Nvidia får 25 miljoner dollar för utveckling av superdatorer

Permalänk
Melding Plague

Nvidia får 25 miljoner dollar för utveckling av superdatorer

Ett forskningslag med Nvidia i spetsen får 25 miljoner dollar i anslag av den amerikanska militära forskningsanstalten DARPA.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gör en kopia åt mig, jag köper!

Permalänk
Medlem

Så fort jag hör DARPA nämnas så tänker jag på Cerberus (Mass effect), strikt målinriktade utan någon form av hindrande moral och det är rätta takterna det.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd

nån har sett för många X files avsnitt gissar jag

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk

Rätt lustigt att superdatorer har sån makt ändå. Snart kan man hota folk med "Vi har si och så många superdatorer" istället för "Vi har si och så mycket kärnvapen"

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Det här förefaller konstigt för mig. ATI's gränssnitt är inte lika lättanvänt som nvidias men ati's kort är ju otroligt mycket kraftfullare för beräkningar samt även mindre strömslukande.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Funderar lite på hur fördelning av IP i sådana här sammanhang går till, eftersom detta garanterat lär generera en hel hög patentansökningar. Antar att det inte är DARPA som roffar åt sig hela kakan, för det skulle nog inte övriga i detta samarbetet gå med på. Eller blir det isf någon form av delade patentöverenskommelser?
Och ev delade kostnader för patentövertramp?

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det här förefaller konstigt för mig. ATI's gränssnitt är inte lika lättanvänt som nvidias men ati's kort är ju otroligt mycket kraftfullare för beräkningar samt även mindre strömslukande.

Helt fel och jag vet för jag sysslar med det dagligen. Nvidia har rubbet dvs middleware, programmeringsverktyg, prestandaanalys, debuggers, gratis support för deltagare i deras program (!) och vad har AMD? Stöd i drivrutinerna på sin höjd. Ingen slump att Quadro och Telsa har typ 90 % marknadsandel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av minibite3:

Rätt lustigt att superdatorer har sån makt ändå. Snart kan man hota folk med "Vi har si och så många superdatorer" istället för "Vi har si och så mycket kärnvapen"

Haha... Hoppas bara dom inte fixar några AI supercomputers för då är det ute med oss

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas_jj:

Helt fel och jag vet för jag sysslar med det dagligen. Nvidia har rubbet dvs middleware, programmeringsverktyg, prestandaanalys, debuggers, gratis support för deltagare i deras program (!) och vad har AMD? Stöd i drivrutinerna på sin höjd. Ingen slump att Quadro och Telsa har typ 90 % marknadsandel.

Du har fel. Du hävdar att jag har fel när jag påstår att AMD har sämre gränssnitt att jobba mot och därefter håller du med, hur tänkte du nu?
Sen själva prestandan du kan få ut från AMD är betydligt högre, men då krävs det också en större insats eftersom gränssnitten att jobba mot är på en helt annan nivå än vart nvidia har kommit.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Det kanske vore något för AMD att börja satsa lite mer på den professionella marknaden och mot superdatorer med sina grafikkort också?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Skrivet av Klimpen2:

Det kanske vore något för AMD att börja satsa lite mer på den professionella marknaden och mot superdatorer med sina grafikkort också?

Precis vad jag tänkte! Intel har också börjat att rikta in sig på HPC marknaden. Vad jag vet sopar dock Tesla baserade Fermi korten mattan med AMD:s motsvarigheter.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Tyvärr så kommer detta att sätta ytterligare käppar i hjulet för OpenCL, då Nvidia alltid envisas om att köra deras egna "CUDA"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebbesApa:

Tyvärr så kommer detta att sätta ytterligare käppar i hjulet för OpenCL, då Nvidia alltid envisas om att köra deras egna "CUDA"...

Vi får se hur intresserade de andra delatagarna är att låsa ner sig.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Ge NVidia en uppgift som delvis innebär lägre energiförbrukning... Haha. DARPA borde kolla videon som lades upp här nyligen

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Robiiins jag tror inte man bryr sig särskilt mycket om ifall elräkningen är 10% högre när det handlar om denna summa pengar...

att köra ett 480 på load under ett år och att köra ett 5870 på load under ett år innebär att elräkningen hamnar på runt 200 kr mer för 480.
inte så farligt kanske?

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Skrivet av 1guy:

Robiiins jag tror inte man bryr sig särskilt mycket om ifall elräkningen är 10% högre när det handlar om denna summa pengar...

att köra ett 480 på load under ett år och att köra ett 5870 på load under ett år innebär att elräkningen hamnar på runt 200 kr mer för 480.
inte så farligt kanske?

Men har man tex 10 000 kort så blir det rätt mycket pengar i slutändan.. iofs tar de väl rätt saftigt betalat för folket som använder datorerna så

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1guy:

Robiiins jag tror inte man bryr sig särskilt mycket om ifall elräkningen är 10% högre när det handlar om denna summa pengar...

att köra ett 480 på load under ett år och att köra ett 5870 på load under ett år innebär att elräkningen hamnar på runt 200 kr mer för 480.
inte så farligt kanske?

Dock så läste du kanske att anledningen till att man utveckalde nya datorer var att strömförbrukningen var för hög?

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Medlem

Men dog inte DARPA-cheifen på Shadow Moses?

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem

Det här räddar nVidia rätt hårt tbh, sen har de nog inte valt ett företag över det andra eftersom att nVIDIA ansökte om projektet.

Permalänk
Avstängd

Är inte ATi från kanada och nvidia från USA..

Ja ni fattar nog vart jag vill komma ^^

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk

Mäh!
tycker nog ati/amd skjuter sig i foten med sin "dåliga" uppbackning av professionella verktyg(har absolut noll koll på vad jag pratar om, bara vad jag hört). den teroetiska muskel kraften deras kort är enorm men inget praktiskt händer eller har hänt.

hatten av till nv som får "gratis" RnD utav US goverment

arpanet:
al your bases bellongs to US

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det här förefaller konstigt för mig. ATI's gränssnitt är inte lika lättanvänt som nvidias men ati's kort är ju otroligt mycket kraftfullare för beräkningar samt även mindre strömslukande.

Är bara på single precision det är betydligt snabbare än Nvidias kort, double presision är ganska jämnt mellan deras top-modeller:
Nvidia Tesla M2050: 515 Gigaflops
ATI FireStream 9370: 528 Gigaflops
Båda korten har Peak TDP på 225 Watt så det kan inte vara så stor skillnad på strömåtgången heller.

Men som nämnt innan, Nvidia är amerikanskt, DARPA föredrar nog att jobba med amerikanska bolag framför icke-amerikanska, likt många andra försvarsorganisationer.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

haha Amerikanska staten ger väl knappast skattepengar till ett kanadensiskt företag. Skärp er nu.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av houze:

Är bara på single precision det är betydligt snabbare än Nvidias kort, double presision är ganska jämnt mellan deras top-modeller:
Nvidia Tesla M2050: 515 Gigaflops
ATI FireStream 9370: 528 Gigaflops
Båda korten har Peak TDP på 225 Watt så det kan inte vara så stor skillnad på strömåtgången heller.

Men som nämnt innan, Nvidia är amerikanskt, DARPA föredrar nog att jobba med amerikanska bolag framför icke-amerikanska, likt många andra försvarsorganisationer.

ATI _var_ ett kanadensiskt bolag men är sedan 2006 helägt och fullständigt integrerat i AMD, som också är amerikanskt. ATI är bara ett varumärke nuförtiden.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Då var det igång att med pratet AMDATi VS Nvidia, ni som gnäller så förbaskat varför inte träffas och ta en fika?

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1guy:

Robiiins jag tror inte man bryr sig särskilt mycket om ifall elräkningen är 10% högre när det handlar om denna summa pengar...

att köra ett 480 på load under ett år och att köra ett 5870 på load under ett år innebär att elräkningen hamnar på runt 200 kr mer för 480.
inte så farligt kanske?

Tror det blir lite mer än bara 10 % och 200kr för åtminstone enligt detta test drar två st HD5870 mindre än ett GTX 480. Plus man måste ju räkna med den extra kostnaden för kraftfullare nätagg och extra kylning som krävs för all värme. Dock är det väl knappast troligt att det är just GTX 480 korten som kommer användas i denna superdator.

Permalänk

Ja men herregud...

Ta lite saker i perspektiv nu. Dagens Top500-maskiner har tiotusentals CPU's.

T.ex. nummer ett på listan, Cray Jaguar:
37376 st AMD Opteron 2435 (sexkärniga).
Den lyckas med bravadnumret 1,75 PetaFlops (max) till en förbrukning av ~7 MW.

Nummer två på listan, Nebulae:
9280 st Intel Xeon X5650 (sexkärniga) och 4640 st nVIDIA Tesla C2050 GPGPUs.
Den lyckas med bravadnumret 1,27 PetaFlops (max) till en förbrukning av 2,55 MW.

Teoretiska toppvärdet för de bägge systemen ligger dock på 2,33 PetaFlops för Jaguar och 2,98 PetaFlops för Nebulae.

Nu får ni räkna ut resten själv.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asaska:

Men dog inte DARPA-cheifen på Shadow Moses?

Hehe jo men förhoppningsvis anställde dom en ny, och en riktig chef

De här va ju ett rejält klirr i kassan

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av BillyBoySeXToy:

Då var det igång att med pratet AMDATi VS Nvidia, ni som gnäller så förbaskat varför inte träffas och ta en fika?

emh coola killen fem fjäderdelar av dagen?
ser inte mycket gnäll i denna tråd, men man ser väll vad man vill.
sen får man ju tolka vad gränsen för gnäll är, mit var nog gnäll över att verkligheten är konstruerad som den är

disclaimer:
detta inlägg fyller ingen funktion men är förhoppningsvis inte en banabel offence

Visa signatur

I am the Leech King!