Permalänk
Medlem

tror att SD kommer gå framåt i nästa val, då ingen vill samarbeta med dom så kommer dom spela martyrkortet ännu mera.

så med andra ord kommer partiernas nuvarande strategi bana väg för SD ännu mera.

sen sitter vi där med en dansk situation.

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheJerk:

Det är inte odemokratiskt att vägra samarbeta med ett parti som har motsatta värderingar än det egna partiet, det ser vi varje dag. Att samtliga partier anser sig ha en oförenlig ideologi med SD är en annan sak som ger en något unik situation, men knappast odemokratiskt.

Däremot ser jag det inte som helt omöjligt att SD snarare gynnas av en sådan "ignorera dom strategi" eftersom de blir ännu mer underdogs och får ännu lättare att snappa upp missnöjesröster på så sätt.

Att de rödgröna ligger högt i skolvalen är knappast överraskande då de inte har någon inkomst och inte har fått känna på underbara saker som värnskatten t.ex.

Ja, det är så sant som det var sagt. V/VPK var länge utfryst och sossarna ville inte ta i dem med tång, men förlitade sig samtidigt på deras stöd i omröstningarna. Det är ju sällan som V/VPK ville samarbeta med det borgerliga och fälla ett S-förslag. Nu har Mona börjat hora med Ohly och inledde en Ménage à trois med MP. Det gick ju sådär, avkomman blev total valförlust.

Det var inte odemokratiskt då och det är inte odemokratiskt nu. SD är ju i opposition. Nu råkar det ju vara så att tack vare vårt icke-proportionella valsystem fick vi en minoritetsregering, vilket faktiskt hör till det normala. Då söker man samarbete i oppositionen. Oppositionen är V, S, MP och SD. SD kommer (antagligen tillsammans med V) bullra mest, men de är faktiskt de minst intressanta samarbetspartnerna. S och MP är mer intressanta.

Så, detta är som det brukar vara. SD kommer givetvis göra allt för att sprida lögnen om "etablissemangets lögn", men svart på vitt är situationen knappast ovanlig. Den är rentav normal. Om detta gynnar SD? Tja, risken finns uppenbarligen, men V/VPK har inte haft några större framgångar i modern tid med att göra samma sak, snacka om etablissemanget, trots att de tidvis försökt.

Lagt kort ligger. Nu får vi se om SD lyckas med sin "ansvarsfulla politik" eller om det blir polsk riksdag med skrattstock. Vi hade redan minst ett parti för mycket, nu har vi två, kanske tre. Ju fler småpartier, desto skevare blir de fasta mandaten.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Ett problem som jag ser det är att utfrysningsmetoden inte kommer att fungera ens teoretiskt. Säg nu att inget parti kohandlar med SD. Vad händer? Jo, SD står i vissa specifika frågor på än den ena sidan och än den andra. I vissa frågor är de ense med alliansen, i andra med de rödgröna. SD vill t.ex. att Sverige ska dra tillbaka våra trupper från Afghanistan, något som alliansen inte vill, iaf inte ännu. I just denna konkreta fråga som kan användas som exempel så blir det alltså ett tillbakadragande från Afghanistan, och detta oavsett utfrysning. I och med att SD kan tippa majoriteten åt det håll de vill så kommer varenda riksdagsomröstning där blocken har olika uppfattning att gå som SD vill, och det kommer att vara åt alliansens håll ibland, och åt de rödgröna ibland. Så man kan fråga sig hur stort intresse SD egentligen har att söka samarbete, resterande partier behöver samarbetet mer än SD. De få frågor som SD behöver hjälp med är de frågor där de är i opposition med alla, exempelvis invandringspolitiken.

Två andra sorgliga reflektioner som jag gör, och som är personliga och subjektiva, är (1) att SD-debatten helt tar fokus från att detta är ett historiskt val av andra skäl, nämligen att Sverige för första gången fått en omvald borgerlig regering. Den andra reflektionen är att SD förmodligen dödat hela debatten om integrationspolitik i och med sitt inträde. Jag kan inte föreställa mig att ett parti vågar lyfta den frågan nu vid äventyr om att bli beskyllda för att gå SD's ärenden. Och detta är synd, riktigt synd, för den politiken fungerar riktigt dåligt idag och är i stort behov av reformering (även om jag inte vill reformera den à la SD).

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Ett problem som jag ser det är att utfrysningsmetoden inte kommer att fungera ens teoretiskt. Säg nu att inget parti kohandlar med SD. Vad händer? Jo, SD står i vissa specifika frågor på än den ena sidan och än den andra. I vissa frågor är de ense med alliansen, i andra med de rödgröna. SD vill t.ex. att Sverige ska dra tillbaka våra trupper från Afghanistan, något som alliansen inte vill, iaf inte ännu. I just denna konkreta fråga som kan användas som exempel så blir det alltså ett tillbakadragande från Afghanistan, och detta oavsett utfrysning. I och med att SD kan tippa majoriteten åt det håll de vill så kommer varenda riksdagsomröstning där blocken har olika uppfattning att gå som SD vill, och det kommer att vara åt alliansens håll ibland, och åt de rödgröna ibland. Så man kan fråga sig hur stort intresse SD egentligen har att söka samarbete, resterande partier behöver samarbetet mer än SD. De få frågor som SD behöver hjälp med är de frågor där de är i opposition med alla, exempelvis invandringspolitiken.

Två andra sorgliga reflektioner som jag gör, och som är personliga och subjektiva, är (1) att SD-debatten helt tar fokus från att detta är ett historiskt val av andra skäl, nämligen att Sverige för första gången fått en omvald borgerlig regering. Den andra reflektionen är att SD förmodligen dödat hela debatten om integrationspolitik i och med sitt inträde. Jag kan inte föreställa mig att ett parti vågar lyfta den frågan nu vid äventyr om att bli beskyllda för att gå SD's ärenden. Och detta är synd, riktigt synd, för den politiken fungerar riktigt dåligt idag och är i stort behov av reformering (även om jag inte vill reformera den à la SD).

Utfrysning oskadliggör inte SD på något vis, de kan ställa till massa problem i riksdagen precis som du beskrev.
Det är det här som är det farliga med ett vågmästarparti med extrema åsikter i riksdagen.
Förhoppningsvis tar inget parti bete och kohandlar med dem.
Om övriga partier forsätter på uttalad linje och vägrar samarbeta med SD så kommer SD heller inte få gehör för några av sina huvudpunkter gällande immigration.
Klar tär att Reinfeldt måste komma på ett sätt att få igenom beslut i riksdagen.
SD det känns som att alla förlorar på att ha SD i riksdagen.

I min hemkommun är det mycket jämt mellan blocken och SD kom in (sista rösterna avgör imorgon).
Får varken alliansen eller de rödgröna majoritet så har man kommit överens om att det block som får flest röster ska få regera med stöd av det andra blocket. Vet inte hur det funkar i praktiken, men det sätter i alla fall inte beslutsfattning i ett låst läge.

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Ett problem som jag ser det är att utfrysningsmetoden inte kommer att fungera ens teoretiskt. Säg nu att inget parti kohandlar med SD. Vad händer? Jo, SD står i vissa specifika frågor på än den ena sidan och än den andra. I vissa frågor är de ense med alliansen, i andra med de rödgröna. SD vill t.ex. att Sverige ska dra tillbaka våra trupper från Afghanistan, något som alliansen inte vill, iaf inte ännu. I just denna konkreta fråga som kan användas som exempel så blir det alltså ett tillbakadragande från Afghanistan, och detta oavsett utfrysning. I och med att SD kan tippa majoriteten åt det håll de vill så kommer varenda riksdagsomröstning där blocken har olika uppfattning att gå som SD vill, och det kommer att vara åt alliansens håll ibland, och åt de rödgröna ibland. Så man kan fråga sig hur stort intresse SD egentligen har att söka samarbete, resterande partier behöver samarbetet mer än SD. De få frågor som SD behöver hjälp med är de frågor där de är i opposition med alla, exempelvis invandringspolitiken.

Två andra sorgliga reflektioner som jag gör, och som är personliga och subjektiva, är (1) att SD-debatten helt tar fokus från att detta är ett historiskt val av andra skäl, nämligen att Sverige för första gången fått en omvald borgerlig regering. Den andra reflektionen är att SD förmodligen dödat hela debatten om integrationspolitik i och med sitt inträde. Jag kan inte föreställa mig att ett parti vågar lyfta den frågan nu vid äventyr om att bli beskyllda för att gå SD's ärenden. Och detta är synd, riktigt synd, för den politiken fungerar riktigt dåligt idag och är i stort behov av reformering (även om jag inte vill reformera den à la SD).

Nu är det ju så att sossarna blir mer utfrysta än SD av alliansen i det här sammanhanget. Utfrysning är bara nyspråk för skitsnack. Det finns ingen utfrysning. Partierna samarbetar inte med de som inte har samma åsikt som dem helt enkelt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Har de verkligen förstått vad partiet står för eller har de bara dragit slutsatser utifrån partinamnet?

De lockades antagligen av välformulerade ordval såsom "Förbättrad integration av invandrare"

Skrivet av Haricots:

You just blew my mind!

Har du inte bättre underlag än det så kan du knappast påstå något sådant.

Hörde på nyheterna att 29% av deras röster utgjordes av invandrare.
Försöker leta rätt på info för att kunna länka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Nu är det ju så att sossarna blir mer utfrysta än SD av alliansen i det här sammanhanget. Utfrysning är bara nyspråk för skitsnack. Det finns ingen utfrysning. Partierna samarbetar inte med de som inte har samma åsikt som dem helt enkelt.

Javisst är det som du skriver i din sista mening, om du läser ovan i tråden så ser du att jag håller med. Men det förändrar ingenting av det jag skrev. Det unika här är att SD riskerar att stängas ute av alla partier oavsett blocktillhörighet, inte bara alliansen. Så är det inte med sossarna, de har allierade.

"Utfrysning är bara nyspråk för skitsnack" förstår jag inte vad du menar med. Vad jag syftade på var effekterna (eller icke-effekterna) av att inget parti vill samarbeta med SD. Som mandaten ser ut nu är det tveksamt vem som tjänar mest på en sådan strategi. Jag har för egen del tolkat det som att termen "utfrysning" som den används i massmedia om SD används just för att beskriva att två iofs opponerande block gör gemensam sak i att inte samarbeta med ett tredje ensamt parti eftersom detta parti är i opposition till både regeringen och regeringens opposition. Fiendens fiende är min vän så att säga. Inget konstigt principiellt eftersom man inte samarbetar med opposition i onödan, dock unikt eftersom SD i nuläget är i opposition med alla partier.

Sen håller jag inte med om att sossarna blir mer utfrysta av alliansen än SD, de blir lika utfrysta av alliansen, dvs de samarbetar inte alls med varandra. Spekulationer förvisso, hur det blir får vi se. Jag tror själv att både moderater och sossar hellre samarbetar med varandra än med SD, men det återstår att se som sagt.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

ja...vad händer nu? Tack och lov blir det ordning nu i Askersund iaf, så synd att man inte bor där
Alexander Alexandersson on Vimeo
för övrigt är snubben inte ett dugg insatt i politiken men "ska läsa sig in"....vilken tillgång till Askersunds kommun, heja heja.....vad f.. har ni (som röstade på SD) gjort

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Skrivet av tombman:

ja...vad händer nu? Tack och lov blir det ordning nu i Askersund iaf, så synd att man inte bor där
Alexander Alexandersson on Vimeo
för övrigt är snubben inte ett dugg insatt i politiken men "ska läsa sig in"....vilken tillgång till Askersunds kommun, heja heja.....vad f.. har ni (som röstade på SD) gjort

Ska jag vräka ur mig "vadfan har ni (som röstade på S) gjort?!

Visa signatur

inför åldergräns på ÖÄ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dosman:

Inget parti vågade lyfta fram den frågan innan SD kom in i riksdagen heller så i princip har inget förändrats om det du nu säger om framtiden(att inget parti vågar prata om integrationspolitik) stämmer.

Nej, det har du iofs rätt i. Folkpartiet gjorde ett försök inför förra valet men det vågar de nog inte igen.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Jag jämförde 2006 års valnattsresultat med det slutgiltiga resultatet efter utlandsröster osv räknats. Alliansen fick 61321 extra röster och de rödgröna 45259; alltså en skillnad på c:a 16 000. I år blir nog skillnaden lite större, kanske runt 20 000 röster till alliansens fördel. Samtidigt kommer Sverigedemokraterna få ett antal röster i efterhand, runt 7000 kanske. Eftersom de andra partierna bara har 7100 röster mer än alliansen preliminärt, så bör Alliansen slutgiltigt få 5000+ fler röster än de andra tillsammans.

Snacka om att det kommer bli mycket tjafs om de ändå inte får majoritet p g a mandatfördelningen..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sentenced:

Nu är det ju så att sossarna blir mer utfrysta än SD av alliansen i det här sammanhanget. Utfrysning är bara nyspråk för skitsnack. Det finns ingen utfrysning. Partierna samarbetar inte med de som inte har samma åsikt som dem helt enkelt.

Nåja.

Citat:

De etablerade partierna överväger att stänga SD ute från riksdagens utskott. På Mona Sahlins uppdrag har förre talmannen Björn von Sydow undersökt möjligheten att minska antalet ledamöter, vilket betyder att SD tappar sin plats. Något som också diskuteras är låta partiet delta – utan beslutsrätt.

SD kan portas från utskotten | Inrikes | SvD

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Det är rena spekulationer, det är ju inget konkret överhuvudtaget utan rykten i media. För övrigt skulle ju en sådan ändring även drabba andra mindre partier i framtiden.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Ang det där med att frysa ut sd från utskotten det borde även drabba kd och v isf då dem är mindre än sd.. dock förstår jag mig inte ritkigt på hur utskotten ska spegla riksdagen utan att ha med alla partier.. jag är förvirrad

Permalänk
Skrivet av Endi:

Ang det där med att frysa ut sd från utskotten det borde även drabba kd och v isf då dem är mindre än sd.. dock förstår jag mig inte ritkigt på hur utskotten ska spegla riksdagen utan att ha med alla partier.. jag är förvirrad

Inte helt säker då de stora partierna S och M, överlåter sina platser till små partier.

Permalänk
Avstängd

Det beror naturligtvis också på _vilka_ utskott vi talar om! Att stänga ut småpartier från utskotten är inget nytt. När sossarna fortfarande var ett parti värt namnet gjorde man allt man kunde för att stänga ute kommunisterna. SD må vinna på utestängning, men den offerrollen är i vanlig andra en lögn.

Det finns olika "praxis" när det gäller platser i utskotten och dessutom finns det fast anställda tjänstemän som inte ryker eller nytillsätts i samband med val. Själv förstår jag inte vad poängen vore med att stänga ute SD från alla utskott. Att de inte har i vissa utskott att göra är givet (de har ju ingen politik!).

Jag kan t.o.m. tänka mig en fördel med att stoppa in SD i vissa utskott. Dumheten kommer nämligen bli så mycket synligare då och det felaktiga offer-argumentet försvinner.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MBY:

de har ju ingen politik!

Jag vet att du hatar SD men du behöver väl inte ljuga?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crippa90:

Jag vet att du hatar SD men du behöver väl inte ljuga?

Det är knappast någon lögn. Det är väl SDs uppgift att ha en klar politisk vilja relevant för varje utskott om de aspirerar på platser? SDs "politik" består i de flesta punkter av oneliners, och det som är återkommande är invandringen. SD är "framträdande" blott i invandringsfrågan och kulturpolitiken.

Edit: Fin quote-mining för övrigt. Det är ju du som ljuger. Klart att SD har politiska ambitioner. Det är lögn att låtsas som jag skrivit att SD inte har någon "politik" över huvud taget och det är lögn att påstå att jag hatar SD. Stora sådana. Jag avskyr pseudovetenskap och det är med pseudovetenskap som de främsta "argumenten" framförts. Jag ser SD precis som jag ser V, två opålitliga stollepartier. Att vi tyvärr accepterar det senare beror på åldern, precis som vi tyvärr kommer acceptera SD inom ett fåtal mandatperioder.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

Men säg då att deras politik är lika kass som GAIS eller nått. Att säga att dom fortfarande inte har en politik är ju en lögn. NyTeknik hade en artikel idag om teknik och forskning, och var olika block vill satsa på. Hör och häpna, SD hade åsikt i alla frågor förutom en (om jag minns rätt).

PP däremot, där börjar det bli sanning att säga att de inte har någon politik.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crippa90:

Men säg då att deras politik är lika kass som GAIS eller nått. Att säga att dom fortfarande inte har en politik är ju en lögn. NyTeknik hade en artikel idag om teknik och forskning, och var olika block vill satsa på. Hör och häpna, SD hade åsikt i alla frågor förutom en (om jag minns rätt).

PP däremot, där börjar det bli sanning att säga att de inte har någon politik.

Jag skulle föredra om du lär dig läsförståelse. Edit: Att SD-företrädare kan dra ur åsikter ur arslet vid förfrågan är inte ekvivalent med "politik".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Varför hålla på och hacka om SD.... Parti som parti! Bara tiden kan visa vad som komma skall!

Visa signatur

inför åldergräns på ÖÄ!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MBY:

Jag skulle föredra om du lär dig läsförståelse. Edit: Att SD-företrädare kan dra ur åsikter ur arslet vid förfrågan är inte ekvivalent med "politik".

Du skriver inom parantes att de först inte har någon politik, och sedan säger du att jag ljuger om att du har skrivit att de inte har någon politik. Hihi, du är bara för go.

Skrivet av Lars Adaktusson:

Varför hålla på och hacka om SD.... Parti som parti! Bara tiden kan visa vad som komma skall!

+1. Jag tycker iaf att det ska bli intressant att se vad dom går för.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crippa90:

Du skriver inom parantes att de först inte har någon politik, och sedan säger du att jag ljuger om att du har skrivit att de inte har någon politik. Hihi, du är bara för go.

Hur svårt är det att förstå denna mening "Att de inte har i vissa utskott att göra är givet (de har ju ingen politik!)." i kontexten förvaltning av utskott? Är du verkligen så korkad att du inte förstår att det jag säger är "SD saknar en prövad politik med kort- och långsiktiga mål att jämka in i samtliga utskott"? Det är ju rent trivialt om man läser SDs egna skrivelser och det trivialt enkla faktum att de aldrig suttit i en riksdag någon gång, än mindre en regering. PP saknar också politik i samma mån (men har valt en liten annan linje, vilket inte gör jämförelser lätta), vad nu detta har med saken att göra.

Vill du vara så djälva bussig att sluta vara nedlåtande alá "[h]ihi, du är bara för go. =)" när du tycks ha ett jäkla behov att försvara ett parti vars ståndpunkter du inte förstår när det jag angriper är ren dumhet, pseudovetenskap och ovett, inte SDs existensberättigande eller yttrandefrihet.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

De rödgröna + sd ligger 230 röster före Alliansen med 10 valkretsar kvar, blir intressant att se vilka som får mest även om det i sig inte påverkar mandatfördelningen.