Permalänk

Skype konto hackat?

Idag när jag vaknade så hade jag fått ett tiotal mail från Skype. Det första sa att jag hade bytt valuta till GBP, det andra sa att jag hade aktiverat "Auto-recharge" (att kontot fylls på med krediter automatiskt när det går under ett visst värde). Sedan är det någon som har köpt krediter, 10 GBP två gånger med ett Paypal konto.

Har även fått mail från skype om att Auto-recharge har stängts av och att ordrarna inte gått igenom pga "our anti-fraud measures".

Någon som råkat ut för något liknande? Som tur var så har jag aldrig köpt några Skype krediter så jag hade inga kontokortsuppgifter eller liknande på kontot. Man blir lite orolig, om någon fått tag på mitt lösenord till Skype borde de ju kunnat komma åt uppgifter till andra konton också.

Har i alla fall bytt lösenord på skype och kör en virusscan på datorn just nu. Jag har ju personens användarnamn på paypal, går det att spåra tro?

Permalänk
Medlem

Har inget skype, men se till att byta lösenord det första du gör.
Fick mitt gmail hackat för 3 månader sedan, fick då info från gmail att jag loggat in ifrån kina.
Fick byta lösen, efter det har jag inte haft några problem.

Nackdelen när man har ett svagt lösenord.
Nu har jag mycket svårare lösenord.

Självklart bör du byta lösen på alla andra sidor som har samma lösenord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thxsen:

Nackdelen när man har ett svagt lösenord.
Nu har jag mycket svårare lösenord.

Haha!;) det heter starkt lösenord ^^

aja, när du byter kom ihåg att för att det ska vara ett starkt lösenord så måste det minst vara 8 tecken, och innehålla 3 av dessa 4 "grupper" de grupperna är (gemener, versaler, siffror och specialtecken)

ex. på ett starkt lösenord är AAk940mK el KKK880?!

Kom ihåg att träna in lösenordet först så att du både kommer ihåg det samt att du blir snabb på att skriva det för då blir det ju svårare för folk som försöker kolla över din axel och se ditt lösenord!

Permalänk
Medlem

Att blanda ord på olika språk kan vara lättare att lära sig än att köra lite random. Annars om man har kunskaper inom fysik så kan man dra nåra därifrån, kan gas från vilket område som helst men säg att man är bra på biologi kör ditt favorit djur på latin.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

Att blanda ord på olika språk kan vara lättare att lära sig än att köra lite random. Annars om man har kunskaper inom fysik så kan man dra nåra därifrån, kan gas från vilket område som helst men säg att man är bra på biologi kör ditt favorit djur på latin.

använd aldrig faktiska ord oavsett vilket språk de är på

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

använd aldrig faktiska ord oavsett vilket språk de är på

Kanske inte. Men byter man språk mitt i ordet så tycker iaf jag att det är bra, har några siffror efteråt också.

Man kan vara hur nojjig som helst, befogat eller inte. Lösenordet bör minst vara lika "starkt" som det förtjänar att vara med tanke på vilka risker det medför ifall det blir hackat.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Det är värre än så.

Jag läste man ska även byta ut varannan månad (eller var det vecka?). Inte heller får man skriva ned det eller har det lagrat på annat sätt. Olika lösenord på på olika ställen.

Inte en chans att normal människor kan följa alla såna råd om man inte har jättebra minne och fantasi.
Även de mest ointresserade har väll minst 10 lösenord, portkoder, mobil koder, bankkort kod osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Det är värre än så.

Jag läste man ska även byta ut varannan månad (eller var det vecka?). Inte heller får man skriva ned det eller har det lagrat på annat sätt. Olika lösenord på på olika ställen.

Inte en chans att normal människor kan följa alla såna råd om man inte har jättebra minne och fantasi.
Även de mest ointresserade har väll minst 10 lösenord, portkoder, mobil koder, bankkort kod osv.

Tex här så presenteras de vanligaste lösenorden som var när RockYou.com - Photo sharing, MySpace slideshows, MySpace codes, MySpace music blev hackat. Baserat på 32 miljoner konton. Ger självklart inte en fullständig bild då tex "blink182" var ett populärt lösenord vilket jag utgår ifrån är en mer lokal sak ihop med den sidan.

De fyra vanligaste lösenorden som man analyserat från de utsläppta lösenorden efter attacken:

123456
12345
123456789
Password

Password1/abc1 har ökat drastiskt sedan en del sidor börjar med att man ska lägga till någonting tex var 6:e månad eller att sidorna ber en att lägga till minst en siffra till ens sifferfria lösenord :P. Har ingen källa till det dock.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb