ska svchost dra över 100 000kb hela tiden??

Permalänk
Medlem

ska svchost dra över 100 000kb hela tiden??

Tja jag upptäckte en sak nyss som ja inte lagt märke till förr undet min tid på w7 är att en av mina svchost.exe saker drar över 100 000kb HELA TIDEN, trodde de berodde pga Nod32 som ja installerade två dagar sedan men nu gick jag tillbaka till f-secure och den drar fortfarande :/ så.... är detta normalt eller har jag något fel i mitt w7?

btw:
F-secure eller Nod32? Nod32 bara antirvirus eller smart security (med brandvägg å så)

pga den fattiga interface man har med nod32 känner man sig inte säker med den av någon anledning:S sen segade den ner min surfin som fan? men hjälpte till att boota datorn mycketm ycket snabbare.. (= vad säger ni

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Svchost.exe är en samlings-tjänst som kör många olika subtjänster för operativet. Den du pratar om är antagligen samma som min som ligger på nästan 100MB i Windows 7 64-bit, och är den som bland annat sköter Superfetch (cachningstjänsten).

Det går att kolla vilka subtjänster den kör, genom att högerklicka på den och välja "go to services" (alla tjänster den kör bli blåmarkerade), eller använda en 3:dje parts applikation som Process Explorer och kolla det lite enklare.

Permalänk
Medlem

jag vet vad svchost gör, men den ligger på 100mb ja i w7 64bit men att den drog 100mb visste ja inte tills igår eller något, därf undra om detta var normalt, ja var inte ensam om detta såg ja när ja sökte innan ja skapa, men att ingen sa att de ska vara så att den drar ständigt över 100

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Men det går som sagt att kolla vilka tjänster den kör. Här är min nästan-100MB svchosts tjänster (taget från Process Explorer)

Dock kan jag inte kolla hur mycket varje individuell tjänst tar, men efter att jag gick in och stängde av Superfetch i services, så åkte denna svchost ner till 4MB. Så svaret är alltså; Superfetch tog 94MB för mig.

Efter att ha startat Superfetch igen (jag vill ha cachningen igång, har HDD och stänger inte av så ofta) åkte denna svchost upp till 88MB.

Skulle gissa att det är samma hos dig, att det är Superfetch som drar minne i den svchosten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Men det går som sagt att kolla vilka tjänster den kör. Här är min nästan-100MB svchosts tjänster (taget från Process Explorer)
http://imgur.com/SfKnO.png

Dock kan jag inte kolla hur mycket varje individuell tjänst tar, men efter att jag gick in och stängde av Superfetch i services, så åkte denna svchost ner till 4MB. Så svaret är alltså; Superfetch tog 94MB för mig.

Efter att ha startat Superfetch igen (jag vill ha cachningen igång, har HDD och stänger inte av så ofta) åkte denna svchost upp till 88MB.

Skulle gissa att det är samma hos dig, att det är Superfetch som drar minne i den svchosten.

Jag skulle använda Process Explorer istället, där kan du se i realtid vilka underprocesser som körs i tex svchosts

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Jag skulle använda Process Explorer istället, där kan du se i realtid vilka underprocesser som körs i tex svchosts

Japp, jag använde den, bara det att jag tog upp högerklick->Properties på processen för att ta ett screenshot på tjänsterna (syns lite enklare där än på mouse-over).