Permalänk
Medlem

Det jag tror kommer att hända är att MP går över till Alliansen. Det kommer så lämpligt, att det för både Eriksson och Wetterstrand är dags att avgå som språkrör efter tio år. "Det var ju de gamla språkrören som allierade sig med de röda", kommer man säga, "för oss är de gröna frågorna allra viktigast".

Tycker MBY att de inte i så fall ska kräva ministerposter? De har ju 7,2% om jag minns rätt, och är större än KD, FP samt C. De skulle vara näst störst i regeringen, efter M.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

Det är tragiskt för Sverige att SD nu sitter med i riksdagen.

Jimmie Åkesson är retoriskt begåvad och har klätt upp främlingsfientligheten i kostym och på så sätt kommit in rikets finrum.
SD sitter i dag med riksdagen för att det under hel valkampanjen har varit enormt fokus kring partiet.
Det finns idag många människor som är missnöjda och känner sig som förlorare i utvecklingen av välfärden.
Det är tragiskt att se att vi har blivit så bortskämda i demokratin Sverige att 1 av 20 glömmer bort vad ideologier och moral är för något.
Det är en sak att tycka att vi ska ta in färre invandrare eller ha en bättre/annorlunda migration politik.
Det är en helt annan att rösta på SD och tro att man på så viss uppnår något positivt för Sverige.
Jag håller med om att man måste våga diskutera migrations frågor och att det idag är ett problematiskt för politiker att ta upp såna frågor utan att det blir ramaskri i media.
SD saknar ett seriöst partiprogram och har inget stöd från någon annan i riksdagen, det komemr inte att kunna uppnå någonting men de kommer att kunna motarbeta regeringen och det tjänar ingen på.

Ang med miljöpartiets ev samarbete med alliansen så ligger deras politik långt ifrån varandra i miljöfrågorna som är MP's kärnämne.
Jag har svårt att tro att Reinfeldt kan "köpa" miljöpartiets samarbete utan att svika för många av sina egna väljare. Centers Maud Olofsson som ska representera alliansens gröna parti och Maria Wetterstrand har ju inte precis kunnat hålla sams under valdebatterna.

EDIT: Dessutom har Reinfeldt sagt "att nuvarande regering sitter kvar" vilket i praktiken innebär att man INTE släpper in MP i regeringen.

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Skrivet av Svenke:

Ang med miljöpartiets ev samarbete med alliansen så ligger deras politik långt ifrån varandra i miljöfrågorna som är MP's kärnämne.
Jag har svårt att tro att Reinfeldt kan "köpa" miljöpartiets samarbete utan att svika för många av sina egna väljare. Centers Maud Olofsson som ska representera alliansens gröna parti och Maria Wetterstrand har ju inte precis kunnat hålla sams under valdebatterna.

EDIT: Dessutom har Reinfeldt sagt "att nuvarande regering sitter kvar" vilket i praktiken innebär att man INTE släpper in MP i regeringen.

MP och C blir intressant, centern vill sannolikt definitivt inte få konkuransen från MP. De beskrev sig som 'alliansens gröna röst' men vad betyder det när 'the real deal' är med? Hur mycket kan C egentligen göra för att utestänga MP, riskera att förlora röster om de går emot alliansen, de har gjort det innan men tror inte de är sugna på att göra om samma misstag.

Enklaste hade varit för alliansen att ta stöd av SD och acceptera deras invandringspolitik, det orsakar minst friktion sett från partiernas utgångspunkt. Ev kan de förhindra att Sd växer vid nästa val, vilket är sannolikt om inte något oförutsett sker.

Om något så lär de kommande veckorna bli intressanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenke:

Ang med miljöpartiets ev samarbete med alliansen så ligger deras politik långt ifrån varandra i miljöfrågorna som är MP's kärnämne.
Jag har svårt att tro att Reinfeldt kan "köpa" miljöpartiets samarbete utan att svika för många av sina egna väljare. Centers Maud Olofsson som ska representera alliansens gröna parti och Maria Wetterstrand har ju inte precis kunnat hålla sams under valdebatterna.

Glöm inte att det finns hjältestatus att vinna för den som offrar sig. Vid valet 2014 kommer det att diskuteras immigration och integration, får man gissa. Tänk att i det läget kunna säga att man var den som offrade sig för att hålla SD kort (och det eviga tjatet om att "ta ansvar för Sverige"). Så som svarta på ett helt annat sätt än vita kan prata om rasism, kvinnor om våldtäkter osv, kan hjälten eller martyren ha frikort i den kommande integrationsdebatten. Den som inte måste gå på tå, och inte heller kan beskyllas för rasism, har ett överläge.

Skrivet av Svenke:

EDIT: Dessutom har Reinfeldt sagt "att nuvarande regering sitter kvar" vilket i praktiken innebär att man INTE släpper in MP i regeringen.

Tycker inte att ditt resonemang är tätt (citatet är inte exkluderande), men du kan ha rätt i konklusionen. Bildt påpekar t.ex. idag att majoritetsregeringar tillhör undantagen. Som om man förbereder sig för att sälja en minoritersregering till folket.

Allt känns osäkert, förutom höga tittarsiffror på Agenda ikväll.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Skrivet av bartil:

Allt känns osäkert, förutom höga tittarsiffror på Agenda ikväll.

Hade missat det, kan bli intressant att se hur partierna regerar på att ha åkesson jämte sig. Ohlys reaktion lär bli sevärd.

Permalänk
Medlem

Hur tänker Lars Ohly när han säger att alla har lika värde, förutom Jimmie Åkesson, för med honom kan man inte vara i samma rum.

Kommer inte SD bli ett passivt stödparti till alliansen oavsett om man sluter avtal, då man har mindre gemensamma åsikter med vänsterblocket, det kan ju inte vara värt att rösta för en förtroende omröstning när de de riskera att att få Mona Sahlin som statsminister.

Alliansen med inflytande från miljöpartiet, se jag som bra då en kompromisslösning i kärnkraft frågan skulle kunna trygga både Sveriges elförsörjning och göra stora steg för klimatomställningen, tex bygga 3-4 nya reaktorer och ersätta resten med förnyelsebar energi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Att folk inte känner till SD som parti och vad det handlar om är väl än mer skadligt för demokratin?

En del sanning i det, men missnöjesparti som SD är brukar vara relativt enkla.
Och om nu 5.7% av väljarna är missnöjda tycker jag det är skandal att bara skrika "Rasist"

Skrivet av Derox:

Nu verkar du ju vara för ung för att ha varit med i förra valet, men om du var det och såg vad SD skickade ut så skulle du inse varför de kallas för rasister. När man skickar ut flygblad som säger "Jag röstar SD eftersom jag inte vill att mina barn skall växa upp i ett mångkulturellt Sverige där de träffar folk från andra länder.", eller "Jag röstar SD eftersom jag inte vill höra folk prata andra språk än Svenska".

Sen att en del av de som nu kommer sitta i riksdagen för inte så många år sedan "heilade" öppet på våra gator är ju också en bidragande faktor.

De är dock folkvalda, men det förändrar inte faktum att SD inte gömde att de var ett rasistiskt parti i förra valet, och jag tror inte de har helt bytt linje till detta val, endast städat upp deras ansikte utåt.

Jag är 26 år och väljer för andra gången, tack för den nedlåtande tonen. Givetvis har jag varit med och sett SD´s utveckling hur de fått starkt stöd och engagemang i vit makt kretsar, och deras ton har förändrats med väljarna i mina ögon. När de växt har de blivit mer rumsrena helt enkelt (kanske inte kissar i lådan varje gång nu men iaf).

Men det du säger är alltså att alla som röstade på SD antagligen är rasister, jag tror inte så är fallet
Och att kalla dom alla rasister känns lite larvigt, precis det som hände på valvakan igår kändes otroligt töntigt och överspelat. Helt plötsligt handlade allt om "rasisternas intåg i riksdagen"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doofus:

Jag är 26 år och väljer för andra gången, tack för den nedlåtande tonen. Givetvis har jag varit med och sett SD´s utveckling hur de fått starkt stöd och engagemang i vit makt kretsar, och deras ton har förändrats med väljarna i mina ögon. När de växt har de blivit mer rumsrena helt enkelt (kanske inte kissar i lådan varje gång nu men iaf).

Men det du säger är alltså att alla som röstade på SD antagligen är rasister, jag tror inte så är fallet
Och att kalla dom alla rasister känns lite larvigt, precis det som hände på valvakan igår kändes otroligt töntigt och överspelat. Helt plötsligt handlade allt om "rasisternas intåg i riksdagen"...

Alla som röstar på dem är ju inte rasister, däremot är det ju fortfarande samma rasistiska parti som för 4 år sedan. De verkar ju bara skyfflat om de fd nazisterna till kommunpolitikerposter istället för riksdag. Men folk behöver ju inte vara rasister för att de röstar på dem.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av Derox:

Alla som röstar på dem är ju inte rasister, däremot är det ju fortfarande samma rasistiska parti som för 4 år sedan. De verkar ju bara skyfflat om de fd nazisterna till kommunpolitikerposter istället för riksdag. Men folk behöver ju inte vara rasister för att de röstar på dem.

Men det är medlemmarna som gör partiet. Jag förutsätter att de flesta riksdagskandidater och andra medlemmar gått med i sverigedemokraterna under förutsättning att det är ett invandringskritsikt parti och inte ett nazistiskt/rasistiskt part. Då kan man inte plötsligt börja föra en nazistisk politik eftersom medlemmarna själva ju inte är nazister. Om man skulle lägga massa rasistiska förslag i riksdagen skulle dessutom 80 % av deras väljare byta parti. Många verkar tro att SD bara dolt sitt rätta ansikte för att komma in i riksdagen, jag tror tvärtom att partiet kommer bli ännu mindre radikalt och mer mainstream när man kommit in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nCredit04:

Men det är medlemmarna som gör partiet. Jag förutsätter att de flesta riksdagskandidater och andra medlemmar gått med i sverigedemokraterna under förutsättning att det är ett invandringskritsikt parti och inte ett nazistiskt/rasistiskt part. Då kan man inte plötsligt börja föra en nazistisk politik eftersom medlemmarna själva ju inte är nazister. Om man skulle lägga massa rasistiska förslag i riksdagen skulle dessutom 80 % av deras väljare byta parti. Många verkar tro att SD bara dolt sitt rätta ansikte för att komma in i riksdagen, jag tror tvärtom att partiet kommer bli ännu mindre radikalt och mer mainstream när man kommit in.

Helt sant, dock som regel verkar inte väljare har någon speciellt stor koll på vad som hänt den senaste mandatperioden så man ska inte underskatta folks brist på information.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Mig veterligen så skiljer sig Sverige mot i princip alla andra länder genom att en regering inte måste godkännas av riksdag men kan tvingas avgå med ett missförtroendevotum. Som jag förstår det kan man tom lägga en budget. Det finns mao mycket utrymme för minoritetsregeringar.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

Sverige har ju i princip alltid haft minoritetsregeringar, det är ju knappast något nytt.

Nu hoppas jag verkligen vänstern sköter sig så de inte ser till att SD går och blir 10% till nästa val. Genom att polarisera och hålla på och tjafsa på det där sättet så skapar de ju en situation där SD får röster pga Oss mot dem-principen. Men det verkar de ju inte alls fatta om man såg på valvakan när de snackar om "kamp" och idag t.ex. skanderar det folk utanför riksdagshuset om rasister.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dosman:

Ohly gjorde en liten tabbe när han uttalade sig om bröstmjölken. Det tycker jag var onödigt och klantigt av honom.

Det är Ohlys enda tabbe menar du?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattenfall:

[...] kan bli intressant att se hur partierna regerar på att ha åkesson jämte sig. Ohlys reaktion lär bli sevärd.

Underhållsvärde finns, men jag skulle nog behöva en grogg för att se det hela på gott humör. Om det bara vore något helt oviktigt. Jag kommer känna mig som jag gjorde när jag tittade på videon med tvååringen som kedjerökte. Jag skrattade och skämdes över det.

Skrivet av mattoys:

Hur tänker Lars Ohly när han säger att alla har lika värde, förutom Jimmie Åkesson, för med honom kan man inte vara i samma rum [...]

Jag får obehagliga föraningar om Hägglunds agerande i det hela. Kommer han att på något sätt med sitt beteende snirkla fram vanföreställningen att kristendomen har ensamrätt på godhet? Alla politiker är skickliga på att spela ut folk eller riktningar mot varann, och det känns som om vi är på en spelplan där Hägglund har mycket kraft. Jag kan ge mig fan på att han kommer vinnande ur det här. Men jag tänker inte spela hans advokat. Grogga, inte skriva, är nog receptet för mitt psykiska välmående just nu.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

Vänstern borde ju inte vilja vinna några val, jag menar de har ju mkt roligare när de förlorar, först kan de bara hacka på borgare i allmänhet och skrika nån vecka om hur borgarna ska äta deras barn, sen har de fått gratiskort att skrika rasist och nazist samt krossa lite skyltfönster i några veckor till i demokratins namn. Underbart. Borgarna har mycket att lära där om hur man ska bete sig när valet inte går som man själva vill. Det är ju rena rama begravningen bara när borgare förlorar. Vad är det för kul med det?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Doofus:

Swing and a miss, jag skiter fullständigt i SD, V och de flesta om jag ska vara ärlig.
Men att SÅ många skriker ur sig på TV "rasist/främlingsfientlighet" gör inte debatten om dessa 5.7% människors frågor bättre. Och att inte acceptera att det finns sådana väljare i demokrati är skrämmande, att sen så många reagerar som 5åringar som inte får sitt godis... är mer än beklagligt...
Olika påhopp har ALLTID funnits och Maud m.fl har kallat Ohly personligen för kommunist.
Nu kallar flera partier 5.7% av väljarna för rasister...
Ser du / förstår du inte skillnaden så är det inte mitt fel

Jag förstår inte vad du fiskar efter. Hur kommer det sig att just SD ska vara okej bara för att 5,7% röstat på dem? Det är som att hävda att alla som röstar bevisligen måste vara kloka och eftertänksamma människor. Gör om resonemanget med V eller MP eller KD eller vilket parti som helst. 30,8% röstade på SAP, alltså kan man inte kalla SAP för ett dåligt parti!

Ett väldigt konstigt ad populum-argument. Vad vill du dra för slutsats på det enkla faktum att 94,3% INTE röstade på SD? Världen är full av dumskallar, så att hypotetiskt fylla ett parti med enbart sådana är inga konstigheter. Jag skulle hävda att väldigt mycket mer än 5,7% är puckon. Dessa puckon röstade på V, MP, S, FP, M, C, PP, F!, SD, etc, etc. "Titta vi fick såhär många röster, alltså är vi inte puckon" är inget argument. Motsatsen gäller förstås också, "titta ni fick bara 5,7%, alltså är ni puckon" är inte heller något argument.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

En minoritetsregering för alliansen lutar det åt tror jag. Minoritetsregeringar har ju fungerat tidigare så ser inte att det skulle vara något problem nu.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Så kan det gå när man inte fokuserat på en fråga som uppenbarligen en stor del av det svenska folket finner viktig

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

TV | Aftonbladet

Bert Karlsson sätter huvudet på spiken! Detta är precis vad som kommer hända.

Han må se helt knäpp ut, men hans åsikter kunde inte vara mer rätt

Klart som fan det inte är bra att SD kom in men nu kanske dom lyckas sätta eld i arslet på resten av partierna att börja diskutera frågan och komma på en lösning på problemet.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

En sak många dock har missat är att SD har fått många av sina röster från bland annat missnöjda INVANDRARE.....

Sug på den karamellen en stund.....

Kan ju säga att ungefär 80% av de med annan etniskt ursprung på mitt jobb röstade på dem.....iaf av de jag pratade med (vilket innefattar runt 70% av dem totalt, men de i sin tur nämner andra som med röstat så).

Permalänk
Medlem

Det är djupt tragiskt att Reinfeldt låter Alliansen bli beroende av Miljöpartiet som i praktiken är ett rent vänsterparti istället för Sverigedemokraterna som har starkt borgerliga värderingar och signalerat att de är samarbetsvilliga och beredda att ta ansvar.

Om det nu inte bara är retorik och taktik. Nämligen att Moderaterna medvetet flörtar öppet med MP med vetskap om att det troligen blir kalla handen, så kan ingen sedan anklaga dem för att inte ha försökt Sveriges bästa när det så småningom visar sig att Alliansen kommer fortsätta vid makten som minoritetsregering med tyst stöd av SD.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lonefox:

En sak många dock har missat är att SD har fått många av sina röster från bland annat missnöjda INVANDRARE.....

Sug på den karamellen en stund.....

Kan ju säga att ungefär 80% av de med annan etniskt ursprung på mitt jobb röstade på dem.....iaf av de jag pratade med (vilket innefattar runt 70% av dem totalt, men de i sin tur nämner andra som med röstat så).

You just blew my mind!

Har du inte bättre underlag än det så kan du knappast påstå något sådant.

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Avstängd

det är inte klart än! Röster - Val 2010

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Skrivet av judge:

det är inte klart än! Röster - Val 2010

Man bode ju ha röstat in SweClockers där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agemman:

Man bode ju ha röstat in SweClockers där!

Ja Garland Greene som statsminister.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Rör inte min julafton!

YouTube - SD-ledare med huvudet på skaft..

Edit: Tusan också, såg att den redan var uppe i SD-misstagstråden.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Nästa val kommer sd få fler röster många fler då folk som är 14-18år är de som stödjer sd mest som man ser i skolval. Jag ser de andra partierna som har skapat så att sd kommer in i riksdagen. Det enda de har gjort är säga, "NEJ VI KOMMER EJ SAMMARBETA". Inte velat ta upp de till diskussion vilket är helt fel man kan inte bara plocka bort sd och säga sånt får man inte rösta på! Tanke på vi har demokrati istället ta upp de till diskussion och visa folket hur fel sd har visa att deras kalkyler är helt fel, kom med bevis inte bojkotta hela tiden. Sen tror jag folk som attackerar sd ledares bilar och anfalla de orskar själva så det blir fler röster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Nästa val kommer sd få fler röster många fler då folk som är 14-18år är de som stödjer sd mest som man ser i skolval. Jag ser de andra partierna som har skapat så att sd kommer in i riksdagen. Det enda de har gjort är säga, "NEJ VI KOMMER EJ SAMMARBETA". Inte velat ta upp de till diskussion vilket är helt fel man kan inte bara plocka bort sd och säga sånt får man inte rösta på! Tanke på vi har demokrati istället ta upp de till diskussion och visa folket hur fel sd har visa att deras kalkyler är helt fel, kom med bevis inte bojkotta hela tiden. Sen tror jag folk som attackerar sd ledares bilar och anfalla de orskar själva så det blir fler röster.

Det är alltid intressant att följa "skolvalen" efter som det ger en bild av vad ungdomar, utan rösträtt tycker.
Rödgröna har också ett större stöd en vad alliansen har, men det är för det inte sagt att vi kommer ha en rödgrön regering nästa period.

Partierna formar sin politik efter vissa grundvärderingar.
T.ex "Grundläggande begrepp för alla socialdemokrater är jämlikhet, demokrati, solidaritet, internationalism och folkstyre" (quote från wiki).
Det är sen helt demokratiskt av Socialdemokraterna att inte vilja samarbeta med ett parti med SD's värderingar.
Det hade varit odemokratiskt att plocka bort dem ur riksdagen, men det är det ju knappast tal om.

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem

Det är inte odemokratiskt att vägra samarbeta med ett parti som har motsatta värderingar än det egna partiet, det ser vi varje dag. Att samtliga partier anser sig ha en oförenlig ideologi med SD är en annan sak som ger en något unik situation, men knappast odemokratiskt.

Däremot ser jag det inte som helt omöjligt att SD snarare gynnas av en sådan "ignorera dom strategi" eftersom de blir ännu mer underdogs och får ännu lättare att snappa upp missnöjesröster på så sätt.

Att de rödgröna ligger högt i skolvalen är knappast överraskande då de inte har någon inkomst och inte har fått känna på underbara saker som värnskatten t.ex.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario