Permalänk
Proffsmoddare

Fråga om hårddiskar

Jag satt och fundera ikväll på hur jag skulle kunna optimera för kabeldragning i mitt Antec 300. Och då kom tanken att ha hårddiskarna vertikalt i chassit, för då kommer dom inte synas alls. Men då är min fråga, påverkas en hårddisk negativt av att sitta vertikalt? Eller funkar de precis som vanligt. Tänkte om de fanns några nackdelar med det.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Det borde dom inte göra eftersom det finns en del chassin som är gjorda för att ligga ner och stå på högkant

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk

Jag skulle vilja påstå att det inte spelar någon större roll.

Teoretiskt sett så belastas lagren för skivaxeln annorlunda beroende på hur den placeras.
Disken är normalt placerad liggande och upphängningen är möjligen anpassad för detta.
När det gäller läsarmarnas upphängning så spelar det ännu mindre roll.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Såvitt jag vet så klarar hårddiskarna alla orienteringar vinkelräta mot gravitationsfältet. Sätter man dom i någon vinkel mot detta kan det däremot möjligen bli problem.

Observera att detsamma inte gäller för fläktar, där vissa typer av fläktar är direkt olämpliga att placera med blåsriktning upp/ner medan andra klarar det finfint.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Proffsmoddare

Aha tack för svaren. Tycker ju inte heller de borde göra någon skillnad. Kör på de!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Ett till betryggande svar

Hade ett chassi av typen Cooler Master Elite 360 som var gjort för att antingen stå vertikalt, eller horisontellt. Det var aldrig några problem för min del

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Avstängd

Riktigt gamla 80-talsdiskar kunde vara lite kinkiga och bara stå på högkant, sidan eller "normalt". Gärna skulle man lågnivåformatera disken i den position den skulle stå. Men inte ens då var det i närheten av så viktigt som många trodde.

För moderna diskar spelar det ingen som helst roll, du kan orientera den precis hur som helst. Enda kravet är att den ska kunna avleda sin värme och inte utsättas för hastiga rörelser. Om det funnits begränsningar skulle diskar inte kunna användas i bärbara eller i fordon. Att hårddiskar måste monteras i ett fåtal speciella positioner är en gammal myt, således.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."