Går ej att ersätta krashad disk i mjukvaru raid-5

Permalänk
Medlem

Går ej att ersätta krashad disk i mjukvaru raid-5

Hej,

Jag lyckades med konststycket att skada en av mina diskar igår när jag skulle byta chassi på min filserver. Jag har en win2k3 burk snurrandes med 4x2TB i mjukvaru raid-5. Imorse gick jag iväg och köpte en ny disk för att ersätta den krashade. Windows hittar den som vanligt, alternativet "repair volume" finns på min partition i Disk Management men när jag väljer min nyinhandlade disk som ersättare får jag ett felmeddelande.

När jag kollar i Event Viewer hittar jag följande:
Source: DMIO
Event ID: 31
Description: dmio: Harddisk2 write error at block 3907028976 due to disk removal

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Jag har googlat runt nu i över en timme utan att hitta något vettigt för mitt problem. Någon som har ett tips på hur jag kan lösa mitt problem?

Permalänk
Medlem

De va nu flera år sedan ja körde mjuk-femma men principipen e väl att:

1. ta bort den trasiga från arrayen, om den syns i Disk Mgmt
2. ta bort den fysiskt och koppla in den nya (du har väl kollat att den nya är 100% OK?)
3. initiera den nya som dynamic
4. tala om för arrayen att den nu skall resynca in den nya
5. vänta...vänta... tills resyncen/rebuilden blir klar

Permalänk
Medlem

Hur tar jag bort den trasiga från arrayen? Det alternativet är gråmarkerat för mig... Se bild.

Permalänk
Medlem

Oj, ja här gäller att göra rätt på detaljnivå, javet, javet...

Skäll inte på mig om det inte går som du vill, säger saker jag "tror" kan va värt att prova.

Om disken INTE syns i BIOS är den troligen paj eller glappkontakt. Om den garanterat är paj bör den tas ut och ersättas.

I din bild skulle jag prova "Reactivate disk" för att kolla va som händer, man får Missing vid glappkontakt

Permalänk
Medlem

Den felande disken är bekräftat trasig och har varit bortkopplad de senaste 24 timmarna. Dock syns den ändå i disk mgmt iom att den förväntas existera. Reactivate disk har jag testat ett tiotal gånger utan resultat...

Permalänk
Inaktiv

Är disken inkopplad till samma SATA port?

Permalänk
Medlem

Japp, just nu kör jag på samma SATA port. Ska jag byta?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Japp, den är dynamic. Syns på bifogade bilder annars

Permalänk
Permalänk
Medlem

Disk 2 är min nya, opartionerad. Disk 5 finns inte, utan den visar bara disken som saknas.

Permalänk
Medlem

Misstänkte det...

1. Vilka val (options) har du på disk 2?

2. Vilka val har du i den övre halvan av bilden på (E:) RAID-5 ikonen?

Permalänk
Medlem

1. Såhär ser det ut. Jag har testat allt utom "Format..." samt "Delete Volume..."

2. Finns inte så mycket roligt. "new volume..." har inget roligt att komma med. Testar jag att konvertera till något av alternativen så gråmarkeras möjligheten att "repair volume..." för min array.

Permalänk
Medlem

2. Du kör GPT på arrayen men frågan är om du kör GPT på diskarna? Kolla ev. med "Properties" på dem.
Isf prova konvertera DISK 2 till GPT.

1. Därefter skulle ett av alternativen "Repair eller Reactivate Volume" kunna få dig att komma vidare. Som sagt det var ett tag sen, skulle kolla på M$ sajt vad skillnaden är.

Bra du tar det lugnt, ett enda fel-klick och man kan slänga sig i väggen.

3. Har du bara en enda partition över hela arrayen?

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar starkt att jag kör GPT på arrayen, iom att om jag ändrar till det alternativet på min nya disk så minskar mina 1863,01GB till 1861,89GB vilket gör att "repair volume..." gråmarkeras.

Jag har en enda partition över hela arrayen.

En sak som jag kom och tänka på nu, disken jag köpte nu är en Samsung F4EG 2TB medans de övriga är Samsung F3EG 2TB. Kan det ha någon påverkan?

Permalänk
Inaktiv

Om den är mindre än dina andra diskar så kommer inte arrayen kunna köra på den (det räcker med 1 bit) -

Din nya har 4k stora sektorer med emulering av 512byte och det skulle kunna innebära att den är lite mindre än vad arrayen behöver. Testa om du kan se exakt storlek på diskarna.

Permalänk
Medlem

Det här verkar snurrigt, såg att du hade 20 % Free bara på arrayen så att kopiera ut all data kanske inte är ett alternativ.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Om den är mindre än dina andra diskar så kommer inte arrayen kunna köra på den (det räcker med 1 bit) -

Din nya har 4k stora sektorer med emulering av 512byte och det skulle kunna innebära att den är lite mindre än vad arrayen behöver. Testa om du kan se exakt storlek på diskarna.

Eftersom du kör mjukfemma betraktas diskarna av OS som enskilda diskar och då kan du:

Googlaner testdisk (finns en Win-variant så slipper du disketteländet)

och därifrån se CHS-värdena för dina diskar, om någon (den nya) är mindre kan detta vara ett problem.

Permalänk
Medlem

Har kört testdisk nu, se bifogad fil. Övre är min nya och undre en av de "gamla".

Jag gick även in under advanced på diskarna och de har lika många sektorer. Jag fattar inte varför den vägrar ansluta min nya disk till arrayen... De är identiska enligt testdisk.

Permalänk
Medlem

Jahaja, alla diskar har samma storlek, intressant, hmmm....
Då kan vi inte skylla på det.

Fantasin börjar ta slut, du har ju provat allt...eller...?

Vad kan du göra högst upp i fönstret på "Action"?
Är det olika "Action" beroende på vilken disk du klickat på innan?

Permalänk
Medlem

Action är samma sak som att högerklicka på en av diskarna eller enheterna... Inga nya leksaker dyker upp där

Permalänk
Medlem

När du skapade arrayen så angav du vilka diskar som skall ingå.
Jag minns inte hur man kommer dit - kanske du minns - isf kanske du kan köra om därifrån.
Möjligen kommer du inte dit med mindre än att du måste göra "Delete" på arrayen och det vill du ju inte utan BACKUP?!

Kloka men arroganta typer säger att RAID INTE är isf BACKUP. Jaja, ja fattar, släng mig i väggen.

Du har EN disk i en femma borta -> ser du filerna, jag menar med 3 av 4 diskar skall arrayen vara läsbar men redundansen borta.

Fan åsso

Permalänk
Hedersmedlem

Och inget kan bero på att F4an internt är 4k men emulerar 512B-sektorer? Googlade lite och fick massor av träffar, kanske det är värt att undersöka iaf. Även om de ser lika stora ut kanske emuleringen ställer till det ändå?

Ändringar pga trötthet
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

jag skulle satsa på att köpa en till disk, av samma modell.

Det verkar vara en allmän uppfattning att bara för att man sätter upp en Array som har redundans så är allt frid och fröjd. Hur många har en identisk disk liggande på hyllan?

Om din array skull hållit i 2 år så efter dessa två år så får du väääldiga problem att hitta samma diskmodell som du byggt arrayen med.

Köp en ny disk av samma modell, prova om det fungerar, gör det det så köp ytterligare en till.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att 90% av alla RAID5/6 körs av företag. De allra flesta har service/support-kontrakt där passande utbytesdiskar finns till hands. På hemmafronten misstänker jag att de flesta "seriösa" som kör RAID5/6 känner till problemet och har en extradisk den dagen det behövs.

Kör man BACKUP och inte kan få tag i reservdisk blir det till att köpa nytt.

Som alltid står man i valet och kvalet om det är plånboken eller datat som får bestämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Skulle tro att 90% av alla RAID5/6 körs av företag. De allra flesta har service/support-kontrakt där passande utbytesdiskar finns till hands. På hemmafronten misstänker jag att de flesta "seriösa" som kör RAID5/6 känner till problemet och har en extradisk den dagen det behövs.

Kör man BACKUP och inte kan få tag i reservdisk blir det till att köpa nytt.

Som alltid står man i valet och kvalet om det är plånboken eller datat som får bestämma.

Det är ju ofta RAID arrayen du har din sekundära backup så vart ska du flytta backupen när du måste göra en ny array?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Det är ju ofta RAID arrayen du har din sekundära backup så vart ska du flytta backupen när du måste göra en ny array?

Inga prob - kör inte sekundära backupper - en primär får duga tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Inga prob - kör inte sekundära backupper - en primär får duga tv.

spelar ju ingen roll om det är sekundär eller primär sakerna som ligger på arrayen är så pass stora att de inte enkelt går att flytta ifall man ska göra som TS ser ut att behöva (göra om allt från scratch)

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Inaktiv

Smartare lär vara att helt enkelt köra med en smula mindre partitioner så att de passar på lite olika diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Smartare lär vara att helt enkelt köra med en smula mindre partitioner så att de passar på lite olika diskar.

jo men då har du problemet istället att du har två tre partitioner som har 10 gb ledigt var och så har du en imagefil på 25 gb... vad gör du då

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.