Senast redigerat
Visa signatur
AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070
Hej!
Använder Foobar2000 som musikspelare i datorn. Gjort många år nu. Alltid fungerat bra.
Tidigare hade jag W7 x64,ATI 5850,M-audio ljudkort kopplat till min Philips 37" TV bild via DVI och ljud analogt.
Köpte nyligen ett nytt gfx-kort (Gigabyte Geforce GTX460 OC). Först hade jag stora problem få ut ljudet analogt till tvn men efter mycket googlqande hittade jag en guide (DENNA) och fick tillslut ut bilden via DVI utan ljud och drog ut ljudet via mitt ena M-audio kort istället.
Allt bra sålångt. Jag kunde titta på filmer/serier/webbklipp/dvds med normalt fint analogt ljud. Nu till det mystiska problemmet. Om jag däremot spelar upp musik via Foobar2000 så är det slumpmässigt knaster/lätt sprakande ljud. Om jag då spelar upp samma fil i tex windows media playern så låter allt som det ska igen. Jag har uppdaterat foobar till 1.03. Ändrat replygain inställningarna. Tagit bort allt med replygain att göra. Testat aktivera uppsampling. Ändrat output läge i windows mixern från 24-bit till 16-bit. Hela tiden samma sak.
Nu har jag slut på idéer och vänder mig till Sweclockers.com för hjälp!
/Thomas
*edit*
Efter lite läsande på m-audio's forum så hitta jag ett program för att kolla om någon hårdvara belastar pci-bussen onormalt. Visade sig att någon hårdvara överbelastade pci-bussen. Kändes som det var dags rensa datorn, så jag passade på formatera/ominstallera för att se om det kan vara mjukvaru relaterat. Har bara lyssnat en kort tid men lät ok under den stunden.
AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.