HDD installations problem

Permalänk
Medlem

HDD installations problem

Jag har precis köpt två st Seagate Barracuda IV 80 gb och ett Promise kontrollerkort.
Nu är saken den att jag inte får det att fungera.
Jag kopplade först in båda diskarna till kontrollerkortet, men då startade datorn om sig när den gick in i xp. Jag kopplade då ur en av diskarna och kommer nu ijn i xp utan problem.
Problem nu är att jag inte kan se disken, eller jag kan se den i systeminformation men ingen annanstans...
Vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Har du ordnat Windows-drivrutiner till promise-kortet?
Även om man kan boota från det (med kortets "BIOS"-drivers) brukar windows vilja ha sina egna drivrutiner till det sen, annars kräks den blåskärm med "Inaccessible boot device". Ibland får man såna fel även om bootdisken inte sitter på det separata kontrollerkortet.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
Har du ordnat Windows-drivrutiner till promise-kortet?
Även om man kan boota från det (med kortets "BIOS"-drivers) brukar windows vilja ha sina egna drivrutiner till det sen, annars kräks den blåskärm med "Inaccessible boot device". Ibland får man såna fel även om bootdisken inte sitter på det separata kontrollerkortet.

Ja, jag har installerat de medföljande drivrutinerna.
Jag har märkt att det ser ut att vara en bluescreen precis när datorn bootar om sig när jag försöker köra med båda diskarna...
Jag såg också nu att den disken jag har inkopplad nu står som SCSI device i enhetshanteraren. Skumt...

Permalänk
Medlem

Vad är det för kontrollerkort?
Om du har diskarna i en RAID ska de ju synas som en egen "virtuell" enhet, och såna är ofta "SCSI" (av nån anledning, det kanske är lättare att låtsas göra såna).

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FoggyWall

Ja, jag har installerat de medföljande drivrutinerna.
Jag har märkt att det ser ut att vara en bluescreen precis när datorn bootar om sig när jag försöker köra med båda diskarna...
Jag såg också nu att den disken jag har inkopplad nu står som SCSI device i enhetshanteraren. Skumt...

ATA kontrollerkort "ser" windows som SCSI-enhet, det ska vara så.
Har du byglat diskarna rätt?
Har du testat dem på varsin kanal på Promise-kortet?
För att du ska se en hårddisk i windows så måste du partitionera och formatera (formatering är inte nödvändig för att den ska synas... men för funktionen)
För att skapa partition och formatera rekommenderar jag diskhanteringen i XP. Högerklick på den här datorn - hantera, klicka på diskhantering som finns under Lagring.
Där ska du se din nya disk och med ett högerklick så fixar du smidigt en ny partition.
Ett tips här! Skapa primära partitioner, upp till 4 st kan du ha på en hårddisk. Kommer att underlätta om du ska mecka med partitioner senare.

Visa signatur

Kunnskap är Mackt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megadeath

ATA kontrollerkort "ser" windows som SCSI-enhet, det ska vara så.
Har du byglat diskarna rätt?
Har du testat dem på varsin kanal på Promise-kortet?
För att du ska se en hårddisk i windows så måste du partitionera och formatera (formatering är inte nödvändig för att den ska synas... men för funktionen)
För att skapa partition och formatera rekommenderar jag diskhanteringen i XP. Högerklick på den här datorn - hantera, klicka på diskhantering som finns under Lagring.
Där ska du se din nya disk och med ett högerklick så fixar du smidigt en ny partition.
Ett tips här! Skapa primära partitioner, upp till 4 st kan du ha på en hårddisk. Kommer att underlätta om du ska mecka med partitioner senare.

Ok, ska göra det när jag kommer hem.
Om jag inte klarar av något så lär det stå här

Permalänk

Vad har du för nätaggregat?

Om det funkar med en disk men inte med två så kan det ju vara så att de vill ha mer ström så att spänningen sjunker oh datorn blir instbil.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Medlem

nej, hårddisken syntes inte i diskhantering

Bluescreen:
Det kan ju vara en orsak... Ska kolla upp det
Edit: Ok, nätagget är på 250W