Permalänk
Medlem

Datorn vill starta som de ska

Hej, ja har problem med min andra stationära dator den vill inte starta.

Ja har testat strippat den till på delar, men utan resultat.
Om jag tar ut batteriet i ca 10 sec och stoppar tillbaka de. så startar den men cpu fläkten snurrar inte och jag får ingen bild på skärmen.

När man har försökt starta om den ett flertal gånger så ger den upp till slut och går i en sekund stannar och går i en sekund osv, nätagg fläkten,grafikkort fläkten och mina andra kyl fläktar snurrar till de.
För att få stopp på detta måste ja trycka på huvudströmbrytarn och ta ut batteriet i ca 10 sec. (återställa bios)

Info om datan

Fujitsu Siemens Scaleo T

Processor: Interl p4 540 3.2 HT,1MB,775,prescott
Moderkort: Miljövänligt moderkort med Intel i915p/ICH6R
grafikort: 256 mb ati radeon x600 pro-v4
Hårddisk: 160gb sata hd (7200)

Tacksam för hjälp, är de något jag missat eller förklarat dåligt så fråga gärna.

Mvh Micke

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet prova med ett annat nätagg. Brorsan hade liknande problem, då var det nätagget som var trasigt.

Permalänk
Medlem

Okej, jag gjorde ett nytt försök nu imorse och nu startar den som vanligt. Förutom att den låster sig på fujitsu siemens startbild, där man kan välja bios setup eller boot setup. Men ja kan inte trycka någonstans. börjar fundera om man ska testa med en annan hårdisk kanske?

Mvh Micke

Permalänk
Medlem

De är ju något special nätagg, med 24 pin och ja har bara 20 pins hemma.:/ annars hade jag testat de.

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan vara hdd:n som börjar ge med sig, men lika gärna nätagget, moderkortet och/eller minnet. DATORN är ju inte speciellt färsk om man säger så och allt som är gjort av människan går någon gång sönder, så det är inte underligt att detta händer nu.
Har du kollat med ett nytt biosbatteri?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Nej, inte de. kanske ska åka och köpa en nytt och testa kostar ju inte många kronor. eller kanske har liggandes i någon annan data hära hemma. Ja ska testa koppla in någon annan hårdisk och formatera om de inte fryslaggar då också. men Om ja kopplar ur hårdisken, kan ja komma in i bios setup då? eller måste de vara en håddisk ikopplad.

Mvh Micke

Permalänk
Hedersmedlem

Du bör komma in i bios även utan hdd, så går inte detta är det fel på annan hårdvara också.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

nä nu vill inte datorn starta igen, ja förstår som som inte.. trycker jag på start knappen så går den i 1 sec och stänger av sig. Tar jag ut batteriet väntar 10 sec och stoppar i de startar datorn men får ingen bild, och cpu fläkten startar inte.

Permalänk
Medlem

Antar att du inte glömde att även drar ur ström kabeln så att hela datorn är död när du tar ut batteriet. Vissa var tvungna att även ta bort grafikkortet om det var separat när de nollställde bios. Går så snabbt att man lika gärna kan göra det en gång extra.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du chans att testa med ett annat nätaggregat?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)