kärna och börjat flertråda PhysX.

Moderna processorer klarar bara av lätta PhysX-effekter, vilket är vad Metro 2033 bland annat använder sig utav. Du kan inte köra med högsta PhysX inställningen i t.ex. Dark Void där upp till 100k partiklar simulerar rök och andra effekter med en CPU, knappt du får bra FPS när det är inställt på Low. En CPU klarar heller inte av att simulera realistiskt vatten särskilt bra, detta pga att det används väldigt många partiklar för att få vattnet att se mjukt och verklighetstroget ut. Har för mig att Cryostasis också är ett väldigt krävande PhysX spel, och även Mafia 2 kommer vara PhysX krävande.

Krävande PhysX effekter kommer bli lite mer vanligt nu när Fermi finns. Körde du Dark Void med PhysX på high med ett GTX260 så krävdes det att du hade ett dedikerat grafikkort för enbart PhysX för att få det att flyta, nu räcker det med att du bara har ett Fermi-kort. Så PhysX kommer igång på allvar detta år.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv

Okeej jag har äntligen bestämt mig! Det blir nog inget nytt grafikkort :(. Köper nog ett nytt till jul o köper därför istället vattenkylnings grejer när jag kommer till USA, moderkort block, ny vatten tank o nya minnen istället....

Permalänk
Skrivet av Brainsplitter:

HUR visste jag att det skulle komma någon och säga det? Jag kan skillnaden mellan lagg och hack, men eftersom fler säger just lagg ist för hack så säger jag det också.

Alltid måste ju någon

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

This.

Dock hade jag själv kört på 2st 5770 presterar bättre än både 5850 och 470 men ändå prisvärt.

Jag hade ett 5870, gick över till 577CF sen nu GTX470, (nyss blev det GTX470 sli)

5870 var väldigt lik 5770CF förutom i min fps som är viktigast.
Lika så 5770CF mot GTX470, min fps är högre på GTX470

5770CF dippar mycket mer än både GTX470 och 5870..

Skrivet av SpammerN^:

Lagg: uttryck för tidsfördröjning eller svarstid.

Sedan kan man ju diskutera om vad FPS och lagg har att göra med varandra.

Haha ja önsketänkande, du kan ju tro att 470 presterar bättre än 5870 när 5850 är bättre/lika bra som 470.

Låga fps ger ryckningar vilket kan ses som en tidsfördröjning efter som bilderna ej flyter utan rycker..

GTX470 ligger mitt imellan 5850 och 5870 i ren prestanda på nutidens spel, ibland likvärdigt ett 5850 men den nosar också 5870 därbak ibland, det beror på spel och inställningar.

nya 256 rutinerna kommer snart (en vecka eller två) och ska öka GTX470/480 kortens prestanda ordentligt är det sagt.. så vi får se vart GTX470 hamnar då...

Permalänk
Entusiast
Permalänk
Medlem
Skrivet av r:Grid:

CPU:n beräknar det. Inte särskilt komplicerat. Man måste inte ha Nvidia-kort för att ha PhysX, det är bara Nvidia-kort som kan räkna ut det på GPU:n.

Skrivet av Gender Bender:

Moderna processorer klarar bara av lätta PhysX-effekter, vilket är vad Metro 2033 bland annat använder sig utav. Du kan inte köra med högsta PhysX inställningen i t.ex. Dark Void där upp till 100k partiklar simulerar rök och andra effekter med en CPU, knappt du får bra FPS när det är inställt på Low. En CPU klarar heller inte av att simulera realistiskt vatten särskilt bra, detta pga att det används väldigt många partiklar för att få vattnet att se mjukt och verklighetstroget ut. Har för mig att Cryostasis också är ett väldigt krävande PhysX spel, och även Mafia 2 kommer vara PhysX krävande.
Krävande PhysX effekter kommer bli lite mer vanligt nu när Fermi finns. Körde du Dark Void med PhysX på high med ett GTX260 så krävdes det att du hade ett dedikerat grafikkort för enbart PhysX för att få det att flyta, nu räcker det med att du bara har ett Fermi-kort. Så PhysX kommer igång på allvar detta år.

Jag visste faktiskt inte att Dark Void var så krävande att det inte gick att köra på CPU:n, men man lär sig något nytt varje dag. Realistiskt vatten kan väl köras på vilken GPU som helst? Det är väl bara vanliga beräkningar, om man inte skjuter på det eller något sånt. Det man kan komma fram är att PhysX är trevligt och jag skulle vilja se att fler spel använder det samtidigt som det helst skulle vara en öppen standard så att AMD kan använda det också. Det kommer nog inte riktigt ta fart förrens alla spelare kan använda det. I nuläget används det mest som försäljingsargument av Nvidia. Nvidia vill ju inte riktigt heller bara ge bort det, för det är ju oekonomiskt. Vi får väl hålla tummarna för att Bullet Physics förverkligas. Det skulle innebära ett väldigt stort steg framåt för fysik i spel.

Förövrigt tycker jag att AMD borde ge på sig en prissänkning. Priserna är högre än från början, GTX 470 presterar liknande som 5870 och kostar aningen mindre. Det är ju ett helt vettigt köp även om det är lite mer högljutt. Om AMD skulle sänka priserna vilket det säkert finns marginal till, skulle de bli det självklara valet och få många mer köpare. Om 5870 skulle kosta 3000 kr skulle inte särskilt många köpa GTX 470. Om 5970 skulle kosta 5000 skulle den vara ett klart bättre köp än GTX 480.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Medlem

Det jag menade med realistiskt vatten va hur det reagerar och inte hur det ser ut.

YouTube - Next Generation GPU Fluids
YouTube - NVIDIA PhysX Fluid Demo

Ja lite fler titlar som utnyttjar PhysX vore inte dumt, det är få titlar som utnyttjar det fullt ut idag. Känns inte som att Nvidia kommer göra PhysX öppet för andra förens om många år, om ens någonsin, då det är som du säger, ett av deras säljargument, och ett väldigt starkt sådant.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det jag menade med realistiskt vatten va hur det reagerar och inte hur det ser ut.

YouTube - Next Generation GPU Fluids
YouTube - NVIDIA PhysX Fluid Demo

Ja lite fler titlar som utnyttjar PhysX vore inte dumt, det är få titlar som utnyttjar det fullt ut idag. Känns inte som att Nvidia kommer göra PhysX öppet för andra förens om många år, om ens någonsin, då det är som du säger, ett av deras säljargument, och ett väldigt starkt sådant.

Starkt är det inte p.g.a. bristande implentering. Dock så har ett visst spel(Red Faction: Guerilla) gjort 100% förstörbara miljöer med hjälp av Intels Havok-motor. Source-motorn använder också Havok, och gör en lite halvdan implentering vilket ger lite, men det används på tok för lite. I Red Faction: Guerilla kan du slå ner ett hus och sen se det rasa, i Half-life 2 kan du balansera saker på en bräda( i ett pussel gör man det med en bro och bilar, det var lite kul ändå). Poängen är väl att använda fysik i spel ordentligt tar en jävla massa tid att göra ordentligt, men jag ser hellre source-grafik och ordentlig fysik än Crysis-grafik och avsaknad av fysik. Blir väl att hoppas på någon fysikmotor som kan köras på vilken GPU som helst. Nackdelen med Havok är att man måste köra det på processorn, vilket är som många redan vet sämre än på grafikkortet. Blir väl att vänta helt enkelt, de enda som jag kan se komma är väl Bullet Physics.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Medlem

Ja RF: Guerilla hade jävligt nice fysik, men som du säger så är det bullet physics, eller sk rigid body dynamics, som är det som en CPU kan klara av på ett bra sätt. Så fort det är partiklar inblandat i fysiken, eld, rök, vatten osv, så får CPUn problem och det krävs en GPU för att beräkna detta. Havok är en jävligt grym fysikmotor, men den är som sagt beroende utav en bra CPU, och en CPU kan användas till så mycke viktigare saker som t.ex. bättre AI. Man kan ju hoppas på att det kommer någon öppen fysikmotor som utnyttjar GPUn, för det känns som att Nvidia gärna vill fortsätta tjäna pengar på PhysX och kommer alltså inte dela med sig av godiset

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Gender Bender:

Ja RF: Guerilla hade jävligt nice fysik, men som du säger så är det bullet physics, eller sk rigid body dynamics, som är det som en CPU kan klara av på ett bra sätt. Så fort det är partiklar inblandat i fysiken, eld, rök, vatten osv, så får CPUn problem och det krävs en GPU för att beräkna detta. Havok är en jävligt grym fysikmotor, men den är som sagt beroende utav en bra CPU, och en CPU kan användas till så mycke viktigare saker som t.ex. bättre AI. Man kan ju hoppas på att det kommer någon öppen fysikmotor som utnyttjar GPUn, för det känns som att Nvidia gärna vill fortsätta tjäna pengar på PhysX och kommer alltså inte dela med sig av godiset

Så enkelt är det inte. Det beror helt på hur spelutvecklarna väljer att bygga upp sina motorer. De som utnyttjar sig av tekniker såsom PhysX bygger ju givetvis upp fysiken på det sättet att man utnyttjar sig av extremt mycket partiklar, eftersom en GPU är extremt paralleliserad och göra många enklare beräkningar på en gång. Problemet är inte att en CPU inte klarar av att simulera liknande effekter, det gör den, men man måste bygga upp det på ett annat sätt. Sen ska CPU:n beräkna tusentals andra saker för att supporta GPU:n vilket gör att det blir ännu mindre processorkraft kvar att köra fysik med.

PhysX är inget unikt i sig, det är en API i princip som numera är helt knuten till nVidia, men det innebär inte att AMD helt sitter på rumpan och avvaktar, de arbetar med öppen standard såsom OpenCL och Havox så fysikeffekter kommer komma oavsett men man kommer inte stå helt utan på grund av att man inte har ett grafikkort som klarar av PhysX. Med de senaste rapporterna om att AMD och nVidia numera är i princip jämställda på den diskreta grafikkortsmarknaden så tror jag inte att PhysX kommer få den utbredning som nVidia hoppas på, som spelutvecklar tror jag man hellre satsar på en öppenstandard och få 100% av marknaden än att gå på en stängd och utestänga 50% av PC_spelarna och göra spelet mindre attraktivt för dem. OM man nu inte blir sponsrad och betalad av företaget för att använda deras API, that is.

Jag har nVidia själv och jag är INTE imponerad av PhysX, speciellt inte med tanke på hur mycket resurser det äter.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt