Leka med ett ATI Radeon 5850 :)

Permalänk
Avstängd

Leka med ett ATI Radeon 5850 :)

Efter mitt senaste projekt "Leka med en Phenom 2 555BE " kändes som det var dax för en ny utmaning och den här gången blev det ett ATI 5850.

Som de flesta redan känner till klockar dessa kort oerhört bra redan från start och jag blev lite nyfiken på vad man kan åstadkomma med vattenkylning.

Val av kort
Först och främst är det viktigt att poängtära en viktig detalj när det gäller 58xx serien och detta är själva voltregulatorn på kortet. Den som som sticker ut och lämpar sig bäst till överklockning är just Volterra's voltregulator som man faktiskt finner på AMDs referens PCB (Kort som kommer direkt ifrån AMD)

Anledningen att man vill ha just den voltregulatorn är enkel. Den låter oss byta vcore utan att behöva löda eller hårdmodda på något sätt. Allt görs enkelt via software.

Känna igen AMDs referens PCB
Detta kan du se på ett enkelt sätt. Leta efter AMD loggan som ska sitta precis ovanför PCIe kontakten.

I mitt fall blev det ett ASUS 5850:

Som ni kan ser man AMDs logga vid PCIe kontakten

Dax att installera kortet

Här ser ni själva voltregulatorn

Eftersom jag ville vattenkyla kortet fick jag börja med att skruva av referenskylaren

Jag tänkte använda en EK Water GPU block som bara kyler själva GPUn. Därför kommer jag att "återanvända" själva metallplattan som sitter på originalkylaren för att kyla VRMs och minne.

Och här är den tillbaka påskruvad

Och sen kom själva vattenblocket på plats

Ska inte tråka er med för mycket bilder men här är själva slutresultaten när allting är färdigmonterat

Och nu till det roliga
Låt oss börja med att jämföra temperaturer i idle/load med och utan vattenkylning.

Här har vi temperaturer i idle. Vänster bild med referenskylaren och höger bild med vattenkylning.

Här har vi temperaturer i load vilket känns mer relevant. Samma som tidigare (vänster: referenskylare, höger: vattenkylning)

En ganska drastisk förändring skulle jag villja påstå Från 81 till 39 grader i load. Underbart!

Hur klockar kortet?
Standardfrekvenserna på det här kortet ligger på 725 core och 4000 minne.

Med referenskylaren började jag med att enbart höja frekvenserna utan att höja volten.

Började först med samma frekvenser som 5870n dvs. 850/4800. Inga problem!
Ökade sedan till 900/5000, samma där...hur smärtfritt som helst.
Det hela slutade med 930/5000 vilket är imponerande med standardvolt och standardkylare. Minnen hade mer att ge men tålamodet började ta slut då jag ville installera vattenblocket

Med vattenkylning kom jag enkelt upp till 1023/5000@1.2volt. Där finns mer att ge men jag tror jag låter den vila ett tag...

Resultatet än så länge blev 21 224 3dmark06

Måste avsluta med att säga att det här kortet bara älskar överklockning. Inte konstigt 5850n är så populär

UPPDATERING
--------------------------------------------------------------------------------------------------

Lite mer uppföljning efter gårdagens resultat.

Maximala klockfrekfenser
Efter att ha testat under större delar av dagen kom jag slutligen upp i 1050 core/5180 minne@1.3v
Detta är förstås inget jag tänker köra dagligen utan jag var mest nyfiken på att se var kortet hade sin övre gräns. Högre Mhz kräver nu ganska mycket mer spänning vilket börjar bli riskabelt utan mer kylning på VRM's.

Mer benchmarking
Av ren nyfikenhet har jag hämtat in siffror och jämfört med ett 5870 och ett gtx 480. Siffrorna på dessa kort hämtades från följande källor:
http://www.overclockersclub.com/reviews/nvidia_gtx480/12.htm
http://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_480_Fer...

För att göra testet så rättvis som möjligt har jag snittat 3dmark06 resultaten mellan de två olika källorna. Viktigt att nämna också att de två andra testerna utfördes på Core i7 processorer vilket kan ge de en liten fördel gentemot min Phenom X4 (detta bör dock vara försumbart)

3dmark06

Crysis Warhead

Som slutresultat så kan jag inte mer än rekommendera det här kortet till alla er som sitter och tvekar med muspekaren ovanför köpknappen Att kunna slå eller iaf komma lika med ett standard Geforce GTX 480 är definitivt möjligt och detta för nästan halva priset! Såna "dealar" gillar man

uppdatering
Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Avstängd

Meeeeer! Så jävla kul läsning

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lakej:

Meeeeer! Så jävla kul läsning

Hehe...det kommer mera i helgen när jag har hunnit bencha lite mer ordentligt

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Avstängd
Skrivet av d0nnie:

Hehe...det kommer mera i helgen när jag har hunnit bencha lite mer ordentligt

Mitt 5770 går att dra upp rätt bra i klocken också. Men hur bra är fatala delar på kortet kylda orginal på kort? Voltregulatorer och sånt, är dom i regel välkylda?

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lakej:

Mitt 5770 går att dra upp rätt bra i klocken också. Men hur bra är fatala delar på kortet kylda orginal på kort? Voltregulatorer och sånt, är dom i regel välkylda?

Jag skulle uttrycka det som att de är tillräckligt kylda. Man kan självklart aldrig få för mycket kyla när det kommer till datorkomponenter.

VRMs tåler oftast mycket mer värme än de temperaturer som 5850n ligger på som standard (70-80 grader) Som jämförelse, om du t.ex. tittar på 4890n så ser du att VRM temperaturerna gick ända upp till 120 grader i load och detta fungerar för folk felfritt.

Allting är relevant till själva ström-förbrukningen på kortet i fråga och hela 5xxx serien ligger bra till i temperaturer med tanke på att kortet är effektiv i prestanda/watt.

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk

Ska bli kul att se hur långt du kan komma med ett vattenkylt HD 5850

Visa signatur

Balle

Permalänk
Avstängd

Så vad blir prestandan i spel jämfört med ett 5870 - när man överklockar ett 5850 med vattenkylning?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av facedark:

Så vad blir prestandan i spel jämfört med ett 5870 - när man överklockar ett 5850 med vattenkylning?

Självklart högre än 5870 standard då bägge korten presterar väldigt lika vid samma klockfrekvens. Jag ska bencha lite spel i helgen och uppdatera er med mer resultat.

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Avstängd

Ah. Funderar på att köpa ett 5850 tillsammans med vattenkylning..(ignorera min sign om att jag har ett 5870, det är borta nu.) Vad kan ett komplett system kosta tro? För kylning av gpu, cpu? Har ett Obsidian chassi så en 12cm x 3 radiator är ju självklart.. Kanske fel ställe att fråga men du verkar veta litegrann om just vattenkylning

Permalänk

Riktigt schystt bra jobbat , nu vart man ju riktigt sugen på vattenkylning själv faktis och överklockning av gpu dock så har jag två skärmar och flimrar rätt bra om jag överklockar det :S

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px7 s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk

inte illa. hur mycket klarar voltregulatorn? altså vilken maxvolt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alibababert:

inte illa. hur mycket klarar voltregulatorn? altså vilken maxvolt?

Om du menar om hur högt jag har möjlighet att gå så är det 1,5v

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Medlem

Imponerande resultat! Nu blev jag mkt sugen på ett 5850, synd bara att Powercolor 5850 PCS+ som jag tittat på inte har möjlighet att styra volten, vad jag har läst mig till. Trevligt med sådana här initiativ, mer sånt!

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Skrivet av d0nnie:

Om du menar om hur högt jag har möjlighet att gå så är det 1,5v

1.5, då har du ju en bit kvar, om du ligger på 1.2 v och 1023mhz
1.1 eller kanske till och med 1.2 lär ju gå

Permalänk
Medlem

1.2+ är inga problem. Kör 1.2V med stockkylaren utan problem.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spinxen:

1.2+ är inga problem. Kör 1.2V med stockkylaren utan problem.

----------------------------------------
Maximala klockfrekfenser
Efter att ha testat under större delar av dagen kom jag slutligen upp i 1050 core/5180 minne@1.3v
Detta är förstås inget jag tänker köra dagligen utan jag var mest nyfiken på att se var kortet hade sin övre gräns. Högre Mhz kräver nu ganska mycket mer spänning vilket börjar bli riskabelt utan mer kylning på VRM's.
---------------------------------------

Jag har alltså testat upp till 1,35v bara för att se men detta gav knappt några Mhz mot slutet...det enda man fick var väldigt varma VRM's på köpet (dvs 120 grader i Furmark)

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk

kan du inte bara modda dit en liten fläkt eller nåt för att kyla vrm bättre. jag vill se 1.1 ghz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alibababert:

kan du inte bara modda dit en liten fläkt eller nåt för att kyla vrm bättre. jag vill se 1.1 ghz

Haha, har haft lite funderingar på det...vi får väl se

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Medlem

Skön läsning. Mer överklock!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av facedark:

Ah. Funderar på att köpa ett 5850 tillsammans med vattenkylning..(ignorera min sign om att jag har ett 5870, det är borta nu.) Vad kan ett komplett system kosta tro? För kylning av gpu, cpu? Har ett Obsidian chassi så en 12cm x 3 radiator är ju självklart.. Kanske fel ställe att fråga men du verkar veta litegrann om just vattenkylning

Det är svårt att säga eftersom priserna variera kraftigt beroende på tillverkare och prestanda. Det billigaste systemet lär hamna på ca. 1500

Jag har själv gett runt 2500-3000. Som du kan se kör jag dubbla radiatorer. En 120x2 och en 120x1. Detta är egentligen lite overkill då det hade gott och väl räckt med en 120x2 radiator.

Detta behöver du iaf för att komma igång.
-12 x 3 radiator
-Pump, Slangar, Niplar
-Vattenblock för cpu och gpu
-Tank

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Avstängd

Ah, tack för svaren Jag kollar lite på 5850 block, men ett block för hela kortet kostar 877kr på indomo, vad är det för block du använder? Vad är det för brister med att använda referensmetallen som du använder?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av facedark:

Ah, tack för svaren Jag kollar lite på 5850 block, men ett block för hela kortet kostar 877kr på indomo, vad är det för block du använder? Vad är det för brister med att använda referensmetallen som du använder?

Jag använder själv ett block som fungerar till flera grafikkort, nämligen:
http://www.coolingstuff.se/p/135/ek-water-blocks-ek-vga-supre...

Här finns även en kompatibilitets -lista på vilka kort den fungerar på:
http://www.coolingconfigurator.com/waterblock/3830046993458

Fördelarna är uppenbara, det är billigare, kyler bättre på själva GPUn då kylningen är fokuserad på kärnan och framför allt behöver man inte byta block för varje grafikkortsbyte.

Nackdelarna är ju att man inte får någon vattenkylning på RAM/VRM. Åt andra sidan räcker den lösningen jag gjorde ganska långt, speciellt på 58xx serien då de inte utvecklar mycket värme. Vill man göra det ännu bättre kan man alltid köpa 3dje parts kylare till RAM/VRM.

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Avstängd

Tips:

Till Er som ställde frågor om volt/förbrukning och värme kan jag rekommendera ett nytt inlägg jag skapade idag som heter -> Leka med strömförbrukningen

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Avstängd

Intressant tråd.
Ska se ifall jag kan beställa ett referens-5870 kort och kolla ifall ljudnivån går att hålla på en OK nivå innan vattenkylning beställs

Permalänk

Grym läsning!

Har ett gigabyte 5850 som jag har klockat till Gpu 775 Minne 1125mhz vilket är max i ccc

Har orginal kylaren och den ligger på 31 idel och 53 load.

Men skulle vilja ha mer kräm vilket program har du använt ?
Tänkte satsa på 900 / 5000 med orginal kylaren funkar det 24/7?

Visa signatur

amd x4 965 + Antec Kühler H2O 620 + 7970 @ 1125 + adata 1666mhz + xfx 650w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VonHarald:

Grym läsning!

Har ett gigabyte 5850 som jag har klockat till Gpu 775 Minne 1125mhz vilket är max i ccc

Har orginal kylaren och den ligger på 31 idel och 53 load.

Men skulle vilja ha mer kräm vilket program har du använt ?
Tänkte satsa på 900 / 5000 med orginal kylaren funkar det 24/7?

900/5000 borde inte vara svårt med referenskylaren. Det va det iaf inte för mig. Sen är det klart att detta varierar från kort till kort men det är bara att testa och se

Finns massa olika program som kan ändra klockfrekvensen, Exempel: riva tuner, asus smartdoctor, msi afterburner etc... bara till att googla och ladda ner!

Lycka till och berätta gärna om hur det har gått

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk

har nu testat 2 st program "amd gpu clock" och "msi afterburner"

msi kan jag bara få upp i samma prestanda som ccc så det använder jag bara till fläkt styrning

men med amd gpu clock har jag försökt och komma upp i högre och lyckats med 850 / 1200
och kortet ligger på 63 max vid stress test men 55 vid spel så det är juh bra

en konstig grej är när jag startat amd gpu clock så är kortet inställt på 155/333 jag måste då skriva om inställningarna

hur sjutton sparar man det :S :D??

Jag kan dock inte öka volten mer än 1.08v och det verkar som om den vill ha mer volt för att höjer jag till 860 så crashar den.

Finns det något annat program som man kan öka volten mer ?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VonHarald:

Finns det något annat program som man kan öka volten mer ?

Beror på vilken PCB du har...detta skrev jag om i början av min "artikel" också.
Vad är det exakt för kort du har? Vilken tillverkare/modell?

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk

Behövde du borra eller bara skruva?

Tack för dina snygga bilder! Funderar på att bygga ett helt vattenkylt system och lyckas inte hitta vattenkylt kort i handeln (OK det finns i teorin men lyckas inte hitta i lager) så jag funderar på att "kopiera" din snygga lösning. För att lossa referenskylaren och hela skalet - behövde du borra något eller var det bara att skruva? Risk att jag fegar om jag måste ta fram borren...

Permalänk

Jo jag läste det men jag kan inte se det utan att ta ur grafik kortet.. men jag har iallf ett gigabyte kort det ser exakt ut som det på bilden.. tänkte bara om det var skilde från program

Visa signatur