Codec/Mjukvaru problem 1080p

Permalänk
Medlem

Codec/Mjukvaru problem 1080p

Hejsan! Nu är det så att jag försöker spela upp film på datorn men stöter på olika problem och hittar ingen bra lösning.

720 filmer fungera fint i Vlc dock inte 1080 filmer. 1080 filmer går att se i MPC HC kan dock inte välja text när det är inbakat i filmen, fungerar när det är separata textfiler. Kör för övrigt med FFDshow installerat.

Så vad kan vara problemet här? Varför klarar inte vlc av 1080? Vad kan man ändra i MPC HC så det går att använda texter som finns i mkv filen? Väldigt tacksam för era svar är väldigt ny inom området och den klistrade guiden löste inte mina problem tyvärr.

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

Har för mig om du installerar haali media splitter så funkar det att välja texter, är det första jag gör när jag installerar MPC HC.
VLC var det årtal sen jag använde, varför använda det när MPC HC finns
Om du kör med FFDshow så se till att du har ganska ny sådan så att du har DVXA avkodningen fungerande men det kanske inte är några problem.

Har för mig senaste VLC även det fungerar med DVXA och då ska ju inte 1080p vara nått problem, men kanske blir om det är CPU som får ta smällen

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Hmm okej.. FFDshow som jag drog ner skulle tydligen vara någon ny version som släpptes förra veckan.. Men är det något som skall göra med det eller räcker det med att bara installera programmet? Borde inte den proppen jag har i sign klara av 1080p även i Vlc?

Tackar för dina svar!

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

I MPC HC räcker det inte med att bara installera det, åt andra sidan så ger nog inte FFDshow någon direkt fördel MPC HC fixar DVXA för HD filmer lika bra själv, hur som du måste gå till inställningar och external filter och ange att du vill använda FFDshow finns då 3 delar FFDshow för audio decoder, för video decoder, och för DVXA decoder + haali måste du installera om du vill ha igång detta med välja texting
Går ju också köra kombination tex FFDshow för bara ljudet osv och video MPC HC interna

VLC är inget vidare bra på att hantera HD som du kanske märkt, men har inte kört senare version som lär ha DVXA avkodning, varför låta CPU jobba när GPU gör det bättre oftast.

EDIT: Jag utgår ifrån att du kör Windows 7?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Allt du behöver är MPC HC samt Haali splitter.
Det du gör är att gå in under view > options

Där väljer du playback > Output
Välj EVR Custom Press under "DirectShow Video"
Resizer sätter du till Bilnear (PS 2.0)
EVR Buffers: 25

Nu är du fitt for fight

Permalänk
Medlem

dra ner klite codekpack full, den ställer in DXVA till dig och installerar MPC HC. funkar alltid.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren! Skall ta en titt på det efter jobbet! Stämmer bra att det är Win7 btw.

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

dra ner klite codekpack full, den ställer in DXVA till dig och installerar MPC HC. funkar alltid.

Varför installera saker som inte behövs via klite?

Allt som behövs är MPC HC samt Haali.
Klite installerar en hel drös med saker som kan om man ha otur stöka till saker och ting i burken.

Tror inte man behöver Haali med senaste builden av MPC HC heller.
Har inte kollat upp det.....

Permalänk
Medlem

Wiee tackar för alla hjälp!! Gick dock utan Haali splitter! Jag hitta en liten knapp under "Output" som heter "Auto ladda textfiler" i MPC HC som inte var i kryssad! Ber om ursäkt för att ha besvärat er

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag upplever att jag får lite sämre output ljud"kvalité" via MPC HC jämfört med t.ex VLC. Vet inte om detta är påverkat av en inställning eller vilken källa (drivrutin) jag använder mig av. Har inte kollat så överdrivet noga på det ännu, känns väl som om jag får fördjupa mig lite i ämnet återigen. Men till saken då.. är det någon annan som upplever att det är skillnad med ljudet mellan vissa spelare?

* EDIT
Fick se att denna tråden inte har varit aktiv på några månader, men får väl hoppas att någon ser den.
* EDIT 2

Fick se en väldigt trevlig tråd HÄR som jag tror löser mina problem, skall ta itu med detta så fort det blir helg!

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk

Klydda inte med codecs...in med xbmc, kryssa i dxva och auto refresh, tuta och kör.

Det är den absolut bästa spelaren just nu, där allt bara funkar, utan kladd, och man har stöd för fjärr och får ett snyggt gränssnitt på köpet (tanka ned aeonskinnet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SecretAgentMan:

Klydda inte med codecs...in med xbmc, kryssa i dxva och auto refresh, tuta och kör.

Det är den absolut bästa spelaren just nu, där allt bara funkar, utan kladd, och man har stöd för fjärr och får ett snyggt gränssnitt på köpet (tanka ned aeonskinnet).

Tack för tipset!

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.