Beräkna kapacitet på server?

Permalänk
Medlem

Beräkna kapacitet på server?

Hej!

Jag vet att det här är en mycket svår fråga, men hur kan man vet hur mycket presetanda/vilka komponenter en server behöver för att klara av de krav man har?

T.ex. om jag har en blogg med 10 000 besökare per dag, och bloggen har relativt många bilder (1-3 per inlägg), och besöken är inte alla på samma gång, hur mycket prestanda behövs då?

Skulle bahnhof alt. 1 kirra biffen? Skulle det funka med mina 10 000 besökare per dag?
(2,5 GHz Intel Quadcore
2x160GB SATA
2GB DDR2
Ubuntu
Brandvägg Std
1 IP-adress
100 Mbit/s
300 GB/mån)

Sen om jag skulle växa till mig lite till 100 000 besökare per dag (teoretiskt), vad skulle servern kräva då? Jag kan tänka mig många hårddiskar i raid samt flera servers för att kunna "hantera" trafiken. Stämmer det? Hur många servers skulle behövs, samt hur många 72000 rpm-hårddiskar skulle behövas i raid?

Jag vet att frågorna är svår besvarade, så ett ungefärligt svar duger!

Permalänk
Medlem

Det är möjligen diskarna som inte skulle "hinna" med och leverera det som besökaren vill ha. Det finns program som man kan använda för att simulera x antal användare för webben. Tyvärr minns inte vad de heter. Men använd google Sen är väl inte testerna där optimala för verkligheten men det kan iaf ge ett litet hum om kraven. Jag skulle satsat på mera ram också 4 GB iaf. Antar det är 64bitars Ubuntu?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

den månatliga bandbredden kommer inte räcka för det antalet besökare 300gb per månad är ca 10gb eller 10000mb dvs får varje besök på sidan vara max 1mb och du skrev att du skulle ha många bilder då kommer du lätt över 1mb i dagens läge... och extra bandbredd är dyrt

jag kan säga att bahnhof är väldigt dyra på colocation jämfört med vad exempelvis leasewebb och netdirekt är

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem

Server Bandwidth Requirement Calculator
Värt ett besök kanske...

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem

Så mycket trycka i diskarna du orkar skaffa fram, SSD vore kanske inte fel men jag tror vanligt 7200 rpm:are kan duga. Det viktiga är ju RAM så du kan cache:a mycket.

Om man räknar att 8000 av besöken är inom 8 topp-timmar så har du ett besök var tredje sekund på ett ungefär.

Det krävs egentligen inte mycket till server för att serva statiska sidor (även om tunga filer frestar på lite), men det är dynamiska sidor som är boven här. Jag är ingen apache-wizard men det finns möjlighet att cache:a genererade sidor i x antal sekunder. Så istället för att generera 10 identiska sidor från index.php så gör du en som du sedan cache:ar i 30 sek. Bara ett litet exempel.

Undvik att köra krävande bisysslor, slå t.ex. av DNS-uppslag på IP-adresserna i loggarna.

Permalänk

lite mer minne hade inte skadat.. är inte så värst dyrt dessutom

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Kanske inte riktig vad du söker men kan ju rekommendera iaf.

en bekant hade 2st Sun Ultra Enterprise 3000 som gick in som backup under Tsunami katastrofen för att driva Sök Person tjänsten när den ordinarie siten dök.
och där snackar vi hits , dessa servrar är ganska gamla men har extremt sjuk beräkningsprestanda.
så länge du har plats för en så klarar du dig galant. och du kan få en för ett par tusen numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anatoxin:

Kanske inte riktig vad du söker men kan ju rekommendera iaf.

en bekant hade 2st Sun Ultra Enterprise 3000 som gick in som backup under Tsunami katastrofen för att driva Sök Person tjänsten när den ordinarie siten dök.
och där snackar vi hits , dessa servrar är ganska gamla men har extremt sjuk beräkningsprestanda.
så länge du har plats för en så klarar du dig galant. och du kan få en för ett par tusen numera.

Huffa huffa, nu snackar vi riktiga järn! Själv har jag bara en E450, med fyra proppar på 300 MHz och 2 GB RAM. Men ja, en Ultra 3000/3500/4000/4500 vore kanske okej? 4000/4500 är trevligare om du har begränsat med plats.

Permalänk

För en blogg så är ju diskprestandan helt oviktig. I Teorin så kan man ju hosta hela webb-roten (och databasen) på en RAM-disk så är problemet löst.

Däremot så har jag ingen koll alls på hur mycket CPU-kraft som behövs för många besökare...
Men x86 är väl inte direkt designat för många trådar. En begagnad SUN är kanske bättre som någon ovan säger.