Permalänk
Medlem

Datorn tjuter / piper

Har precis köpt en bärbar dator (Dell). Problemet är att den ger ifrån sig ett svagt tjutande/pipande ljud från högra delen av datorn. Det är ett väldigt ljust pipande ljud som kommer och går. Det kan gå 30 min utan ljud, sen börjar den pipa/tjuta för att sedan försvinna igen. Den tjuter dock säkert 90 % av tiden den är på.

Kan inte se något samband mellan hur hårt datorn jobbar. Även om jag inte har n¨gra program på alls så tjuter den.

Vad kan det vara?

Permalänk

Om du stänger av ljudet och/eller micen på datorn... fortsätter pipandet då? Vet att jag själv får störningar i ljudet när min processor belastas. För mig så beror det på att kablarna ligger för nära varandra/så att den tar upp störningar och förstärker dem.

Har haft ett liknande problem med min laptop också, där "felet" var att datorns mic var så högt ställt att det automatiskt blev rundgång när den stod still och den pep/lät.

Vet inte om jag hjälpt dig något, men men... lycka till

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Är förmodligen s.k."coil whine". Testa andra energiinställningar och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

Jag prövade att ändra alla möjliga inställningar men inget funkade... Är detta vanligt? Att det tjuter/piper osv? Eller är dte bara jag som har för bra hörsel!?

Permalänk

man kan få coil whine när man pressar datorn eftersom då maxxar man PSU, gfx osv och ibland pallar inte riktigt kondingarna med så då låter dom när det stressas för mycke dock inte farligt kanske i längden men det är mest för att delarna max stressas

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D][MB: Asus ROG Strix B650E-F Gaming]
[GPU: Power Color RX 9070xt Red Devil 16GB -70mV/-10PL/2668MHz Vram OC]
[Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 Stealth][RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000MTs CL30]
[PSU: Asus ROG Strix 1000W Aura][Case: Lian Li O11D Evo RGB Black]
[DAC/Amp: Asus Xonar Essence One][Lurar: Sennheiser HD650]

Permalänk
Medlem

Okej. Men detta ljud låg på oavsett hur mycket datorn arbetade. Såg inget sammanband med tjut när man pressade datorn på nåt sätt.

Permalänk
Medlem

Det uppstår även under låg belastning, det är olika på olika system. Jag har en bärbar som bara låter på högsta power-save-läget. Min fru har en som låter oavsett belastning.

Permalänk
Medlem

Men så ska det väl ändå inte vara? Är det fifty fifty när man köper en nya dator att man får en tjutande eller!?

Permalänk
Medlem

Alltså, i vår familj är det bara jag som hör ljuden, och det är bara när jag ligger i sängen och surfar och inga fläktar är på och stör. Väldigt låga ljudvolymer, och det låter som nån sorts morsekod. När du skriver "tjutande" börjar jag undra om det är nåt annat du råkat ut för. Fläkt som håller på att skära eller strul med hårddisken kanske?

Permalänk
Medlem

Är inne på min tredje bärbara Dell, har aldrig haft någon som "pipigt/tjutit"...

Som folk tidigare nämnt, så tror även jag ett det kan vara en spole som kommer i självsvängning. Det är inget fel jag i alla fall hade accepterat på en ny dator (en dator du väl skall ha den ett tag), utan jag hade försökt få den åtgärdad eller utbytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Alltså, i vår familj är det bara jag som hör ljuden, och det är bara när jag ligger i sängen och surfar och inga fläktar är på och stör. Väldigt låga ljudvolymer, och det låter som nån sorts morsekod. När du skriver "tjutande" börjar jag undra om det är nåt annat du råkat ut för. Fläkt som håller på att skära eller strul med hårddisken kanske?

Tjutande är nog fel ord. pipande kanske beskriver ljudet bättre, nästan som morsekod som du beskriver. Ljudet blir iaf vansinnigt störande och jag pallar inte att han en sån dator. Har fått lämna igen flera i höst pga detta. Kör på min gamla nu igen! Antar att det bara är att prova en ny igen!

Skrivet av Cybertsen:

Är inne på min tredje bärbara Dell, har aldrig haft någon som "pipigt/tjutit"...

Som folk tidigare nämnt, så tror även jag ett det kan vara en spole som kommer i självsvängning. Det är inget fel jag i alla fall hade accepterat på en ny dator (en dator du väl skall ha den ett tag), utan jag hade försökt få den åtgärdad eller utbytt.

Du har haft tur du!

Jag accepterade det inte heller, utan fick lämna tillbaka. Börjar dock bli lite segt att håll apå att lämna igen datorer flera gånger i veckan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loova86:

Börjar dock bli lite segt att håll apå att lämna igen datorer flera gånger i veckan!

Har du lämnat in den bärbara datorn (singular) flera gånger p.g.a. detta problemet (1. felet är mycket svårt att åtgärda... 2. Du som kund är skyddad hur många gånger en produkt kan repareras innan du får den utbytt...).
Eller menar du något annat med "lämna igen datorer flera gånger i veckan!" (plural)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Har du lämnat in den bärbara datorn (singular) flera gånger p.g.a. detta problemet (1. felet är mycket svårt att åtgärda... 2. Du som kund är skyddad hur många gånger en produkt kan repareras innan du får den utbytt...).
Eller menar du något annat med "lämna igen datorer flera gånger i veckan!" (plural)...

Jag har lämnat in 3 olika datorer pga av detta problem i höst! Dock inte på lagning utan jag krävde en ny direkt då jag ju precis köpt den. Efter tredje tröttnade jag. Tar en paus nu, då min gamla håller ihop hyfsat...oftast!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Är inne på min tredje bärbara Dell, har aldrig haft någon som "pipigt/tjutit"....

Skrivet av loova86:

Du har haft tur du!

Skrivet av loova86:

Jag har lämnat in 3 olika datorer pga av detta problem i höst!

Du har haft otur du!

Permalänk

Hej!

Min piper ibland en gång från moderkortet när jag inte belastar... Har testat BIOS:sens verktyg och det är inga hårdvarufel. Datorn är ny och har inte ändrat något. Ska försöka med ominstallation till fabriksinställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av half on life:

Hej!

Min piper ibland en gång från moderkortet när jag inte belastar... Har testat BIOS:sens verktyg och det är inga hårdvarufel. Datorn är ny och har inte ändrat något. Ska försöka med ominstallation till fabriksinställningar.

Berätta hur det går!

Permalänk

Det blev inte bättre... Pep totalt två gånger under processens gång. Har sagt till HP. Får se vad som händer...

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem med min HP EliteBook 8740w. Jag sitter mycket med Tekla på jobbet och har märkt att den ger ifrån sig detta tjutande ljudet när den inte ansträngs, så fort den börjar rendera i modellen eller bara att du tar tag i ett webb-läsare fönster och "skakar" det på skärmen så försvinner ljudet, direkt när du slutar kommer det tillbaka.
Grejen är att jag inte är ett dugg orolig för att något ska vara sönder utan jag får panik på det "#¤%& ljudet, sitta med det 8h+ om dagen och man kommer bli galen. Har planer på att lägga den under skrivbordet för att slippa men kör med dubbla skärmar varav den ena är den bärbaras skärm så inte gjort det än...
Pratade med HP och deras tekniker sa att det är normalt processorljud, men det köper jag inte.
De sa också att man kunde göra något i BIOS som hade hjälpt vissa. Skulle nästan kunna tänka mig installera ett litet program som ligger och stressar processorn 5-10% hela tiden så man slipper ljudet i alla fall när man sitter vid den....

Visa signatur

| Fractal Design Define R3 | MSI P67A-GD65 | Corsair HX 850W | Intel Core i7 2600K @ 4,4 Ghz | Corsair H70 Hydro | 2x4Gb Corsair Vengeance 1600Mhz | 2xHIS Radeon HD 6950 2Gb (unlocked->6970) | ASUS Xonar Essence STX| SSD Corsair F120 120Gb, Samsung SpinPoint F3 1Tb | Dell UltraSharp U2711 27" | 3dMark Vantage (Extrem) 21339p |

Permalänk
Medlem

Det kanske kan funka att underklocka eller överklocka lite. Bara tillräckligt för att processorn ska dra en annan mängd ström.

(hm, "mängd ström" kändes inte bra...)

Permalänk
Medlem

Efter nästan 1år så kom dom med lösningen från HP, bättre sent än aldrig.... HP, Dell med flera har haft samma problem med denna cpu´n.
Det är strömsparfunktionen på cpu´n som gör att ljudet uppstår, vilket stämmer väldigt bra överens med att ljudet uppstår då datorn inte är ansträngd som jag beskrev ovan.
De har nu skickat ut ett litet program som man kan välja att ha strömsparfunktionen igång eller avstängd och sedan ligger det bara minimerat bakgrunden, använt det i en vecka och fungerar bra!

Visa signatur

| Fractal Design Define R3 | MSI P67A-GD65 | Corsair HX 850W | Intel Core i7 2600K @ 4,4 Ghz | Corsair H70 Hydro | 2x4Gb Corsair Vengeance 1600Mhz | 2xHIS Radeon HD 6950 2Gb (unlocked->6970) | ASUS Xonar Essence STX| SSD Corsair F120 120Gb, Samsung SpinPoint F3 1Tb | Dell UltraSharp U2711 27" | 3dMark Vantage (Extrem) 21339p |

Permalänk
Medlem

Toppen! Kul med uppföljning av tråden

Permalänk
Skrivet av elfredo:

Efter nästan 1år så kom dom med lösningen från HP, bättre sent än aldrig.... HP, Dell med flera har haft samma problem med denna cpu´n.
Det är strömsparfunktionen på cpu´n som gör att ljudet uppstår, vilket stämmer väldigt bra överens med att ljudet uppstår då datorn inte är ansträngd som jag beskrev ovan.
De har nu skickat ut ett litet program som man kan välja att ha strömsparfunktionen igång eller avstängd och sedan ligger det bara minimerat bakgrunden, använt det i en vecka och fungerar bra!

Har också detta med min hp, var hittar jag programmet?

Permalänk
Medlem

Jag hade detta problemet på min stationära dator efter jag bytte CPU, höll på bli galen på det lilla tjutet som va konstant (dock så var det väldigt svårt att höra när datorn var belastad om det nu ens tjöt). Det försvann nu efter jag gick in i bios och stängde av alla strömspar grejer till CPU.
Tack så hemskt mycket för att denna tråden hjälpte mig med det förbannade tjutet. Kan fortfarande höra det äckliga tjutet i huvudet .... Fick faktiskt huvudvärk av det

Visa signatur

Radeon HD 7970 DirectCU II || Corsair HX 850W PSU || Corsair H80 || ASUS Sabertooth Z77 || Corsair Carbide 500R || 2x Western Digital Caviar® Green 2TB || Crucial M4 128GB || Corsair SSD Force Series™ GT 120GB || Intel 3770k 3,5Ghz || Corsair Dominator Platinum 1866MHz 8GB CL9 || BenQ XL2420T 120hz