Wholesale/grossist är det säkert?

Permalänk
Skrivet av MXBM:

Skrev han till dig?

*suck*orkar inte ens besvara det.

Skrivet av MXBM:

Men hur många år kan en sånhär laptop räcka?

ett par år, även längre, men man får tänka på att utvecklingen går rasande fort, så datorer samt även annan elektronik har krasst ett "kort bäst före datum", svårt att säga nu hur de ser ut om ett par år.

ex min maskin som idag är 2,5år gammal,
den har en Q6600, 4GB Ram, 8800mGTX kort 1920x1200, blåtand, ndraft osv, var då ett state of the art, kostade mig ca 25000Kr då, den hänger med än i spel mm, klagar inte, så tippar att jag kommer at ha den säkert ett år till minst, visst man får peta ner i effekter, upplösning mm iom nyare spel är krävande, så är det, en utveckling i sig,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BoogieMan:

*suck*orkar inte ens besvara det.

ett par år, även längre, men man får tänka på att utvecklingen går rasande fort, så datorer samt även annan elektronik har krasst ett "kort bäst före datum", svårt att säga nu hur de ser ut om ett par år.

ex min maskin som idag är 2,5år gammal,
den har en Q6600, 4GB Ram, 8800mGTX kort 1920x1200, blåtand, ndraft osv, var då ett state of the art, kostade mig ca 25000Kr då, den hänger med än i spel mm, klagar inte, så tippar att jag kommer at ha den säkert ett år till minst, visst man får peta ner i effekter, upplösning mm iom nyare spel är krävande, så är det, en utveckling i sig,

Ja... så är det. Men om man tänker hela tiden att ha det nyaste så är det inte bra. För att det kommer ju nya saker hela tiden. Om man sitter och väntar på nyare, nyare, nyare då blir det inte bra. Den här kan räcka ett bra tag. Sen efter en bra stund så hittar man en nyare. För annars så kommer man bara att sitta och vänta. Utveklas det gör saker... och om man hittar något som håller ett bra tag så räcker det. Man ska ha det nyaste? Varför? Det räcker med en som håller ett bra tag och sen efter ett bra tag så kan man köpa en nyare.

ASUS G73JH räcker väl ett bra tag?

Permalänk
Avstängd

Men om någon har några kommentarer/synpunkter om den här datorn så skulle det vara bra.

Permalänk
Medlem

borde la fungera ja, svårt att säga 2-4 år, beror lite på, lär ju inte kunna spela de nya spelen om typ 2-3 år på max grafik (kanske inte spelen som finns nu heller xD) men då ju att sänka inställningarna, en laptop är ju inte i närheten av en stationär, jag köper hellre en surf laptop sen en riktig spel dator om jag ska köpa nå vettigt för att spela. kan ju inte räkna med att ha nå vidare batteri tid så den blir ju lite mindre "bärbar" om man säger så.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av MXBM:

Jag saknar ingen kunskap... jag byggde ihop en stationär... och den funkar. Men det är skillnad på en bärbar... fast när jag lagar/fixar något så funkar det.

Jag är bara väldigt snål... och då snålar man... även när man har för att köpa de dyrare (onödigt att spendera mer om det finns billigare).

Du vet t.ex inte vad vRam är och vet inte hur man använder google.
Lär vara svårt att lösa problem om man inte kan googla sig till andra personers lösningar utan måste ha andra personer som googlar åt en!

Du verkar också väldigt ung, upfattar jag det som - och att förklara för sina föräldrar att man sabbat 15-20k's grejer (garanti? Nej, den försvann när du tänkte tanken på att byta GPU) är inte kul.

Tycker du bör vänta, även om du tror dig ha kunskapen så är det dyra misstag och en bärbar är inte "en stationär i mindre format" utan väldigt annorlunda.

Angående hur länge datorn håler är lite av "hur långt är ett snöre?" då utvecklingen går framåt och det itne går att förutspå vad kraven kommer vara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sasha:

Du vet t.ex inte vad vRam är och vet inte hur man använder google.
Lär vara svårt att lösa problem om man inte kan googla sig till andra personers lösningar utan måste ha andra personer som googlar åt en!

Du verkar också väldigt ung, upfattar jag det som - och att förklara för sina föräldrar att man sabbat 15-20k's grejer (garanti? Nej, den försvann när du tänkte tanken på att byta GPU) är inte kul.

Tycker du bör vänta, även om du tror dig ha kunskapen så är det dyra misstag och en bärbar är inte "en stationär i mindre format" utan väldigt annorlunda.

Angående hur länge datorn håler är lite av "hur långt är ett snöre?" då utvecklingen går framåt och det itne går att förutspå vad kraven kommer vara.

Jag vet vad VRAM är... Video RAM (Grafik). Jag vet hur man googlar men där verkar ingen veta ett skit. Jag frågar anrda hur det är med just det och det för att ibland så är det lite förvirrande.

Sabba en dator... det gör jag nog inte... byggde min egna stationära men det är ju skillnad på en stationär och en laptop.

Jag vet att det är skillnad på en stationär och en laptop. Men en laptop är bra när man reser och såna saker.

Permalänk
Avstängd

Om man tänker på hur snabb den är och att man kan uppgradera den (vet inte om man kan uppgradera grafikortet). Den ska räcka ett bra tag.

Någon som har några kommentarer/synpunkter om datorn (ASUS G73JH)?

Permalänk
Avstängd

Det är en Intel PM55 Express i ASUS G73JH i den andra med snabbare grafikkortet är det Intel HM55 Express... så hur är det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MXBM:

Jag vet vad VRAM är... Video RAM (Grafik). Jag vet hur man googlar men där verkar ingen veta ett skit. Jag frågar anrda hur det är med just det och det för att ibland så är det lite förvirrande.

Sabba en dator... det gör jag nog inte... byggde min egna stationära men det är ju skillnad på en stationär och en laptop.

Jag vet att det är skillnad på en stationär och en laptop. Men en laptop är bra när man reser och såna saker.

Att den är bra när man reser, vad har det med hur den är uppbyggd att göra?

Att bygga en egen stationär dator klarar iprincip alla på Swec hur lätt som helst, det är mer avancerat med en bärbar.

Var säker på din grej innan du börjar, du ger inte intrycket av kunskap, jag menar inget illa.
Men det är surt om du ger dig in i något du inte klarar av.

Du verkar inte så kunnig eller händig, så tänk noga innan du ger dig in på det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sasha:

Att den är bra när man reser, vad har det med hur den är uppbyggd att göra?

Att bygga en egen stationär dator klarar iprincip alla på Swec hur lätt som helst, det är mer avancerat med en bärbar.

Var säker på din grej innan du börjar, du ger inte intrycket av kunskap, jag menar inget illa.
Men det är surt om du ger dig in i något du inte klarar av.

Du verkar inte så kunnig eller händig, så tänk noga innan du ger dig in på det.

Jag ger intrycket av det... det är sant... men så är det inte. Jag t.ex. lagar en maskin (till verkstad) som alla bara säger att det är bara att slänga (sådana som lagar något när det går sönder). Jag lagade den och den funkar nästan bättre nu.

Det är bara att det ser ut som att jag är okunnig och inte händig.

Permalänk
Medlem

fan vad du är strulig MXBM...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av MXBM:

Jag ger intrycket av det... det är sant... men så är det inte. Jag t.ex. lagar en maskin (till verkstad) som alla bara säger att det är bara att slänga (sådana som lagar något när det går sönder). Jag lagade den och den funkar nästan bättre nu.

Det är bara att det ser ut som att jag är okunnig och inte händig.

Right. Jag förstod inte riktigt poängen, men du har lagat en gammal dator.
(Det har väl förövrigt mer än halva Swec gjort ; )

Se till att läsa på dig innan, ta din tid och vara försiktig. Fast det känns nog inte så värt att uppgradera GPU:n, iom. att reservdelar till bärbara, är riktigt, riktigt, dyra.
Sen så är ju garanti att glömma, och garanti är extremt viktigt på just bärbara - då de har sjukdomar, överhettar, börjar låta, lägger av helt och då inte är så lätta att fixa som en stationär dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sasha:

Right. Jag förstod inte riktigt poängen, men du har lagat en gammal dator.
(Det har väl förövrigt mer än halva Swec gjort ; )

Se till att läsa på dig innan, ta din tid och vara försiktig. Fast det känns nog inte så värt att uppgradera GPU:n, iom. att reservdelar till bärbara, är riktigt, riktigt, dyra.
Sen så är ju garanti att glömma, och garanti är extremt viktigt på just bärbara - då de har sjukdomar, överhettar, börjar låta, lägger av helt och då inte är så lätta att fixa som en stationär dator.

Okeej... men man behöver ju inte uppgradera allt (ha det bästa eller hur man ska säga det)... det kommer nytt hela tiden. Den här räcker ju ett bra tag... sen kan man hitta något bättre.

Permalänk
Avstängd

Men om man kollar på btotech.com (är en väldigt pålitlig säljare) så säger han att man inte kan uppgradera grafikortet (finns en chatt... fråga själv). Stämmer det som han säger? Man kan ju uppgradera RAM minnet till 16Gb så det är inget problem med det.

Permalänk
Avstängd

Men är det sant då eller (förra medelandet)?

Permalänk

De flesta laptops har integrerade grafik kort som är sant ja, så det går inte att byta

Men de finns även Laptops som det går att byta grafik kort & det är om de stödjer MXM standarden, men då till viss del, det finns variatoner där med, inte säkert att det fungerar så man måste läsa på ordentligt & verkligen se att det fungerar specifikt med just den laptopen, många fall så involverar det även nytt BIOS för att det skall fungera.

Ett märke som är känt i datorkretsar är CLEVO, Det är ofta "rebranded" ex till Rock, Sager, mm, mkt fina maskiner i High End Segmentet & de kostar en peng,
De företagen erbjuder då skräddarsydda lösningar efter behov & plånbok.

Det finns fler märken som har MXM standarden, men notera att dom grafik korten kostar en peng & det involverar en del tekniska kunskaper mm, samt är knepigare att byta i en laptop & det skiljer sig ordentligt att byta kort i en laptop från en stationär.

Dell erbjuder även dem olika alternativ på sina konfiguerbara maskiner, men de har en helt egen lösning på sina kort.

Sen Asus G73 så är det bekräftat på en del forum att den stödjer MXM men det är reversed MXM, det blir hejåhå mkt svårare att få tag på nytt kort till den maskinen, det blir mkt dyrare, så gör man för att man skall just köpa ett nytt från Asus & inte från andra, rätt vanligt, ex Dell.

Som poängterats så krävs det en del kunskaper samt händighet att meka med laptops, det är inte som att byta minne, detta är "Far More Advanced".

lite att läsa om MXM, om dem maskiner som stöjer det, men värt o kolla vad det innebär samt vad de kostar, noteras så finns inte Asus G73 med där som sagt.

MXM Upgrade Home Page

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BoogieMan:

De flesta laptops har integrerade grafik kort som är sant ja, så det går inte att byta

Men de finns även Laptops som det går att byta grafik kort & det är om de stödjer MXM standarden, men då till viss del, det finns variatoner där med, inte säkert att det fungerar så man måste läsa på ordentligt & verkligen se att det fungerar specifikt med just den laptopen, många fall så involverar det även nytt BIOS för att det skall fungera.

Ett märke som är känt i datorkretsar är CLEVO, Det är ofta "rebranded" ex till Rock, Sager, mm, mkt fina maskiner i High End Segmentet & de kostar en peng,
De företagen erbjuder då skräddarsydda lösningar efter behov & plånbok.

Det finns fler märken som har MXM standarden, men notera att dom grafik korten kostar en peng & det involverar en del tekniska kunskaper mm, samt är knepigare att byta i en laptop & det skiljer sig ordentligt att byta kort i en laptop från en stationär.

Dell erbjuder även dem olika alternativ på sina konfiguerbara maskiner, men de har en helt egen lösning på sina kort.

Sen Asus G73 så är det bekräftat på en del forum att den stödjer MXM men det är reversed MXM, det blir hejåhå mkt svårare att få tag på nytt kort till den maskinen, det blir mkt dyrare, så gör man för att man skall just köpa ett nytt från Asus & inte från andra, rätt vanligt, ex Dell.

Som poängterats så krävs det en del kunskaper samt händighet att meka med laptops, det är inte som att byta minne, detta är "Far More Advanced".

lite att läsa om MXM, om dem maskiner som stöjer det, men värt o kolla vad det innebär samt vad de kostar, noteras så finns inte Asus G73 med där som sagt.

MXM Upgrade Home Page

Men 1Gb borde ju räcka ett tag? Man behöver ju inte bara ha det bästa... det kommer ju ändå ut något bättre. Men hur är det med skärmen (den på G73JH-RBBX05 verkar inte vara lika bra) kan man uppgradera? RAM minnet verkar gå upp til 16Gb (vilket det inte gör på många). Och sedan så kan man lägga till en hårdisk (om man behöver)...

Permalänk

Jo, sant, fast 16GB Ram, hmmm, behövs det?, den dagen det behövs så är din maskin säkert för gammal ändå, för de som spel som behövs, iom det har hänt massor redan.

Men Asus är inte ensamma om att ha valet att ha fler HD i sina maskiner, min har 2 Platser till (tot 3) har en Clevo D900c, min är redan gammal hahaha, men som sagt den hänger med än & klagar inte (e sjukt nöjd fortfarande)

Permalänk
Skrivet av MXBM:

Jag saknar ingen kunskap... jag byggde ihop en stationär... och den funkar. Men det är skillnad på en bärbar... fast när jag lagar/fixar något så funkar det.

Jag är bara väldigt snål... och då snålar man... även när man har för att köpa de dyrare (onödigt att spendera mer om det finns billigare).

Det...är...skillnad...mellan...att...mecka...i...en...laptop...och...i...en...stationär

Ang.grafikkort, ju mer minne desto bättre prestanda = falskt.

Permalänk
Skrivet av mel0dy:

Det...är...skillnad...mellan...att...mecka...i...en...laptop...och...i...en...stationär

Ang.grafikkort, ju mer minne desto bättre prestanda = falskt.

True, det handlar mkt om flera faktorer som samspelar ;).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BoogieMan:

Jo, sant, fast 16GB Ram, hmmm, behövs det?, den dagen det behövs så är din maskin säkert för gammal ändå, för de som spel som behövs, iom det har hänt massor redan.

Men Asus är inte ensamma om att ha valet att ha fler HD i sina maskiner, min har 2 Platser till (tot 3) har en Clevo D900c, min är redan gammal hahaha, men som sagt den hänger med än & klagar inte (e sjukt nöjd fortfarande)

Okeej... men den här är ju bra och kan säkert "hänga kvar" ett bra tag (ASUS G73JH). Det är ju ingen idé att sitta och vänta hela tiden. Det kommer nyare och nyare... men behöver man verkligen så snabba (dom är bara lite snabbare)? Man behöver ju inte alltid ha det bästa...

Men vet du några andra bra gaming laptops (kolla igenom lite vad som egentligen finns)?

Permalänk
Avstängd

Jag pratar om ASUS G73JH-RBBX05... skillnad mot dom andra versionerna av G73JH? Det skillnaden är ju inte så viktig om man jämför med det billiga priset på G73JH-RBBX05.

Permalänk
Avstängd

Om man jämför prestandan och priset... (ASUS G73JH-RBBX05) mot dom andra G73JH modellerna så är det billiga priset som verkar vara en stor sak. Jag såg på Clevo datorerna och jag såg att en hade ett GTX 480M med 2Gb VRAM. "Moderkortet" var en Intel PM55 Express Card (på Clevon)... samma "moderkort" som på G73JH. Hur kan det vara med det?

Permalänk
Inaktiv

http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/9... läs här för all fakta om G73jh du borde hitta många svar här..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon151788:

http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/9... läs här för all fakta om G73jh du borde hitta många svar här..

Tack... men den jag tänker på är i princip lika bra (inte alls stor skillnad)... Varför jag tänker på den? För att om man jämför prisena på dom så är den som jag har hittat mycket bättre (fortfarande ASUS G73JH fast annan modell). Förresten vet du något om den här datorn?

Permalänk
Avstängd

Men är det värt priskillnaden? ASUS G73JH-RBBX05 versionen är billigare än dom andra (den går att uppgradera så det är bra). Men är det värt det?

Permalänk
Avstängd

Eller är det någon som vet en bra och prisvärd dator?

Permalänk
Medlem

Jag misstänker ganska skarpt att MXBM är ett nöt som jag skällde ut i en annan tråd som blev avstängd härifrån, men som tydligen beslutade att skapa en ny profil. Precis samma beteende, trots 10-15 svar från folk ställs samma fråga om och om igen. Ungefär som farfar som fastnat med hängslena i gungstolen. Sen skapades ungefär 5-6 trådar om samma sak, och alltid rörde det de mest triviala saker som mellanstadieelever utan svårighet snokar reda på.

agent57 hette den nissen kom jag på nu. Läs forumreglerna, skärp dig och släpp morsans kjoltyg.

Antar att moderatorerna härinne har helgledigt, för denna nisse fullkomligen spyr ju ur sig trådspammande, bumpning och rent allmänt förargelseväckande beteende.

Edit: Datumen för skapande av profil och avstängningen av agent57 stämmer ju inte, men allt annat gör ju det -.-'

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Jag misstänker ganska skarpt att MXBM är ett nöt som jag skällde ut i en annan tråd som blev avstängd härifrån, men som tydligen beslutade att skapa en ny profil. Precis samma beteende, trots 10-15 svar från folk ställs samma fråga om och om igen. Ungefär som farfar som fastnat med hängslena i gungstolen. Sen skapades ungefär 5-6 trådar om samma sak, och alltid rörde det de mest triviala saker som mellanstadieelever utan svårighet snokar reda på.

agent57 hette den nissen kom jag på nu. Läs forumreglerna, skärp dig och släpp morsans kjoltyg.

Antar att moderatorerna härinne har helgledigt, för denna nisse fullkomligen spyr ju ur sig trådspammande, bumpning och rent allmänt förargelseväckande beteende.

Edit: Datumen för skapande av profil och avstängningen av agent57 stämmer ju inte, men allt annat gör ju det -.-'

Skönt att höra att det inte bara är jag som har anat likheten. Trodde först jag var på fel spår, men nu undrar man ju än mer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broder Truck:

Jag misstänker ganska skarpt att MXBM är ett nöt som jag skällde ut i en annan tråd som blev avstängd härifrån, men som tydligen beslutade att skapa en ny profil. Precis samma beteende, trots 10-15 svar från folk ställs samma fråga om och om igen. Ungefär som farfar som fastnat med hängslena i gungstolen. Sen skapades ungefär 5-6 trådar om samma sak, och alltid rörde det de mest triviala saker som mellanstadieelever utan svårighet snokar reda på.

agent57 hette den nissen kom jag på nu. Läs forumreglerna, skärp dig och släpp morsans kjoltyg.

Antar att moderatorerna härinne har helgledigt, för denna nisse fullkomligen spyr ju ur sig trådspammande, bumpning och rent allmänt förargelseväckande beteende.

Edit: Datumen för skapande av profil och avstängningen av agent57 stämmer ju inte, men allt annat gör ju det -.-'

Vad pratar du om nu? Det här är mitt första konto här. Varför jag håller på såhär är för att jag vill ha lite bättre koll på saker och se om någon har ett bra tips.