Kan Win 7 64-bit köra 32-bitars program också?

Permalänk
Medlem

Kan Win 7 64-bit köra 32-bitars program också?

Hej,
Ej Mac-kompis ska köpa en PC och vill ha en 64 bitars dator (Windows 7 64-bit Pro) p.g.a 6Gb arbetsminne, men var osäker på om den också kan köra några databasprogram som bara finns i 32-bitars version.

1) Kan 64-bit Win7 köra 32-bitars program?
2) Om ja, är det dock minerad mark där det ofta kan gå fel? (Min kompis är alltså van vid Macintosh)
3) Och installerar man programmet som vanligt eller måste man köra typ en virtualiserad 32-bitars gäst eller nåt?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

1) Kan 64-bit Win7 köra 32-bitars program?

Inga problem.

Citat:

2) Om ja, är det dock minerad mark där det ofta kan gå fel? (Min kompis är alltså van vid Macintosh)

Det är helt säkert. Alla 32-bitars program fungerar.
Det KAN krångla med kompatibilitet, men då finns Xp-mode (Virtualiserat, gratis).
Eller om det är 16bitars gamla program/spel. Har inte funnits på ett bra tag.

Citat:

3) Och installerar man programmet som vanligt eller måste man köra typ en virtualiserad 32-bitars gäst eller nåt?

Nej, bara att installera.

Det som MÅSTE vara 64-bit i Windows 64bits är drivrutiner.
Men det finns till allt nytt idag.
Jag har kört 64-bit sedan ett par dagar efter Vista kom ut, och har extremt sällan sett problem med drivrutiner.
Någon enstaka gammal skrivare..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Tack så mycket!

Permalänk

gammla skrivara kan krångla eller ha dåliga/inga drivrutiner. annars ska det vara lungt.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"